Gå til innhold

Anbefaling av kraftpipesett?


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å gå til anskaffelse av en muttertrekker og nå har jeg endelig tatt steget og bestilt. Ble en Dewalt DCF899P2. Denne skal visst greie hele 950Nm, samtidig har den 3 kraftinnstillinger, så det skal være mulig å begrense den til 135Nm for å slippe å rive i stykker de mindre boltene. Planen er å bruke den til alt mulig. For hjulskift kan jeg bruke lavest momentinnstilling for å skru ut hjulboltene og momentstav på 90Nm for å skru inn før jeg tar resten med momentnøkkel. Tynn kraftpipe på 17mm og momentstaver skal jeg nok finne selv, men jeg kunne tenkt meg noen anbefalinger for resten av kraftpipene.

Tenker aller helst på et sett, da gjerne med alt av størrelser mellom 8-24mm, samt både vanlige og dype piper og evt. forlengere. Bør være i en plastkoffert. Trekkeren er 1/2". Størrelser som 15, 16 og 18 mm må åpenbart være med.

Både norske sider, Ebay og evt. noe annet internasjonalt er av interesse. Mye på Ebay er fra USA og da er det ofte litt dyr frakt, så kunne helst tenkt på noe fra Europa. Pris: helst under 1000-1500 for alt, inkludert frakt/moms.

Kom gjerne med anbefalinger eller om det er noe jeg må styre unna, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye skal du bruke dette da? er det av og til bruk så er egentlig biltema sitt heilt kurrant. dem har mye jall på tema, man alle som har prøvd å dreie ned ei biltema pipe tror jeg har fått seg en overaskelse.

skal du ha noe som er litt gromt, se til stahlwhille eller hazet, dem er litt tynnere i godset men fortsatt like sterke. Eneste du skal unngå er würth, tengtools, tess ( polar ) etc, det er billigverktøy med merkeverktøypris.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hovedsakelig brukes på egne biler ved behov, så kvaliteten trenger ikke å være "top notch", men det får man neppe med prisramma mi heller. Største behovet er antaglivis at settet inneholder mange ulike størrelser, slik at jeg ikke trenger å kjøre til Biltema for å kjøpe en kraftpipe jeg mangler. Når muttertrekkeren har såpass med futt så vil jeg neppe putte på en vanlig pipe og risikere å pirke metallbiter ut av ansiktet etterpå.

Det er forsåvidt også greit å vite at man ikke overbetaler for noe man tror er kvalitet, men som egentlig ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tar aldri knekken på ei vanlig pipe med en standard trekker, da må det latmansarm og rør til.  det som derimot skjer er at pipene fjærer og du mister 80% av momentet.

er litt vanskelig å få tak i sett som dekker hver eneste størrelse, da produsentene somregel tar vekk de mindre brukte størrelsene som 15, 16, 18,22 etc for å få ned prisen. det eg bruker å gjere er å kjøpe ett sett, så handler eg inn enkeltvis for å komplettere slik du tenker. Problemet da blir jo at alt ikke får plass i settet, men jeg liker ikke å ha verktøy i skuffer og plass så for min del er det urelevant ivertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det jeg greier å finne ut på nett så er den største bekymringen med vanlige piper er nettopp det at de sprekker eller går i knas.

Jeg greier å se at man taper moment når man har med forlengere eller flere ledd, men hva skjer egentlig med vanlige piper kontra kraftpiper? Kraftpiper er så vidt jeg skjønner litt mykere, gjør det at de får med seg mer av kraften som de blir hamret med videre, kontra vanlige piper der det "spretter" i større grad tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal det jammen meg være dårlige piper, type europris eller liknende. på jobben har montørene storetypen 1/2" ingersoll rand trekkere, og enkelte av pipene er jo sikkert 15-20 år gamle. kraftpiper vil de ikke ha, for de er for tjukke i godset så får plassproblemer.

selv har jeg en chicago pneumatic trekker hjemme, og den leverer allereie ganske bra tall på 6.2 bar elns, som den er lagd for. men jeg har jo kjørt den på 8,5-9 i årevis på standardpiper uten en eneste defekt. reiser mye rundt på ulike verft, og har sett det går mye i biltema piper, og så dyrere latmansarmer og skraller der også.

kraftpiper er langt kraftigere/robuste slik at kreftene skal gå ned i bolten eller mutteren. Ser for meg at på ett veldig teoretisk nivå så vil ei standardpipe "utvide" og vri seg ved ett vist moment, mens den sterkere kraftpipen vil ikke bli påvirka og heller tilføre det momentet til bolten.

har misbrukt mye verktøy, og de gangene det har vert ugunstige situasjoner med 2 meters rør, eller flere forlengere og skeivtrekk så har alltid det svakeste punktet vert firkanttappen på momentnøkkelen, skralla eller liknende.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Milwaukee sin som drar av med 1491Nm og jeg kan bekrefte at den pulveriserer vanlige piper på bolter som sitter fast. Jeg bruker hardeste stille når jeg skrur av hjulbolter sev om denne også har et stille som på dewalt sin, men det strekker ikke til når boltene har stått en stund uansett om det har vært riktig trekt opp før.

