Gå til innhold

Grys E87 - 2005 Sparkling Graphite 118i - Detailing


gry
 Share

Anbefalte innlegg

Min første post på dette forumet!

Er relativt ny som BMW-eier, sterkt påvirket av kjæresten min skal jeg innrømme, etter å ha kjørt Toyota leeeengeeee. Hele familien kjører Toyota, og pappa kommer stadig med stikk fra en eller annen NAF-test om hvor elendig BMW gjør det (og han husker aldri detaljene, bare at BMW sto under Toyota :^o )

Men, etter å ha konvertert fra en liten Yaris som hadde omtrent like mange kubikk som den hadde kilo, er det nå ingen vei tilbake! Bakhjulstrekk forever =P~

Jeg er innom her på bimmers og leser litt, men er nok mest aktiv på et helt annet biltype-forum, nemlig detailersclub.no. Så jeg har juksa litt, som det heter, og kopierer en god del av noen innlegg derfra for å lage en post her. Antar at det nok blir litt mye såpeprat, tar tid å vaske bil! Mangler sikkert mye på å gjøre dette informativt nok også, men har forsøkt å luke ut femten nesten like bilder av felg i forskjellige stadier av skitten og slike ting.

Bilen er her nylig hentet ut fra selger, 17 november. Første vask! Litt under 0 da jeg begynte og omtrent -4 da jeg var ferdig..

Jeg insisterte på at de skulle hoppe over utvendig klargjøring, da jeg regnet med at jeg ville klare det bedre selv. Derfor er bilen bittelitt støvete..

_DSC6174.jpg

Reklame fra selger...

_DSC6175.jpg

Hmm hva har de drevet med på panseret egentlig?

_DSC6176.jpg

Og reklame på skiltholderne

_DSC6177.jpg

_DSC6178.jpg

_DSC6181.jpg

Da selgeren trillet fram vinterfelgene i butikken med kommentaren "ikke så verst disse" holdt jeg på å le høyt. Men de ser faktisk bedre ut på bilen enn de gjorde alene på gulvet.

_DSC6184.jpg

Fikk helt nye dekk bak da de som sto på var helt elendige (selgers kommentar), litt aperonk på dem.

_DSC6185.jpg

Trenger nytt panseremblem

_DSC6188.jpg

Med litt fantasi ser dette ut som en scene fra en manga-film. Men hvorfor er det på panseret mitt?

_DSC6189.jpg

Litt skraper

_DSC6194.jpg

Mye grove steinsprut, bestilte flekklakk fra Ødegård etter at jeg var ferdig å vaske

_DSC6201.jpg

_DSC6202.jpg

_DSC6203.jpg

_DSC6204.jpg

Ei lita stripe ved emblemet på panseret

_DSC6206.jpg

Litt mer av skrapen på hjulbuen bak

_DSC6207.jpg

Føler for en kjapp opplakkering her før det blir rust

_DSC6209.jpg

Stripe over tanklokket

_DSC6210.jpg

Denne forsvinner ved første anledning, som jeg får stå litt varmt

_DSC6211.jpg

Interessant skade, er en rett ved en av parksensorene også (har dagslysbilde av den andre)

_DSC6212.jpg

Og flere avslørende ting i støvet på bilen

_DSC6214.jpg

Håndbak, fingre... Muligheter for å finne overtrederen her? Hvem har tatt på lakken min!?!

_DSC6218.jpg

Dynket bilen i prickbort, hele bilen.

Lot stå litt og brukte opp det jeg hadde blandet av Surfex, ca 1:10 på nedre del for det meste, blei litt oppover også. Og på dekksider

Deironizer på felgene. Skulle nesten tatt bilde av dem, men jeg må ta de skikkelig i dagslys og bedre temperatur, disse trenger muligens Iron-X for å bli reine nok, mye brune prikker.

Og så guffet jeg over litt CG Orange Degreaser, på hele bilen. Blandingsforhold omtrent 1:6. Og nedi motorrom.

Så var det fram med HT og spyle av. Tok en runde med Deironizer på lakken etterpå, men pga kulda torte jeg ikke la det stå for lenge da jeg så det frøys til på taket.

Vasket med MGs NXT og frynsehanske, utvendig først og deretter så grundig jeg klarte i lyset fra hodelykta i alle døråpninger og nedi motorromet. Brukte frynsesvampen til dette (en liten svampegreie trukket i samme stoff som hansken, frynser bare på ei side riktignok)

Spylte ofte mens jeg holdt på for å unngå at det frøys for mye, fikk litt istapper på tanklokket men ellers holdt det seg greit.

