Gå til innhold

EGR termostat / EGR blokkering / Vanntemp


lierbimmer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Monterte EGR-bypass på min 320D i for et år tids siden.

Etter dette brukte bilen en god del lengre tid på å bli varm, noe som kanskje er naturlig siden det ikke lenger kommer eksos inn i innsuget.

Byttet EGR og motor termostat. dette hjalp litt men ikke så mye.

 

Mitt spørsmål er egentlig om hvilken funskjon egr termostaten har.

den skal kjøle ned eksosen, men skal den også varme opp vannet?

 

åpner termostaten for gjennomstrømming når motoren er varm, eller lukker den?

 

tenker da på om jeg fjerner termostaten i egr-termostat huset. vil den da alltid, hjelpe til med å varme opp kjølevannet?

 

 

flere som har problemer med varme etter blokkering av EGR?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Monterte EGR-bypass på min 320D i for et år tids siden.

Etter dette brukte bilen en god del lengre tid på å bli varm, noe som kanskje er naturlig siden det ikke lenger kommer eksos inn i innsuget.

Byttet EGR og motor termostat. dette hjalp litt men ikke så mye.

 

Mitt spørsmål er egentlig om hvilken funskjon egr termostaten har.

den skal kjøle ned eksosen, men skal den også varme opp vannet?

 

åpner termostaten for gjennomstrømming når motoren er varm, eller lukker den?

 

tenker da på om jeg fjerner termostaten i egr-termostat huset. vil den da alltid, hjelpe til med å varme opp kjølevannet?

 

 

flere som har problemer med varme etter blokkering av EGR?

eksosen går gjennom en eksoskjøler, den kjøler med kjølevann dvs. att den da varmer kjølevannet i motoren. når du da sperrer egren vil da ikkje vannet bli varmet opp av eksosen. termostaten er der for akkurat samme funkjson som på motoren, for å få opp hurtig tempen og halde den stabil når den når driftstemp. for å svare på spørsmål ditt so er termostaten lukket når den er kald, den vil ikkje opne da der ikkje blir noke varme da der ikkje er eksosgjennomstrømming, motoren vil og bruke meir tid på å få opp tempen da der er ei varmekilde mindre i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.

vil det være en ide og sperra av slik at vannet ikke går gjennom egr termostaten og kun bruke termostat på motor?

skulde tru de fungerer litt da der er litt gjennomstrømning sjøl om termostaten er kald/stengt, men eg har ikkje peiling på om de vil forstyrre resten av kjølesysteme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bruker fryktelig lang tid på å bli varm nå, 

 

byttet begge termostater for ca 1 år siden. 

orginal egr termostat og uorginal motor termostat.

 

har nå bestillt nye orginale termostater for å sjekke om dette hjelper på.

om det ikke blir stort bedre vil jeg prøve å blokkere egr termostaten slik at jeg er sikker på at det ikke kommer noe kjølevann gjennom der.

ser ingen fordeler med å kjøle egr systemet siden det ikke lenger kommer eksos inn i innsuget.

 

egr termostaten er 2 stegs. dvs 2 termostater. en som åpner på 70 for litt gjennomstrømming og en som åpner på 90

 

BMWEGRThermostat.jpg

denne tråden forklarte ganske bra 

http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?f=1&t=118248

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...