Gå til innhold

Dab+


Anbefalte innlegg

Kommer litt an på. Jeg synes det er en grei jobb, men om man aldri har tatt i noe slik, kan det nok fremstå som vanskelig.

Normalt monteres de bak spilleren foran, men om du har relevant utstyr (f.eks. bluetooth-handsfree) kan den monteres i bagasjerommet også.

Du må ha en eller annen form for ekstern antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,får prøve med mine ferdigheter,hvis det ikke funker får jeg sende stafett pinnen videre.

Syns bare install anvisningen som ligger inne på GS bildeler ikke gir nok info,men er vel samme montering på alle som har denne hifi pakken. å så er det vel ikke så mange ledninger som skal kobles.

Har bluetooth handsfree ja,så hvor skal den monteres da,å er dette en enklere opperasjon?

Hvis den kan kobles bak,så regner jeg med antennen skal dit og?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifi-pakken er ikke særlig relevant her, men om du har bluetooth-modul kan du koble deg til via denne, og legge alt i bagasjerommet, kontra bak dashbordet En kan da også montere antennen i et sidevindu bak, istedenfor i frontruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Finnes det noen moduler som ikke omgjør Hifi anlegget om til stereo? Føles litt kjipt når man sitter med over 10 høytalere som gir lyd over fiberkabel for å skalere dette ned til 2 bananplugger som bare gjør lyden om til stereo. Så finnes det en Dab+ pakke som kan gjengi samme lydkvalitet som FM bruker i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok noen missforståelser ute og går warg.
"Gjøre om HiFi til stereo" gir ingen mening. HiFi betyr gjengivelse av lyd med høy kvalitet. Noen synes Aikai-anlegget de kjøpte på OBS er HiFi, andre bruker 300.000 før de synes de har noe som kan kvalifisere til HiFi.

FM-radio sendes i stereo. DAB+ sendes i stereo.
Det er ikke hovedsaklig DAB-radioen i seg selv som avgjør om lydkvaliteten er dårligere/lik/bedre enn FM. Det er det teknologien bak DAB som avgjør. Og den er satt. Den endrer seg ikke om du har en DAB-radio som koples via fiber eller en som koples via kopper til anlegget i bilen. 

Ta en titt i DAB-tråden for å se hva som finnes :)

Jeg vedder ei bolle og en julebrus på at du, jeg og de aller fleste andre her inne ikke ville klart å høre forskjell på en radio koplet via fiber og en koples via kopper. Jeg ville fokusert på å finne en modul som integreres best mulig i BMW's iDrive (om du har det).

Om ønsket ditt primært er å holde signalet i det digitale domenet lengst mulig så har hvertfall Dension en DAB-modul som koples via USB. Da blir det BMW-anlegget som konverterer det digitale signalet til analogt før det fores ut til høyttalerene (på kopperledninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,har gått i anskaffelse av Kufatec sin variant,mener å ha lest at denne skulle være en av di som ble mest integrert i iDrive,så da gjenstår det montering. Ser for meg at det blir bak iDrive,blir noe mer plynder å koble bak til Bluetooth. Å har ingen som helst peiling på dette,så dette blir spennende😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, OveN said:

Her er det nok noen missforståelser ute og går warg.
"Gjøre om HiFi til stereo" gir ingen mening. HiFi betyr gjengivelse av lyd med høy kvalitet. Noen synes Aikai-anlegget de kjøpte på OBS er HiFi, andre bruker 300.000 før de synes de har noe som kan kvalifisere til HiFi.

FM-radio sendes i stereo. DAB+ sendes i stereo.
Det er ikke hovedsaklig DAB-radioen i seg selv som avgjør om lydkvaliteten er dårligere/lik/bedre enn FM. Det er det teknologien bak DAB som avgjør. Og den er satt. Den endrer seg ikke om du har en DAB-radio som koples via fiber eller en som koples via kopper til anlegget i bilen. 