Og kjapt inn i garasjen, lot den stå en halvtime før jeg begynte å tørke, sto med alle dører åpne i minst fire timer.

Vasket over alle ruter innvendig og utvendig med CG Window Clean, påført BT Rainoff i to lag utvendig. Også på speil.

Brukte Wolf Chemicals (tenker jeg døper denne WC... hm.. kanskje ikke så heldig ) heh, hvor var jeg. Jo, WCs Quickie Carnauba wax, en spray-on wax/quick detailer, i døråpninger og alt som var lakket på innsida av døra. Luktet omtrent som såpe, mild barnesåpe.

Men jeg hadde jo ting som luktet digg med meg også, Dodo Juice Red Mist, til resten av bilen.

Bortsett fra at jeg gikk over der jeg så steinsprut med Auto-balm på tørr pad. I bruksanvisningen står det at paden skal være ganske blaut, men nå brukte jeg den relativt tørr, bare litt restfukt etter vask. Og den gikk greit å buffe! Mye lettere enn sist, men så var det jo Red Mist under, kan ha påvirket? Dvs omtrent 80% av panseret fikk seg nok en runde Auto-balm pluss litt ellers hist og her. Glemte det ene stedet det virkelig var viktig, nemlig sprekken i hjulbuen...

Gikk over hele bilen med en helt rein mf til slutt for å buffe opp, og da oppdaget jeg at Quickien i døråpningene faktisk hadde hazet! Var litt småluggete. Red Misten oppfører seg omtrent som olje, ikke noe hazing å snakke om etter min mening.

Var egentlig ferdig da jeg bare ikke klarte la være å pille på reklamen... Pillet visst av alt sammen, gitt.

Prikken over i'en, nye skiltholdere. Standsmessig DCN Buklete og stygge skilt riktignok, forskjellig foran og bak, men det tar jeg seinere. Enten før nyttår så jeg får plastplatene eller så venter jeg over nyttår og gambler på at de nye i alu er fine de og.

Sto og pakket ned sakene igjen da jeg fant CG Metal Shine, så skurte jeg over stussen en liten runde. Ikke helt fornøyd, men mye bedre.

Noen bilder dagen etter, litt kjørestøv men ellers relativt rein og pen.

_DSC6221.jpg

_DSC6223.jpg

_DSC6232.jpg

Skrapene ved parksensoren, de tatt om natta var så uskarpe

_DSC6229.jpg

Halvveis shiny, og halvveis skarp, eksos

_DSC6231.jpg

Tok likegodt en luftetur ned til Buskerud Storsenter for å hente showplatene jeg hadde bestilt, og fikk en koselig prat med en av administratorene fra detailersforumet med på kjøpet.

Pene bilen sin, det

_DSC6236.jpg

Jeg skal spare dere for en lang seanse jeg hadde med å få reine vinterfelgene 20 november. Og det samme med påfølgende sutring over at jeg oppdaget vokshologrammer den 22 november da jeg vasket bilen før den skulle på firehjulskontroll.

Men bilde av tekstilmattene går nok bra, oppdaget at jeg ikke har originalmatter da jeg tømte bilen for grus og løv.

_DSC6269.jpg

Så det måtte ordnes i begynnelsen av desember :D La inn gummimatter siden sesongen skriker etter det.

_DSC6281.jpg

Førerside

_DSC6285.jpg

Og siden Furubakken sa at det var kast i felgene mine bak, noe som medførte at bilen ristet i hastigheter fra 80km/t, og drar til venstre evt høyre når man går på gassen evt går av gassen... Så sa selger at de kunne kjøpe én ny felg til meg, selv om Furubakken sier det er kast i to. Men én ny originalfelg koster omtrent det samme som fire av disse:

_DSC6287.jpg

Ikke inkludert autobahn-voksen fra Swissvax, riktignok. La på to lag før jeg ba dem bytte dekkene for meg.

Så måtte jeg bytte girknotten, da den var ekkel.

_DSC6296.jpg

_DSC6300.jpg

_DSC6301.jpg

Ferdig i bilen, nå matcher den håndbrekket.

