Gå til innhold

Avgift på å sette inn seter etter den nye regelen.


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Som tittelen antyder, er det noen som har en oversikt over hva det koster å sette inn seter på en bil med grønne skilter etter at de nye reglene trådde i kraft? Vurderer en Amarok 2014 modell, men denne er jo da registrert etter at de nye reglene trådde i kraft, og lurer derfor på om noen vet hva dette koster etter f.eks. 10 år.. Finner ikke noen info om dette!

 

Edit:

Fant denne oversikten på et annet forum, men noen som kan bekrefte om denne stemmer?

Her kan du se noen av de foreslåtte endringene i bruksfradraget, i prosent og etter alderen på bilen:
Over 6 måneder: fra 11 til 12 prosent
Over 7 måneder: fra 12 til 14 prosent
Over 8 måneder: fra 13 til 15 prosent
Over 9 måneder: fra 14 til 16 prosent
Over 10 måneder: fra 15 til 17 prosent
Over 11 måneder: fra 16 til 18 prosent
Over 1 år: fra 17 til 19 prosent
Over 1 år og 2 måneder: fra 19 til 20 prosent
Over 1 år og 6 måneder: fra 23 til 22 prosent
Over 1 år og 8 måneder: fra 25 til 23 prosent
Over 1 år og 10 måneder: fra 27 til 24 prosent
Over 2 år: fra 30 til 26 prosent
Over 2 år og 6 måneder: fra 33 til 30 prosent
Over 3 år: fra 36 til 33 prosent
Over 3 år og 6 måneder: fra 39 til 37 prosent
Over 4 år: fra 42 til 40 prosent
Over 4 år og 6 måneder: fra 42 til 44 prosent
Over 5 år: fra 45 til 47 prosent
Over 8 år: fra 59 til 69 prosent
Over 10 år: fra 67 til 78 prosent
Over 15 år: fra 80 til 88 prosent
Over 20 år: fra 80 til 91 prosent

 

Takk!

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår kan man det så lenge bilen egentlig er en klasse M1, altså personbil. Disse reglene er jo helt umulig å forstå seg på, og det virker ikke engang som om forhandlerne kjenner til de ordentlig. En bil som blir bygget som en M1, men bygget om til N1 kan bygges tilbake til M1 slik jeg forstår det. Men hva Amarok blir, det vet jeg ikke. Det kommer an på om den kommer som en N1 eller en M1 fra fabrikk. Den jeg ser på leveres med bakseter, slik at jeg antar da at det egentlig er en M1 som er blitt bygget om til N1, og dermed skal kunne la seg bygge tilbake til en M1, men da med 78% bruksfradrag etter 10 år, om jeg forstår det riktig... Noen andre som kan bekrefte dette? Synes det her er helt umulig å få grep om! 

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut av dette, etter X-antall timer og telefoner. Verken Statens Vegvesen eller noen forhandlere visste dette, og knapt nok Tollvesenet, som har utformet reglene. Det viser seg at bruksfradraget regnes utfra avgiftsforskjellen mellom varebil og personbil. M.a.o. om bilen koster 300 000 som vare, og 500 000 som personbil, så er det altså de 200 000 i avgiftsforskjell mellom de som bruksfradraget regnes utifra. Legg imidlertid merke til at når man skal omregistere bilen fra vare til personbil så er det dagens satser hva angår avgifter som vekt, co2, nox og hk, som blir lagt til grunne. Altså ikke de som er I DAG, men samme dag som omregistreringen finner sted. Så dette kan forsåvidt slå i alle retninger, men mest sannsynlig endres de ikke radikalt i løpet av 10 år. Ser forøvrig ut til at det blir å bestille en ny Amarok Ultimate i Candy white, det bør være en fin bil til å putre til hytta med. M550´n sin plastleppe er lite glad i 50cm med nysnø-fonn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun ett land som kan bygge Pickuper...

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53163875&model=1.764.3797&sort=0&make=0.764&ref=fas&searchclickthrough=true

Denne står hos forhandleren som importerte 530en min, vil tro det er godt prutningsmon på denne nå ettersom den har stått der siden da. Amarok er fine biler det, men her har du iallfall en pickup du med rette kan kalle en pickup. Denne kan man sette inn baksetene gratis etter 10 år også, ellers så er du allerede 3 år på vei med bruksfradraget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere misforstår hele "regge om fra varebil" greia... Om bilen har vært registrert som VAREBIL i Norge i 10år, så kan den, etter disse fylte 10år, omregistreres GRATIS til personbil. Det må da ikke betales noen form for avgifter, med unntak av en kontrolltime hos BT samt nye skilt og vognkort...

 

Nye regler gjør at biler registrert etter 1januar ikke kan omregistreres til personbiler da disse har andre forsterkninger etc... En Toyota Landcruiser varebil vil da også forbli en varebil i all evig fremtid, selv om denne også er levert som personbil... hvorvidt dette er forskjell på N1 og M1 er jeg foreløpig usikker på...noen sier noe...andre sier annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer på mange argumenter på å ikke kjøpe den usa suven i stedet for amarokken.

Kan gi deg ett av dem, drivstoff forbruk.

mrqlan, fik du oversikt over hva som er lov til å registrere tilbak til personbil fra varebil?