Bruker biltema sine kraftpiper, men jeg har ikke funnet en 17mm pipe som er tynnvegga og lang nok til å rekke inn på felgene på M5en enda. Må ha 25-26mm diameter maks for å komme inn  og biltema sine piper er over dette :( 

Er ikke mekaniker, men min metode er at jeg kjører 110Nm momentstav og lar den få et par knepp, kjenner litt med latmansarm at de har nogenlunde riktig moment før jeg tar en liten prøvetur og så drar til manuelt etterpå uten trekker. Det ikke noe poeng i å momenttrekke dem før man har kjørt en liten prøvetur slik at man er 100% sikker på at felgen har satt seg ordentlig. I 99 av 100 tilfeller går det nok bra, men min erfaring er at det er en grei leveregel. Ellers bruker jeg ikke trekkeren min på noen små dimmensjoner ellers på bilen siden den er altfor brutal og lett drar av bolthoder eller spinner rundt umbraco/torx om ting sitter fast. Det går med litt "feeling" i håndleddet, men det er utrolig fort gjort å lage seg mer arbeid med å gjøre det.. 

Edit; jeg har også chicago pneumatic luft trekker liggende, men den har ikke ødelagt en eneste pipe for meg. Det klarte jeg første dagen med batteri trekker når jeg skulle bytte fjærer på X5en som en første test og der er det ikke så fryktelig grove bolter engang. 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en tur i garagen og se om jeg har igjen noen av de jeg har ødelagt eller om de ble kastet. Normalt sett så ryker jo firkant festet som HSD sier over her, men med slagtrekkere tror jeg det er slaget som ødelegger på et vis. 

Edit: om du skal bruke den rundtom på bilen så ikke kjøp kun lange piper. Dewalten er i seg selv ganske lang og med en lang pipe i tillegg så kommer du kanskje ikke til overalt. 

 

Hadde kastet de som ble helt knust, men når jeg kikket igjennom de mest brukte størrelsene så fant jeg en her som hadde begynt å få brister. Dette er "light" utgaven og denne fungerer forsåvidt fortsatt, men de andre kløyvde seg gjerne hele veien ned eller utvidet seg og ble runde i formen. 

IMG_2128.JPG

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt de lange pipene fra IR jeg lenket til over. Prøver dem først, men jeg ser jo allerede at på sikt så må jeg sikkert utvide "samlingen" med korte piper, forlengere og vinkelledd i tillegg.

Ellers bestilte jeg denne for å prøve på hjulboltene, så får vi se om den får plass i felgen eller ikke. Kan måle utvendig diameter når jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der er fin til hjulbolter. Har noe lignende selv, men du ser at den blir tykkere rundt 1/2 innfestingen så den typen der rekker ikke inn til hjulmutterene mine pga av dette. Diameteren fremme går helt fint. Dette er jo veldig avhengig av utformingen på felgen så på mange biler går det nok helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener nå, tror ikke at jeg har felger som har så dype hull, så satser på at den passer.

Artig at vi har fått en liten diskusjon ut av det med piper. Ble som sagt IR-piper i denne omgang, så jeg håper at de holder en stund. Forutom det å spare tid så håper jeg at muttertrekkeren med sin moment greier å slå løs muttere/bolter som ellers risikerer å få runde hoder eller knekke av når man må slå på skralla eller dra i latmannsarmen for å få dem løs. Føler at jeg har ødelagt et par muttere som jeg tror hadde greid å komme seg av hele ved bruk av en muttertrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo det er ikke rare greiene å diskutere, men min erfaring er at vanlige piper blir ødelagt av batteri drevet muttertrekker ganske fort på ting som sitter fast, men kraftpiper holder. Har mest kraftpiper fra biltema, men også en del utrangert verktøy kjøpt på auksjon en gang og ingen av kraftpipene viser tegn til at de slites ut så tror det mest er bra der. Mutter trekker er ihvertfall helt konge å arbeide med bare så synd at det ofte ikke er mulig å komme til siden den blir så stor. Skal ønske meg den minste utgaven til milwaukee til Jul så har jeg en som er litt mer smidig også :) Det er jo ikke rare kosten for selve verktøyet når man har batteri og lader fra før. 

Er det noen som har erfaring med bruk av vinkel ledd på mutter trekker? Biltema har denne varianten. Tåler det juling? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Universalledd-12-2000034736/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det :) Jeg får plukke med meg en slik og prøve den til helga igjen.

 

Låner tråden din til et lite spørsmål til angående kraftpiper, håper det er ok. Er det mulig å få tak i piper med "stjernehode" og hva heter de i tilfelle? Jeg hadde av og sjekket registeret på VW Polo 1.2 bruksbilen min og den hadde en bolt med stjernehode (12kant?). Jeg  brukte en tomme størrelse pipe med 12kant mønster som passet sånn passe, men våget ikke å ta den av med muttertrekker siden det ikke var riktig pipe.. 

IMG_2039.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...