Gå til innhold

Sentrallåsen virker ikke E61 2007 mod


Tny
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har også slitt med samme problem med min 05 E61. Hos meg er det en feil som kommer og går. Første gang jeg fikk den var etter en større jobb i Tyskland grunnet lekkasje fra soltaket. Da ble antenneforsterkeren byttet (altså boksen under spoileren). Virket ikke da jeg fikk bilen hjem. Da tenkte jeg at kanskje det var en sikring som var gåen. Skiftet sikringen til antenneforsterkeren (5 ah) som du finner i sikringsboksen i bagasjerommet. Mener det var nr. 77. Så virka det... i ca. et halvt år. Prøv dette O:)

 

Men nå har det altså konka ut igjen, sånn av og til. Det virker noen dager, så virker det ikke noen dager... Noen som aner om det er noe jeg kan gjøre (bortsett fra å skifte ledningsnett og andre dyre ting ;-)

Jeg har målt alle sikringer både i hanskerommet og bagasjerommet med multimeter og ingen defekter funnet. Det går mot bytte av antenneforsterker igjen, selv om den ble byttet i slutten av November! Altså kun 2mnd levetid på denne..

 

Det kan jo virke som du ThomasCKL sliter med dårlige ledere siden du har et problem som kommer og går. Tipper du har ledningsbrudd. En grei jobb å fikse dette selv hvis du setter av en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, timslim. Må innrømme at jeg har minimalt med teknisk innsikt... Synes feilen avhenger av om det er fuktig. Vært tørt noen dager, og da begynte det å virke igjen. Noen som har veldig lyst til å hjelpe meg litt på vei? Hvor finner jeg ledningene med mulig brudd? Bør jeg starte ved antenneforsterkeren? Må jeg ned med taktrekket? Tenk hvis det fantes en DIY på dette  :smile:  Er supertakknemlig for alle svar! :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da virker sentrallåsen igjen. Etter å ha reparert ledningsnettet selv virket fremdeles ikke knappene på nøkkelen. Så inn til BMW og skifte antenneforsterker igjen. Nå virker alt som det skal.

 

For de som har ledningsbrudd i bakluka på E61 kan det være lurt å høre med Billia om det finnes et reperasjonssett til dette. Jeg fikk opplyst at dette finnes til den kabelgaten jeg hadde brudd i (til antenneforsterker, bakrutevarme etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, timslim. Må innrømme at jeg har minimalt med teknisk innsikt... Synes feilen avhenger av om det er fuktig. Vært tørt noen dager, og da begynte det å virke igjen. Noen som har veldig lyst til å hjelpe meg litt på vei? Hvor finner jeg ledningene med mulig brudd? Bør jeg starte ved antenneforsterkeren? Må jeg ned med taktrekket? Tenk hvis det fantes en DIY på dette  :smile:  Er supertakknemlig for alle svar! :bmw:

Ta med deg en lommelykt og åpne glassruten i bakluken. Lys inn i hengslene og kabelgaten ved siden av (Kabelgaten er den svarte metallbuen). Der kabelgaten slutter et lite stykke inni taket ser du kablene kommer ut. Det skal være en svart "beskyttelsestape" utenpå. Ofte er denne slitt vekk og gniss fra kabelgaten mot kablene vil deretter føre til brudd. På min var 4 ledere gnagd tvers av.

 

Er dette tilfelle må du enten levere den inn til noen som kan lodde inn en ny seksjon, levere til BMW som erstatter en seksjon med en repsats, eller så kan du fikse dette selv. Koble fra batteri, ta av spoileren og koble fra antenneforsterker og alle ledninger. Deretter klipper du alle kablene i fornuftig avstand fra antenneforsterken (dette er ganske viktig), pass på så skjøtene ikke havner i bøyen mellom luka og taket. Så skrur du ut (sett bakfra) høyre høytaller i bagaseromstaket og trekker ut hele ledningsnettet. Ett tips er da å teipe på de nye ledningene før du trekker ut ledningsnettet. Så lodder du alt (+heatshrink på alt) i begge ender. Pass på at du ikke får for mye loop i det nye nettet, dette er heller ikke bra. Jeg tok ut hele kabelgaten. Har tre lag med heatshrink i bøyen mellom luke og tak istedenfor. Koble inn boks og batteri, så krysser du fingra idèt du tester fjernkontrollen på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg en lommelykt og åpne glassruten i bakluken. Lys inn i hengslene og kabelgaten ved siden av (Kabelgaten er den svarte metallbuen). Der kabelgaten slutter et lite stykke inni taket ser du kablene kommer ut. Det skal være en svart "beskyttelsestape" utenpå. Ofte er denne slitt vekk og gniss fra kabelgaten mot kablene vil deretter føre til brudd. På min var 4 ledere gnagd tvers av.