_DSC6310.jpg

Og så fikk jeg endelig tatt en poleringsrunde også, i julehelga (måtte jobbe og familien bor for langt unna til at jeg fikk vært sammen med dem mellom vaktene, så da blei det meg og eneren.) Kan jo starte med disse bildene som jeg også brukte i desemberkonkurransen om skitneste bil på detailers-forumet. Tur/retur Kristiansand på salta vei gjør slikt.

_DSC6445.jpg

_DSC6440.jpg

_DSC6447.jpg

Det var mildvær da jeg vasket, startet med å sjekke at sluket ikke var tett, grov det fram fra snøen.

Oppstilt her er, fra venstre, Wolf's Deironizer, Surfex HD ca 1:15, CG Orange Degreaser 1:5, Iron X, Prickbort.

_DSC6449.jpg

Skitten bil-bilder

_DSC6455.jpg

_DSC6456.jpg

_DSC6457.jpg

_DSC6458.jpg

Sprayet på prickbort, hele bilen

_DSC6460.jpg

Deironizer på felg

_DSC6461.jpg

Surfex HD på hele bilen, gummi og hjulbuer

_DSC6463.jpg

_DSC6465.jpg

Litt uskarpt men alltid like gøy å se effekten av prickbort og surfex sauset sammen

_DSC6466.jpg

Halleluja-skitten

_DSC6468.jpg

Blør litt fra felger.

_DSC6469.jpg

Og så måtte jeg prøve skumpistolen min Blandet opp halvannen cm hver seg med Orange Degreaser og Citrus Wash.

_DSC6471.jpg

Det hang ikke så veldig godt på... Litt tynt kanskje?

_DSC6472.jpg

Drar med seg noe drit likevel

_DSC6473.jpg

_DSC6474.jpg

_DSC6475.jpg

Måtte skynde meg å spyle av litt plutselig da det virket som framskjermen her blei helt tørr! Denne er omlakkert. Jeg hadde med lakkdybdemåler da jeg kjøpte bilen, og selgeren aaaaante ikke at den var omlakkert.

_DSC6476.jpg

Etter en god og grundig høyttrykksrunde, spesielt oppunder hjulbuene og rundt ellers under bilen så langt jeg kom, var det på med Iron-X.

Klapp på skuldra til meg selv at jeg klarte å huske å bruke Iron-X denne gangen. Trur jeg driver å glemmer den fordi den er dyr, dvs hodet mitt tror den er så mye dyrere enn alt annet jeg driver å spyler rett ned i kloakken. Fremdøra er også omlakkert.. Hvem ville trodd det!

_DSC6479.jpg

Ser det blør endel fra felgene.

_DSC6482.jpg

Og bakdøra også.

_DSC6489.jpg

Peiset på med en runde Orange Degreaser i motorrommet, og kostet litt der det åpenbart trengtes. Brukte opp resten av flaska på resten av bilen, og inni døråpninger.

_DSC6490.jpg

Ventet til bilen var sånn passe halvrein før jeg tok av skiltene.

_DSC6491.jpg

Ojojojojoj. Fram med EZ Mini felgbørste bløtgjort i varmt vann, passet veldig godt inn her, unntatt ytterkantene som blei litt for smale.

_DSC6492.jpg

_DSC6494.jpg

Vasket med CG Citrus wash og chenille hanske.

Det er et eller annet som lager hologrammer her, de flytter på seg, så det er nok vokssvetting som jeg nevnte tidligere. Skulle tru den tok kvelden etter den avfettingsrunden jeg kjørte

_DSC6500.jpg

Fram med den nye SwissVax detail brush, det var sånn på alle dørene.

_DSC6502.jpg

Gnukket inni her etter alle fantasiens regler, krommen har korrodert, er nok stadig både vått og skittent her. De flekkene over fingeren min, i øvre del, det er ikke såpeskum. Det er korrosjon..

_DSC6507.jpg

Ferdig vasket. Inn i garasjen med seg!

_DSC6508.jpg

Lot bilen stå en halvtime-time for å renne litt av seg og få litt lunk før jeg dro fram lakkleiren (MG's). Kun vann som smøring.

Resultatet etter panser og frontfanger. Resten av bilen var omtrent likt, kunne kjørt hardere med forvasken gitt.

_DSC6516.jpg

Over til polering. Roterende med liten pute, gul og S3Gold, orange og S17+.

Forsøkte i en liten halvtime å få av viskerarmen da jeg har sett en annen S&S der de gjorde det. Men mangelen på skikkelig verktøy stoppet meg, jeg har slått meg i øyet med nebbtang før og ga meg i stedet for å prøve en reprise.

