Gå til innhold

Vinterdekk på RWD 330e - fordel med lik bredde (225) foran og bak?


Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

er på utkikk etter vinterfelger i 18" til M-sport 330e. Flere av disse kommer i 225 foran og 255(?) bak, altså ulik bredde. Er dette en ulempe mtp. at jeg skal kjøre med vinterdekk vinterstid?

dersom feks 8" felg foran og 8,5" bak, anbefaler dere velge 225/255 foran/bak, 225/225 eller 255/255?

Kan man se på monterte hjul om det er lufttrykksensorer i dekka eller ikke? På ventilen eller noe?

Takk for svar. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er grunnen til 225 dekk rundt hele begrenset utvalg i vinterdekk i 255. Dersom det bare er en halv tomme i forskjell på felgbredden så blir det liten forskjell i dekkstrekk. Hadde selv 225/45/17 på 8" og 8,5" felger på e90en jeg hadde før, og nå har jeg 245/40/19 på 8,5" og 9" felger på f10en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja det blir vel minimalt negativt (hvordan er terminologien på dette, over-/understrekk?) på bakhjula, og dette er vel gunstig ift å beskytte bakfelgene mot kantkjøring?

Da forstår jeg at jeg likesågodt kan velge 225 på alle fire dekk uavhengig av liten forskjell i felgbredde (8 vs 8,5) :) 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

OK, var hos forhandler og Dekkmann i dag. Begge fraråder 225 dekk på 8,5 " felg grunnet "strekk" og dermed dårligere kjøreegenskaper. Overdriver de? 

 

Spm. 2) er det noen som vet korrekt impress på felger til min F30 lci 330e dersom jeg går for 8" felger på alle hjul og evt impress på bakdekk om jeg velger 8,5" der?

Vurderer kjøpe felger av en kar på Finn. Det er orig felg m/ dekk som fulgte med BMW-en hans fra forhandler, og det er 8" med 225 foran og 8,5" bak også der med 225. Det blir vel dekkstrekk? Og stemmer det at BMW selger slik kombo ved nybilsalg når de samtidig fraråder dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle orginale innpressene til orginalfelger fra F30.

16x7 ET31
16x7.5 ET35

17x7.5 ET37, 17x8.5 ET47 (bak)

18x8 ET34, 18x8.5 ET47 (bak)

19x8 ET36, 19x8.5 ET47 (bak)

20x8 ET36, 20x8.5 ET47 (bak)

Her er bilder av to av mine gamle 17" vinterhjul som var 8" og 8,5" med 225/45/17 på alle. 

I begge tilfeller er 8,5" felgen til høyre. Synes ikke forskjellen i strekk var særlig stor.

attachment.php?attachmentid=101859&stc=1

attachment.php?attachmentid=682837&stc=1

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innlegg!

1) kan det hende det ikke er tillatt iht regelverket for meg å ha 225 dekk på 8,5" felg bak på min f30 lci? Han mannen på Dekkmann preka på det nemlig :/ jeg skjønner ikke helt hva han mente, for meg virker dette helt greit...

2) kan det tenkes f30 lci har andre impress på samme felgbredder? Lci er vel litt bredere bak??

3) om jeg kjøper 8" felg også bak regner jeg med det er ET34 der også?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i regelverket som tilsier at dette ikke er lovlig.

Jeg vil påstå at 225 på en 8,5" felg er mer "korrekt" enn 255 på samme felg (selv om BMW leverer biler med dette fra fabrikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anterialis skrev:

Takk for godt innlegg!

1) kan det hende det ikke er tillatt iht regelverket for meg å ha 225 dekk på 8,5" felg bak på min f30 lci? Han mannen på Dekkmann preka på det nemlig :/ jeg skjønner ikke helt hva han mente, for meg virker dette helt greit...

2) kan det tenkes f30 lci har andre impress på samme felgbredder? Lci er vel litt bredere bak??

3) om jeg kjøper 8" felg også bak regner jeg med det er ET34 der også?

Så vidt jeg vet er det ingen endringer på innpress eller bredder på LCi i forhold til tidligere.

Er det 8x18 bak er de like som fremfelgen, så ja, ET34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en litt mer forutsigbar bil på glatt føre med lik dimensjon framme og bak. Jo bredere dekk du har på glatt føre jo mindre trykk får du mot det glatte.. Det blir en give and take mellom friksjon og trykk og de går hand I hand. Men forskjellen er relativt minimal her. Anbefaler 22rundtom grunnet det praktiske når du skal kjøpe dekk som andre nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bump: Noen som vet om det er klare visuelle tegn til at et hjul har en lufttrykksensor? Tegn på ventilen? 

2: Har det noe å si hvilket felgpar jeg har foran og bak mtp. at en felg er 8,5 ET 47 og den andre 8,0 ET 34? Dekka er de samme, 225 i bredde. Kan jeg ha de brede felgene foran (sånn at jeg kan bytte fra sesong til sesong for å få jevn dekkslitasje)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...