Ta en titt i DAB-tråden for å se hva som finnes :)

Jeg vedder ei bolle og en julebrus på at du, jeg og de aller fleste andre her inne ikke ville klart å høre forskjell på en radio koplet via fiber og en koples via kopper. Jeg ville fokusert på å finne en modul som integreres best mulig i BMW's iDrive (om du har det).

Om ønsket ditt primært er å holde signalet i det digitale domenet lengst mulig så har hvertfall Dension en DAB-modul som koples via USB. Da blir det BMW-anlegget som konverterer det digitale signalet til analogt før det fores ut til høyttalerene (på kopperledninger).

Hei

Godt mulig at noen ikke hører forskjel men viss jeg sammenligner med å plugge i Aux og bruke vanlig radio FM hører jeg ganske så klar forskjell i dybden på sub elementene og at lyden er klarere via FM netverket kontra Aux. Nå vil dette variere ut i fra hvilken radiostasjon jeg hører på da vell å merke. Nå er det ikke jeg som har klasifisert anlegget i bilen som Hifi men BMW med sitt Logic 7 system. Jeg tror ikke BMW hadde lagt opp anlegget med en fiberkabel viss ikke dette ville gitt noen forbedringer i lydkvalitet. 

Så jeg vil som sagt ikke begynne å rote med systemet til BMW uten at det vil bli nøyaktig det samme eller bedre da vil jeg bare bruke Aux utgangen til en ekstern Dab modul enn å gjøre ting verre en det var fra orginalt.

Nå har jeg desverre ikke USB port eller CCC det ville uten tvil vert løsningen på problemet mitt. Men er villig til å modifisere ledningsnettet viss det finnes noen enheter der ute som vil bli sømløst med slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Kufatec og mObridge sine løsninger kobles til via fiber, noe "bedre" enn det vil man ikke få det. BMW sin originale DAB-modul (som ikke tar inn DAB+) er koblet til på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 hours ago, warg said:

Hei

Godt mulig at noen ikke hører forskjel men viss jeg sammenligner med å plugge i Aux og bruke vanlig radio FM hører jeg ganske så klar forskjell i dybden på sub elementene og at lyden er klarere via FM netverket kontra Aux. Nå vil dette variere ut i fra hvilken radiostasjon jeg hører på da vell å merke. Nå er det ikke jeg som har klasifisert anlegget i bilen som Hifi men BMW med sitt Logic 7 system. Jeg tror ikke BMW hadde lagt opp anlegget med en fiberkabel viss ikke dette ville gitt noen forbedringer i lydkvalitet. 

Så jeg vil som sagt ikke begynne å rote med systemet til BMW uten at det vil bli nøyaktig det samme eller bedre da vil jeg bare bruke Aux utgangen til en ekstern Dab modul enn å gjøre ting verre en det var fra orginalt.

Nå har jeg desverre ikke USB port eller CCC det ville uten tvil vert løsningen på problemet mitt. Men er villig til å modifisere ledningsnettet viss det finnes noen enheter der ute som vil bli sømløst med slik det er i dag.

Ja om det var å benytte AUX du siktet til opprinnelig så er jeg enig, det er absolutt ikke optimalt, og det vil for de aller fleste være en hørbar kvalitetsforskjell mot fiber(MOST bus)/annen bus-kommunikasjon/USB.

Fiber MOST bus er praktisk av flere årsaker da alle moduler i systemet er koplet sammen i et ringnettverk og man kan overføre audio, video, tale og data mellom alle modulene. Mindre kabling, utelukker støyproblematikk, og absolutt en god måte å overføre lyd på ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har montert kufatec modulen i dag uten hell,får ikke signal. er det kun FUNKE DAB ANTENNE som må brukes? prøvde med en ordiner som følger med en pioner DIN 1 spiller.

å så er jeg litt usikker på denne teksten:

Connect the light conductor link to the light conductor for the FISTUNE module 

Start the radio 

Remove the light conductor link and connect the light conductor with the FISTUNE module.

mener jo at jeg har gjort alt rett,men står barre autostore og no signal.

noen råd her på forumet:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...