_DSC6538.jpg

Her er lite forsøk på en 50/50 på lista på bakluka.

_DSC6525.jpg

Synes såvidt på delen nærmeste ruta (sånn var det i virkeligheten også..).

_DSC6529.jpg

Forsøk på baklyktene også

_DSC6530.jpg

Litt forskjell ble det jo

_DSC6534.jpg

Og dette er etter et forsøk på rutepolering. Middels rutepute (noe filtaktig materiale) og 3M Glass Polishing compound. Produktsprut overalt! Kjørte halve ruta, hastighet på 4, medium press, fart 5 cm/sek, rakk over tre-fire pass før produktet tørket. Pøset på med nytt to ganger til. Null resultat. Null varme også egentlig. Torte ikke ta i

_DSC6542.jpg

Kjøpte flekklakk fra Ødegård lakk. Og jeg har en bitteliten hjerneskade når det gjelder flekklakk. Så heller enn å teste et sted og se åssen det blei, harvet jeg over hele bilen (ikke hele, bare omtrent 30 flekker). Og flekklakken er jo kjempemørk :?

_DSC6543.jpg

Våtslipt med 1500 og 3000, polert med oransje vaffel (nytt bekjentskap) og S2Orange (også nytt medlem). Kanhende den fikk litt spot med en liten gul og S03Gold også.

_DSC6547.jpg

Og ikke fikk den tørket skikkelig heller (jeg trodde det het herde, men det er visst helt alminnelig tørking det er snakk om). Etter en tråd på forumet så er vel svaret at selv om garasjen var varm nok så var luftfuktigheten for høy. Disse er ikke slipt, kun overkjørt med maskin og flytt utover. De som var slipt beveget seg også endel, så de er ikke lenger plane med resten av lakken..

_DSC6548.jpg

_DSC6554.jpg

Polerte hele panseret med orange vaffel og S2O som ett steg Og det funket Orket ikke kjøre til jeg fikk tatt RDS, nøyde meg med glans og fjerning av vaskeriper. Ser antydninger til litt brent polish nedi de steinsprutene der flekklakkdronninga ikke utøvde makten sin.

_DSC6551.jpg

Samme sted bare litt annen vinkel og litt nærmere.

_DSC6553.jpg

Så etter å ha holdt på godt utover sengetid for å bli ferdig, og etter en trilletur i 10km/t for å finne et ok sted å ta noen bilder ble dette resultatet:

_DSC6559.jpg

Glemte det nesten, voks ble Bilt-Hambers Auto-balm, da jeg gjerne vil teste antirustegenskapene dens. Har en "stygg" skade i lakken i en hjulbue der jeg klinte på med både flekklakk og auto-balm, så håper jeg den står seg til jeg får lakket det opp skikkelig.

_DSC6560.jpg

Hadde med Nanolotus ruteforsegling, men grunnet tid endte jeg opp med et nytt lag av Biltemas versjon.. På frontrute og fremdører.. Glemte helt bakdøra, der jeg faktisk har polert halve ruta!

_DSC6562.jpg

Har faktisk Pneu Glossy på dekkene men det virker ikke helt slik. Og har ikke noe spesialprodukt til hjulbuer, orket ikke bruke tid på å teste f.eks VRP Dressing, den hadde sikkert gjort den fin på bildene om ikke varigheten er allverdens.

_DSC6564.jpg

_DSC6566.jpg

Stygge merker i frontfanger dessverre.

_DSC6567.jpg

Og så begynte det å regne to dager seinere, så dette er perling på en ikke 100% rein bil (beading, altså)

_DSC6569.jpg

Dørstolpene fikk også Auto-balm, synes jeg ser antydning til svetting evt at jeg ikke fikk buffet bra nok

_DSC6574.jpg

Deretter kom frosten Dette er taket med frossen perling!

_DSC6582.jpg

Generelt om produkter:

Vask og avfetting

Prickbort, Bilt-Hamber Surfex HD (utblandet), Chemical Guys Orange Degreaser (utblandet), Iron X, Wolf's Chemicals De-ironizer

EZ Mini felg børste, Swissvax Detail Brush, Swissvax Wheel Brush, Razeglaze Detail Brush.

Gilmour Foam Master II (skumpistol). Alto Nilfisk høyttrykksspyler.