Det spurte jeg ikke noe om, men det som er cluet er at bilen må bli levert fra fabrikk som en M1 - altså personbil. Deretter bygges den om til N1 enten i Norge eller hos fabrikken, men da må papirer på at den tilfredstiller M1 kravene samt N1 kravene medfølge. Amaroken f.eks. slik jeg har forstått det blir sendt til Norge som en M1, bygget om til en N1 her i landet, for så å kunne ha muligheten til å bli en M1 igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere misforstår hele "regge om fra varebil" greia... Om bilen har vært registrert som VAREBIL i Norge i 10år, så kan den, etter disse fylte 10år, omregistreres GRATIS til personbil. Det må da ikke betales noen form for avgifter, med unntak av en kontrolltime hos BT samt nye skilt og vognkort...

 

Nye regler gjør at biler registrert etter 1januar ikke kan omregistreres til personbiler da disse har andre forsterkninger etc... En Toyota Landcruiser varebil vil da også forbli en varebil i all evig fremtid, selv om denne også er levert som personbil... hvorvidt dette er forskjell på N1 og M1 er jeg foreløpig usikker på...noen sier noe...andre sier annet....

Såvidt jeg har blitt forklart, kan biler som kommer til landet som M1, og blir bygget om til N1 i Norge fortsatt bygges tilbake til M1. Alt forutsetter av at bilen i hovedsak er produsert som en personbil, men som likevel kan oppfylle kravene til en N1. Det er rotete regler, men i det minste slik jeg har forstått de.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer på mange argumenter på å ikke kjøpe den usa suven i stedet for amarokken.

Kan gi deg ett av dem, drivstoff forbruk.

mrqlan, fik du oversikt over hva som er lov til å registrere tilbak til personbil fra varebil?

Ja huff, tenkt den bruker mye bensin.. Er akkruat sånn tankegang som gjør den norske bilparken så grå og kjedelig ;)

Da er det jo greit at denne bilen også kan kjøres på LPG gass som gjør den billigere å kjøre pr mil enn hvilken som helst annen dieselbil. En 2,0 liters diselmotor på 150 hester er ikke gjerrig på drivstoff den heller når den må yte maksimalt for å trekke f eks en tung henger, en V8er bruker kanskje halve effekten sin på samme oppgave men derimot like mye drivstoff. Fordelen her igjen er at kjøreturen blir noe mer behagelig og slitasjen på motoren blir vesentlig mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff, tenkt den bruker mye bensin.. Er akkruat sånn tankegang som gjør den norske bilparken så grå og kjedelig ;)

Da er det jo greit at denne bilen også kan kjøres på LPG gass som gjør den billigere å kjøre pr mil enn hvilken som helst annen dieselbil. En 2,0 liters diselmotor på 150 hester er ikke gjerrig på drivstoff den heller når den må yte maksimalt for å trekke f eks en tung henger, en V8er bruker kanskje halve effekten sin på samme oppgave men derimot like mye drivstoff. Fordelen her igjen er at kjøreturen blir noe mer behagelig og slitasjen på motoren blir vesentlig mindre :)

 

Joda, men når man får en splitter ny Amarok i Ultimate utgave med alt mulig rart av utstyr, til en lavere pris - så er valget enkelt for oss. Bilen skal i hovedsak brukes til og fra hytta, samt andre "arbeidsoppdrag". Forsikring er en annen ting, er ganske sikker på at det er langt dyrere til den pickup´n din, enn hva det er på en Amarok. Det skal ikke mange hestekreftene til før forsikringsselskapene går i taket, det har vi merket godt med M550´n.. Dessuten føler jeg at Amaroken litt mer laget for å banke gjennom en snøfonn enn hva den Dodge´n er, og da tenker jeg på plastleppa foran på Ram´n, den blir som de andre bilene vi har - en brøyter. Amaroken er mye rundere i lavere del av fronten, slik at den heller blir dyttet opp på snøen, fremfor å grave seg nedover, om du forstår meg rett. Heller ikke overbevist av kvaliteten på Dodge´n, selvom jeg synes det er en tøff bil. Antar nok at Amarok er et ganske mye safere, om noe kjedeligere valg. Likevel synes jeg en hvit Amarok Ultimate med alt mulig av bøyler og LED-bar er ganske tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei.

Falt over denne tråden, så drar den opp litt igjen.

Har i dag en touran som brukes i jobb, registrert slutten av 2013. Forhandler sier denne ikke kan bygges om til personbil pga nye regler. Har prøvd å få noe ut av biltilsynet og, men det er jammen ikke lett, de vet jo ingenting selv. Han jeg pratet med i går kjente heller ikke til noe nye regler som trådde i kraft april 2013.

De fleste har hørt skrekkhistoriene om biler som har måttet betale et par hundre tusen i avgifter, fordi at veggen har vært en cm eller to for langt bak. Men hva med nye bilen, om det nå er sånn at de ikke kan bli personbil? Da kan dem jo i teorien ikke prakke et sånt avgiftskrav på noen, hvis de har en bil som ikke skal kunne bli ombygd til personbil med hvite skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...