Gå til innhold

e39 520d med periodevis turbohavari (!)


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hoi! Har en Bmw verken jeg eller verkstedet helt forstår seg på.. Tar det fra starten av.

Bilen er en 01 e39 520d med 321k kjørte km.

 

Det startet for noen uker siden. Bilen begynte og fuske og til ville etter noen minutters fusking ikke gå på tomgang. Fikk da fraktet bilen til verksted, der di konstanterte at pumpen i tanken var gåen. Bestilte ny, og fikk skiftet denne.

Så på vei hjem fra verkstedet, etter ca. 45 min. begynte bilen og fuske, fusket i ett par min før den gikk rent igjen i kanskje 10-15 min.. så fusket den ett par min igjen. Slik holdt den på til jeg kom meg hjem en halvtime senere.
Tenkte ikke så mye mer over det, og har brukt bilen som vanlig nå i 5 dager, der kjøreturene aldri har vert lenger enn ca. 20-30 min. Bilen har gått slik den skal uten ett feilslag.

 

Så, idag skulle jeg på en lenger tur og etter kanskje 40 min. så kom det plutselig mye blårøyk og bilen begynte og fuske. Svinget av på nermeste utviding og bilen fusket og røyk helt ekstremt med blårøyk. Hørtes også ut som den ikke gikk på alle sylindre. Gikk vertfall veldig urent.

Fant ut at dette måtte vere turbohavari og prøvde og kjøre hjem.. Men etter 5 min med mye fusking og harking gikk plutselig bilen som den skulle igjen, ikke antydning til røyk, og bilen var helt frisk.. i ca. 10-15 min. før den begynte og fuske og blårøyken kom tilbake, prøvde da og ta inn clutchen og ruse bilen, men den klarte ikke gå over 2500 rpm. kjørte i 2-3 min før bilen plutselig gikk slik den skulle igjen. Kjørte 5 min til og parkerte. Og bilen var "som ny"

 

Vet ikke om det har noe å si, men bilen svetter en god del olje rundt hele turboområdet.. Såpass at det ligger flekker overalt der bilen står

 

Har pratet med verkstedet som jeg var til og disse hadde ikke aning om hva det var, for om det var turbohavari skulle feilen vere vedvarende. Og hadde aldri hørt om dette før. ( Bosch diesel elektroniske verksted )

 

Ble ett fryktelig langt og knotete innlegg men håper noen her kanskje har en ide på hva det kan vere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det byttet drivstoffilter på den når du byttet drivstoffpumpen? Det bør gjøres hvis det er kommet fremmedlegemer i systemet så det ikke tetter dyser etc.. Problemet ditt virker å være litt sammensatt og ikke bare en ting. Blårøyk kan vel tyde på en ufullstendig forbrenning (mettet med diesel) pluss evt. noe olje fra turbo som kommer inn innsuget. Så ta en og en ting om gangen. Turbo skal ikkje lekke olje så mye så det kan tyde på at lager er gåent så der bør du egentlig skru den ut og inspisere. Du kan prøve å demontere supply på turbo og se om du kan kjenne at turbinen er slakk, det skal den ikke være. Tipper hvertfall at turboen er defekt/lekker olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke skiftet dieselfilter.. Men dette skal jeg få gjort da :)

Vet ikke om det er fra turbo det lekker, såg bare at det drypper en dråpe avåtil fra området rundt turbo. Men får vel begynne med og sjekke turbo da jA. Synes bare det var så rart at bilen bare ryker og fusker i perioder. Og kun når jeg har kjørt ett stykke

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en liten oppdatering her, var igår og kjørte hele kvelden ilag med en mekaniker for og få fram feilen slik at han fikk se selv. Da gikk bilen som den skulle :P Han tvilte sterkt på at det var noe gale med turbo siden bilen går helt som normalt nå.

Det som er, er at bilen har kun fusket når det har vert minus grader. Kan dette tyde på dieselfilteret? Synes dog det er rart at den ikke fusker før bilen har gått seg en stund :P Skal uansett prøve og skifte dieselfilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være filter ja, det kan være drit i det så det er lurt å bytte slik at bilen får så rent drivstoff som mulig. Grunnen til at jeg mistenkte turbo er olje som lakkd ern, men du kan gjerne sjekke oljeslangen som går til turbo for kjøling og smøring. Kanskje den er løs/lekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...