To bøtter med varmt vann (en grit guard-bøtte), Chemical Guys Citrus Wash, gul chenille vaskehanske, liten gul chenille vaskesvamp. Meguiar's Water Magnet.

Polering

Meguiar's Clay (fra settet med Quick Detailer)

Roterende Fixit. Bakplater i medium og liten. Alle puter og polish fra Scholl.

Stor oransje vaffel-pute med S2 Orange, hologramfritt når jeg klarte å få nok varme

Stor sort vaffel-pute med S17+ for hologramfjerning

Flekklakk fra Ødegård Lakk

Våtslip 1500, 3000.

Liten gul pute med S3Gold

Liten oransje pute med S17+

Under dørhåndtak og inni åpner til bakdør: avdanket liten gul pute med S3Gold

Chemical Guys Detailing sticks og S3Gold inni åpneren til bakdøra

3M Glass Polishing Compound, spesial pute for rutepolering.

IPA, 50/50 batterivann og blårens, selvblandet.

Masse rosa mikrofiber fra Nanolotus

Avslutning

Swissvax Seal Feed på alle lister (som nå knirker... ), påført med fingrene, buffet med rosa MF

Swissvax Pneu Glossy på dekksider, påført med en råtten Meguiar's påføringspute, ikke buffet.

Chemical Guys VRP Dressing for å rense skiltholdere

Biltema Rain Off på frontrute og fremdører, to lag, buffet med blå vindusmikrofiber fra Nanolotus.

Bilt-Hamber Auto-balm på alle flater av lakk, plast, krom, inni dører, inni åpneren til bakdøra og bak tanklokk. Påført med våt blå TurtleWax-påføringspute, buffet med blå Turtlewax mikrofiber. Gått over til sist med ny rein klut for å være sikker på at jeg virkelig hadde fått opp glansen

edit: feil bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny bil! Den ble raskt løftet en del hakk.:)

Misunner de som har tålmod og kunnskaper til slike oppfreshninger.. Blir jo så sinnsykt stor forskjell og stort sett et herlig resultat etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier fremdeles en Toyota da markedet er dødt om dagen, men kjøre den skal jeg ikke! Men Toyota er ikke helt utelukket, så lenge det er bakhjulstrekk...

Ville egentlig ha rød bil, men oppdaget at kombinasjonen manuell girkasse, bensin, litt tilleggsutstyr og _ikke_ minste motor var klin umulig innenfor et "skal-kjøpe-hus-snart" budsjett. Har fått skikkelig sansen for Sparkling Graphite, når jeg sitter og fremkaller bildene glemmer jeg stadig at den lakken faktisk blir lilla-aktig i riktig lys, en av de fineste gråfargene<3

Og så blir det en skikkelig runde til våren igjen for å få lakken 100%. Eller i det minste 99% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Luftet bilen på Vurrusjøen :mrgreen:

Eller kanskje jeg burde bruke :twisted: syyyykt artig!

_DSC6598.jpg

En ting jeg spurte typen om før vi dro var "hvor dyrt kan dette bli?". Men det ble ikke verre enn dette:

_DSC6673.jpg

Sideskjørtet på førersiden etter en litt hard sideveis en inn i fonna (og da var ikke jeg som kjørte akkurat da!)

_DSC6676.jpg

Ikke noe jeg ikke kan fikse med en liten runde med maskin :D

Dro baklengs inn i kanten engang også og fikk noen nye merker i bakfanger, men denne har så mye stygge merker allerede at jeg uansett har lyst på ny.

_DSC6680.jpg

Fylte også fronten med snø men den landingen var pen, bare veldig avslørende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Har ikke helt husket å fylle på denne tråden, så nå kommer det endel gammelt.

Fikk installert motor- og kupevarmer i mars i 2012. Og mekanikeren vet at jeg er litt nøye på det, så han satt uttaket litt mer skjult enn de pleier.

_DSC6738.jpg

(jeg har vann i høyre lykt fordi jeg slumset bort klipsen til bakplata da jeg måtte bytte pære i en fart på vei til Vurrusjøen.. ikke helt tett lenger)

_DSC6739.jpg

Og så var jeg inni en brøytekant på vei ut fra jobb... den ene svingen var helt tørr. Den nesten så sort og fin ut på avstand, men det var fordi det var et tynt lag blank is oppå asfalt. Jeg kommer aldri til å ha dyre felger, det har jeg ikke råd til.

