Gå til innhold

BSR PPC Tuning av E61 525D LCI


snappy79
 Share

Anbefalte innlegg

Gammelt nytt gutter. Her tar de utgangspunkt i realoem.com

Personlig tror jeg denne infoen er feil pga det er kommet nye ZF kasser. Disse kassene tror jeg ble brukt i LCI utgavene.

Etter det jeg husker så ble det satt inn nye kasser i LCI. Dette gav raskere gir skift og bedre drifstoff økonomi.

Realoem.com er ikke oppdatert tror jeg.

http://apps01.zf.com/zf.productDataBase ... _2006s.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ess-tuning et godt alternativ til BSR PPC? Du får en håndholdt "PC" når du handler her også, effekt/moment-tallene ser ut som er nogenlunde tilsvarende, og de er et norsk firma spesialisert på BMW.

Ellers er også jeg interessert i å vite mer om hva girkassa (E61 530D LCI) egentlig er dimensjonert for. Er en økning fra 500Nm til 630Nm (26%) ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530d LCI har en girkasse som er garantert 600Nm. 6HP26 står i Pre-LCI. Men i LCI står den enten 6HP26(600Nm) eller 6HP28 (700Nm).

Ingen problemer for 530d

Jeg går nok for BSR ettersom disse er velkjent for meget bra tuning, og har gode Referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525d LCI er den du har. Det er den nyeste modellen E60/61.

525d Pre LCI hadde en 2,5l, mens LCI som du og jeg har ble levert med 3.0L.

LCI modellene (modeller produsert etter våren 2007) fikk oppdatert automatkasse, joystick, nye front og bak lykter, annen front på ikke M-sport modeller, pluss nytt interiør og ny iDrive osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snappy, du mener altså at det kan stå feil i realoem.com?

Jeg har også en E61 525D LCI. Star at jeg skal ha GA6HP19Z når jeg går inn på min bil. Og den skal angivelig ikke like mer enn 400nm som er orginalt i denna bilen :?

Lekt med tanken på en ESS oppdatering da Europlus garantien går ut men er litt stressa med tanke på kassa. ESS kan vel levere +600nm..

Hvordan arter det seg egentlig når en automatkasse blir overbelastet? Er jo ikke drev og tannhjul som ryker direkte?? Blir det ikke bare sluring om kassa blir overbelastet? Som igjen gir overoppheting? Noen som vet egentlig?

Tenker at med min etter hvert ganske voksne kjørestil så er det sannelig ikke ofte en får brukt 400nm en gang, og kanskje liten sjangs for overoppheting av noe som helst. Eller missforstår jeg? Flott om noen med kunnskap øser av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at realoem har feil, men jeg frykter og håper det. I

LCI modellene er det nok helt sikkert 6hp19z tu, om henholdsvis 6hp16z tu i 530/535. TU står for technical update.

600+ Nm i 525 høres litt mye ut. Jeg tenker at 500-520 er maks av det jeg ønsker å gå for. Rundt 20 % margin tror jeg de legger inn. Husk at BMW en type trimming til 525 som øker til 450Nm på 525. Så kassen tar nok en del mer en 400. 600 blir litt drøyt føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at realoem har feil, men jeg frykter og håper det. I

LCI modellene er det nok helt sikkert 6hp19z tu, om henholdsvis 6hp16z tu i 530/535. TU står for technical update.

600+ Nm i 525 høres litt mye ut. Jeg tenker at 500-520 er maks av det jeg ønsker å gå for. Rundt 20 % margin tror jeg de legger inn. Husk at BMW en type trimming til 525 som øker til 450Nm på 525. Så kassen tar nok en del mer en 400. 600 blir litt drøyt føler jeg.

Sjekket nå på realoem for E61 LCI 530 fra 03-2007 til 05-2010. Ingen endringer på girkassa i denne perioden, alle har type GA6HP26Z.

Hvor har du funnet at denne kassa er dimensjonert for et moment på 600Nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk linken noen innlegg lengre opp.

Ja, i følge den linken ble girkassene oppgradert i 2006 (hvis man leser pressens tilbakemelding på nest siste side). Stemmer dette er det neppe noe problem (i alle fall for girkassa) å tune en 530DAT LCI til +600Nm. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...