 

Er dette tilfelle må du enten levere den inn til noen som kan lodde inn en ny seksjon, levere til BMW som erstatter en seksjon med en repsats, eller så kan du fikse dette selv. Koble fra batteri, ta av spoileren og koble fra antenneforsterker og alle ledninger. Deretter klipper du alle kablene i fornuftig avstand fra antenneforsterken (dette er ganske viktig), pass på så skjøtene ikke havner i bøyen mellom luka og taket. Så skrur du ut (sett bakfra) høyre høytaller i bagaseromstaket og trekker ut hele ledningsnettet. Ett tips er da å teipe på de nye ledningene før du trekker ut ledningsnettet. Så lodder du alt (+heatshrink på alt) i begge ender. Pass på at du ikke får for mye loop i det nye nettet, dette er heller ikke bra. Jeg tok ut hele kabelgaten. Har tre lag med heatshrink i bøyen mellom luke og tak istedenfor. Koble inn boks og batteri, så krysser du fingra idèt du tester fjernkontrollen på ny.

Hjertelig tusen takk! Da har jeg noe å holde på med i helga! I dag morges fant fjernkontrollen ut at den skulle virke igjen, var ca. 3 uker siden sist. Prøver jo hver dag, evig optimist, men hadde nesten gitt den opp helt nå. Kan kanskje tyde på at plasten på en eller flere ledere er gnisset bort og det blir en kortslutning når det har regna masse...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig tusen takk! Da har jeg noe å holde på med i helga! I dag morges fant fjernkontrollen ut at den skulle virke igjen, var ca. 3 uker siden sist. Prøver jo hver dag, evig optimist, men hadde nesten gitt den opp helt nå. Kan kanskje tyde på at plasten på en eller flere ledere er gnisset bort og det blir en kortslutning når det har regna masse...?

Det er vel lettere å få kortslutning/lekkasje til jord med fuktighet til stede, men usikker på om dette er tilfellet her. Skal du prøve å fikse det selv kan det være lurt å ringe Billia å høre om de har en repsats til deg. På Billia Skøyen sa de til meg at dette fantes og det er hva de bruker for å reparere brudd i denne kabelgaten.

 

Fikser du nye ledninger selv er det kjekt å notere seg at den strømførende lederen til bakrutevarmeren (rød og hvit leder) er noe tykkere enn de som gir signal. Har ikke noe mer vitenskapelig benevnelse på dette. Tipper 0.75 kvadrats  (mm2) ledning ? Jeg tok bare en som var ca samme diameter og det funket bra.

 

Nå som jeg har fikset dette skal jeg slutte å bruke bakluka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, jeg blir gal av dette problemet. Jeg har reparert alle ledningene, loddet, brukt krympeslanger og nettingstrømpe over. Jeg har sjekket to ganger at riktige ledinger er koblet riktig. Alt skal være ok, men nøkkelene fungerer ikke!! Har byttet ut antenne forsterkeren to ganger nå, men enda ikke fått det til å virke. Man hører det godt på radioen om den er tilkoblet eller ikke feks. Tittet over sikringer, men ikke sett noe. Vurderer å bytte ut all sikringer evt om det er brudd jeg ikke ser. Noen som vet hvilken sikring det er snakk om? Nr 77 nevnte noen. Må det noe koding til etter reprasjonen? Feilen skjedde når det kom vann inn og antenne forsterkeren kortsluttet helt her en gang i våres. Dritt lei av å måtte vri om nøkkelen i døra :D Alt av tips mottas, ellers brenner denne bilen snart opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har begynt å få problemer med sentrallåsen på 525dat 2008. Den har ikke virket på et par dager, så i dag testet jeg å stikke nøkkelen helt inn til spoileren bak og da funka den som bare det. Er det nøkkelen som har dårlig batteri? Begge nøklene funket bra for noen dager siden, og plutselig så må jeg helt inntil bakluka for at de skal funke. Kan det være mottakeren som står i bilen?

Kanskje også greit og vite at varmen i ruta sluttet å fungere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 6.12.2015 at 14.33, perarne83 skrev:

Har begynt å få problemer med sentrallåsen på 525dat 2008. Den har ikke virket på et par dager, så i dag testet jeg å stikke nøkkelen helt inn til spoileren bak og da funka den som bare det. Er det nøkkelen som har dårlig batteri? Begge nøklene funket bra for noen dager siden, og plutselig så må jeg helt inntil bakluka for at de skal funke. Kan det være mottakeren som står i bilen?

Kanskje også greit og vite at varmen i ruta sluttet å fungere også.

Har samme trøbbel med min, nøkkelen fungerer om ein held den heilt inn til antenna. Fann du problemet? Har nylig kjøppt bilen og forrige eiger fikset ledningsbrudd for eit par månder siden så eg veit jo ikkje korleis resultet av det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...