_DSC6740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April 2012

Kjøpte ny gummi da jeg skulle bytte til sommerdekk. Og det endte med at dekkbutikken måtte ordne ny felg.. De klarte å slipe spor i halvparten av eikene, i tillegg til ei renne helt ytterst mot gummien

_DSC7134.jpg

Antar at de har bytta framakselen først og så bare klemt hjulet fra bakakselen nedi maskina uten å stille om...

Originalhjul er dyre! Og så bestilte de 7 1/2", og fikk tilsendt 7..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har solgt leiligheten fordi jeg prøver å finne hus, er jo bilen det dyreste jeg eier:)

Fortjener godt stell:cool: Og detailing er jo hobbyen min:mrgreen:

Fikk endelig polert kanalskjørtet i jula og fikset litt på noe steinsprut, kommer litt nyere bilder når jeg har kommet meg ajour.

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Også i april 2012:

Testet litt forskjellige felgrenser på sommerfelgene. Skal ikke slite folk ut med 70 bilder av felg som blir rein, men kan tipse om noen triks for å få brune dekk sorte igjen (dekk blir brune av seg selv, og av og til pga bruk av feil type dekkglans..)

Dette er innsiden av et sommerdekk som neppe har sett særlig annen vask enn det som maskinvaskehall kan påføre. Lite dekkglans på denne altså, men desto mer tjære og asfalt og annen moro fra veien.

Nederst er det skrubbet med rein Bilt-hamber Surfex HD. En annen ting å teste hvis Surfex ikke gjør susen er Mac124 Prickbort (denne så jeg til 59kr/literen på GSbildeler/Helsfyr i uke 7. Tror GS pleier å ha Surfex også) et produkt som kan redde dagen (for de som ikke kjenner Prickbort så er spesialiteten å fjerne asfalt og tjære)

_DSC7119.jpg

Noen regnbilder er vel også på sin plass, brukte Dodo Juice Tropical Red Mist etter vask (spray på, fordel med en klut, puss blankt og reint med en annen klut), og denne inneholder mye beskyttelse, vannet perler fint i hvertfall i to uker! Litt avhengig av hvor ofte man vasker muligens .kremt.

_DSC7496.jpg

_DSC7495.jpg

ninjaedit på bildelink og skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai 2012

Enhver detailer kjøper stadig noe nytt for å teste. For å si det sånn, ikke et produkt man må ha, den gjorde jo jobben sin forsåvidt, uten holdbarhet å skryte av. Dette er nødløsning, siden den muligens vil være å få tak over disk en gang man har det travelt

_DSC8338.jpg

Ren og pen bil:)

_DSC8339.jpg

_DSC8343.jpg

_DSC8345.jpg

Men det varer ikke lenge på våren... mye bjørk på gårdsplassen

_DSC8608.jpg

Insekter

_DSC8609.jpg

Fugleskit (til og med på hard BMW-lakk etser det fort merker!)

_DSC8615.jpg

Nytt forsøk på ren og pen

_DSC8620.jpg

Og sånn skal man aldri gjøre... på en sølvgrå bil synes i det minste ikke merkene så fort, men å skure pollen over lakken er en idiot-idé.

For å holde bilen blank må man ta minst mulig på de delene som skal være blanke, spesielt når bilen er skitten.

_DSC8619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juni 2012

Byttet friskluftfilter. Selv :D

_DSC8675.jpg

Nytt og gammelt

_DSC8682.jpg

Og så kjørte jeg AC rens etterpå, med CRC sin variant (airco kleen?). Det var en tabbe. Stinket ac-rens i bilen i evigheter etterpå, vet ikke om jeg kanskje ikke fikk luftet nok med en gang og dro kjemikaliene rundt i systemet. Stinket en god måned.. og så bare luktet det litt en stund etterpå der igjen. Prøvde å ta ut filteret igjen for å sjekke om lukta hadde satt seg i denne, men det eneste stedet jeg kjente den samme lukta var på ene hjørnet av plasten som filteret satt i (altså selve filteret luktet ikke). Parkerte bilen med vinduene åpne en lang periode for å lufte i varmen.

OOOOg nye skilt. Forskriftsmessig satt inn med Swissvax Autobahn, på vegstasjonen, før jeg kjørte noen vei.

_DSC8725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August 2012

Bestemte meg for å teste Swissvax Seal Feed på gummilistene.

