Gå til innhold

E36: får ikke kontakt med bilen


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd å ta diagnose i lengre tid uten å lykkes.

 

Bilen er en 95-modell E36 med M52B20 og automat. Importert fra Tyskland. Denne har ADS-kontakt og pinne #15 på plass. Jeg har gått til inkjøp av en slik adapter. Kjøpte egen harddisk og installert Win XP 32-bit, samt INPA. PCen er en Dell D630 med innebygget COM-port.

 

Med adapteren satt i ADS-modus og ADS valgt som kommunikasjonsinterface for EDIABAS så greier jeg å detektere når den er koblet til (battery) og tenning. Videre er det "0009 No Response From Control Unit". Får heller ikke noe ut av de andre modulene. Porten på PCen er satt opp som beskrevet i diverse guider på nett. Heller ikke kontakt med ToolSet32. Husker jeg prøvde ISTA for en tid tilbake, da skjedde det like lite.

 

Idag skulle jeg sjekke om det har vært noe fuktighet i rommet der hjernen ligger, men det så helt strøkent ut. Siemens DME MS41.0, som antatt. Ingen åpenbare kabelbrudd på vei til diagnosekontakten. Kontakten har for øvrig vært brukt med suksess til å resette servicelampene ved hjelp av en binders.

 

Jeg har også prøvd en kabel fra KKL VAGCOM i kombinasjon med et eller annet BMW-Scanner som skulle visst være patchet om for å fungere med KL-kabler, ingen kontakt. En adapter med blåtann som har greid å lese ut litt diverse på en gammel Audi før i tiden - finner adapteren, men den får ikke kontakt med ECU. En adapter med Wifi som har vært brukt til å ta diagnose på en E61 og som har en App som støtter E36 - ingen kontakt. Alle får åpenbart strøm, men ingen får pratet med ECU.

 

Den andre tingen som plager meg er at motorlampa ikke lyser ved oppstart. Dro ut instrumentpanelet og fant ut at det ikke var noe pære der. Flyttet over pære fra nødblinken (som er bekreftet fungerende) - startet ikke å lyse da heller. Lampen for girkassefeil er der og den lyser opp ved oppstart, mulig de er slått sammen til én? Den starter å lyse om å jeg napper ut ledninger til gasspjeldposisjon eller LMM når motoren er i gang.

 

Får muligens lånt en proff håndholdt scanner til helgen, men det spørs om det blir noe suksess.

 

Begynner å bli rimelig lei, så om noen har innspill så vil jeg gjerne høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmeldingen, 0009 No Response From Control Unit, tyder på defekt kabel eller oppsett på PC.

Det kan jo være i sjeldne tilfeller feil på ECU, men det er svært sjeldent.

Ellers kan du jo sjekke sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringene ser hele ut, de som er der. Den oppdager jo batteri og tenning, men det kan selvfølgelig være feil på andre ledninger/oppsett.

Tror planen nå blir å få tak i en skikkelig scanner og se om den får kontakt. Da vil jeg vite at selve sticken fungerer. Om ikke så må jeg nesten prøve med en annen hjerne.

Er det mulig å sjekke noen pins i ADS-kontakten med multimeteren for å fastslå om det er liv i dem? Om jeg prøver med en annen ECU så må jeg vel ha en med EWS kodet bort for å få start på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å se at tenningen er på, men ikke resten.

 

Det kan hende du har kabel beregnet for DCAN og ikke K-line? Skal kabel støtte K-line må den vel ha pin 8 også aktiv.

 

Nå skal jo selvsagt det produktet du har kjøpt støtte dette, men det kan jo hende det er defekt?

Du har ikke mulighet for å teste på en annen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interface skal støtte både OBD og ADS og jeg merker at jeg får andre feilmeldinger i INPA om jeg velger feil tilkoblingsmodus på boksen. Kan evt poste produktlink når jeg kommer hjem. Har ikke en annen BMW i nærheten nei. Kanskje jeg skal prøve å vinke inn noen som kjører en E36 forbi og spørre om de potensielt vil ha en diagnose? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg prøvd med en Wurth WOW idag. Fikk ingen kontakt med den heller. Både med tenning på og motor i gang. Valgt E36 med MS41, så burde jo være riktig. Åpnet selve kontakten, alle ledningene der så hele og fine ut. Så enten er det brudd et sted på veien eller så er ECU-en død mtp kommunikasjon.

 

Er det mye arbeid å sette inn en annen ECU? Tenker ikke på den fysiske delen med å bytte ut, men startsperre og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skulle oppdatere litt her. Har vært på BMW-verksted og prøvd å få kontakt med bilen der, men det gikk heller ikke. Vi fikk målt litt og pin 20 som skal være > 2V var på ca. 0.6-0.7V, samt at den ga "beep" mot jord, så mistenker ledningsbrudd mot jord ett eller annet sted. Eventuelt er det en av enhetene som er defekt.

 

Noen som kjenner til typiske steder i motorrommet hvor det kan bli brudd? Ser for meg at det kommer til å bli mye knoting med multimeteret framover :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg oppdatere litt mer. Åpenbart så er ikke jeg helt retard når det gjelder data. Bilen har faktisk en modul som drar ned det hele eller en ledningsbrudd. Idag fikk jeg koblet av ledningen som går på datalink (TXD) mellom motornettet og hovedledningsnettet. Med tenningen på kunne jeg da måle ~11V som svingte litt opp og ned på datalinken, kontra 0,6-0,7V da den var koblet til resten av nettet. Den andre datalinken som går på RXD, altså den som kaller opp moduler var i orden fra før og målte også rundt 11V.

 

Jeg brukte Carsoft og fikk uten problem kontakt med både DME og EGS (automatkasse), dette er da de to modulene som skal være mulig å få tak i når resten er frakoblet. Jeg kunne også se live-verdier.

 

Da har jeg allerede lagt en plan på hvordan jeg skal få vekk airbag-lampa som sitter på resten av nettet, så skal jeg prøve å finne ut akkurat hvor feilen ligger etterhvert.

 

Har lært meg veldig mye i prosessen og ting gir plutselig litt mer mening. Nå er første prioritet å få fikset vanosen da jeg fikk opp "212 Vanos: Mechanically Jammed".

 

Ellers takk til Otis som har prøvd å hjelpe meg til litt her i tråden! Forhåpentligvis kan det være til hjelp for noen andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har ikke prøvd da jeg ikke har tilgang på utstyr,

mn e litt mistenksom på veivsensor eller kamsensor sia dæm e uorg. Også e coilan fra m50 som funka når det vart plukka tå

mn e litt rart at denj bare fyre på 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør starte med å lese ut feilkoder, det blir vanskelig å si noe utenom. Originale sensorer er dog en fordel. Ellers ser jeg ikke helt relevansen til min tråd da jeg hadde problem med diagnosenettet i bilen, ikke konkrete problemer med motor.

Anbefaler å ta en diagnose først og eventuelt starte egen tråd, da er det litt mer sjanse for å få hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har dette problemet.. Skjønner ingenting... Får ikke kontakt med bilen. Bruker BMW scanner 1.4.0.. Har prøvd andre scannere av bedre kvalitet, ingen forskjell... Forstår ikke hva du mener med den datalink ledningen (TXD) eller hva du i det hele tatt gjorde for å fikse dette.. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...