Dette bildet er før påføring av noe produkt, blir sikkert naturlig mest slitasje i nedre del

_DSC9796.jpg

Med sollyset på ser det nesten omvendt ut, men det er bare en optisk illusjon

_DSC9797.jpg

Her er samme som øvre bilde etter påføring

_DSC9799.jpg

Og ytre lister. Venstre med og høyre kun med søl fra fingertuppene

_DSC9800.jpg

Bruk av Seal Feed er noe folk har hatt litt ulike erfaringer med, noen sverger til det og andre avsverger ethvert forsøk på å ha noe på listene fordi de bare begynner å knirke. Jeg opplevde etter denne runden at det knirket, men de andre gangene har det ikke vært noe problem, og jeg tror forklaringen for min del var at jeg ikke fikk gjort trinnene i bruksanvisningen.

Start med å vaske listene skikkelig (surfex blandet 1:5 burde være tilstrekkelig)

Tørk godt

Påfør seal feed med fingrene så listene blir skikkelig mettet

La stå og tørke en god stund (jeg har latt det stå over natta, med dørene på gløtt)

Tørk av overskudd med en rein klut. Tørk gjerne over en gang til litt seinere (uansett skal jo bilen vaskes snart og da vasker jeg jo dørkarmer og tørker igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober 2012

På tide å rydde opp litt.

Varmet forsiktig opp med varmepistol, tok tak i emblemet med leatherman og dro av, passet på jeg at dro rett så ikke jeg vippet emblemet ned i lakken.

_DSC0515.jpg

Vasket deretter bilen grundig. Gummi og limrester ble fjernet med Swix sitrusrens (limet var nesten blitt forsteinet og minnet om kvae egentlig, brukte neglene for å få alt av) og fant fram litt poleringsmiddel. Dette er etter noen runder med roterende maskin, gul pute fra Scholl og S2Orange poleringsmiddel

_DSC0516.jpg

Våtslipte også lett med 3000 grit og måtte polere mye for å få bort alle stripene (jeg har ikke helt taket på våtslip ennå). Det er såvidt mulig å skimte deler av 8-tallet nå. Polerte også kjapt store deler av tak og bakenden (og ei dør) og feis over bakruta for å bli kvitt restene av Biltema Rain-off. Rakk ikke legge ny ruteforsegling før jeg kjørte ut, men jeg fikk i det minste bekreftet at det er gull med ruteforsegling også på bakruta..

La et tynt lag Swissvax Shield, faktisk la jeg så tynt, og med bare ett lag, at jeg så forskjellen i dugget og hvordan regnet la seg.

Neste gang jeg hadde tilgang på garasje, ikke lenge etterpå heldigvis, var på 'an igjen.

Temperatur i garasjen 17 grader, luftfuktighet 52%. Lot voksen ligge på lakken og størkne i en time, før jeg tørket bort overskuddet og lot den stå enda noen timer innendørs for å herde.

_DSC0517.jpg

Nyvokset og klar for saltsuppa som snart klargjøres (ja, jeg tenker stadig at jeg må få skaffet den bøylen til lyktehuset)

_DSC0518.jpg

Rent bak

_DSC0520.jpg

Og så regnet det litt på Shielden 8)

_DSC0527.jpg

I tillegg: Rain-X på rutene. Denne var jeg ikke så fornøyd med, da den fort ble slitt bort av viskerne, og tåket til utsynet! Har nanolotus også, så den blir vel neste ut på frontruta.

Vognkortmappa limte jeg også sammen, den var gått såpass opp i limingene at det var blitt en folder og ikke en mappe. Kjøpte Gütermann tekstillim på hobbybutikken, og la stasen i press under laptopen en stund. Ble bra det!

Ja, og tok ut tekstilmattene og la inn gummimatter. Siden det er den sesongen :( Renset førermatta men har ikke impregnert den ennå, ligger lagret i kjellerboden i mens.

I slutten av måneden testet jeg Turtlewax Ice paste wax (eller noe slikt, fryktelig langt navn på en blå boks).

B-stolpene mine har en lei tendens til å se slik ut (på dette bildet er de ekstremt ekle! Reagerte ekstra på noe avfetting):

_DSC8687.jpg

Etter påføring utendørs i 7 grader. Ser bra ut akkurat der og da i det minste. Er villig til å ha på noe greier i hvertfall annen hver gang jeg vasker bilen :wink:

_DSC0875.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...