Gå til innhold

LØST: Bytte av Vehicle Speed Sensor, P0500


visiks
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I går mens jeg kjørte langs Ring 3 i Oslo poppet det plutselig opp noen feilmeldinger i dashbordet som så slik ut:

abs.jpg

Etter å ha scannet etter feilkodet med Torque så dukket opp "P0500 - Powertrain. Vehicle speed sensor", og etter å ha sjekket feilkoden her så er det da "Vehicle Speed Sensor A malfunction". ABS og DTC (antispin) sluttet å fungere etter jeg fikk varsellampene, men speedometer funker fint.

Jeg hørte med GS Bildeler, her i Oslo, om de hadde en "Vehicle speed sensor", og da spurte han om det var foran eller bak. Jeg gjettet bare på foran, men vet en av dere hvor denne sensoren befinner seg? Og hva den heter på norsk? :P Fikk beskjed om at de hadde en sensor til 1068,-, men er redd for å få med feil, spesielt når jeg ikke klarer å finne ut hvor den sitter.

Jeg har forsøkt å slette alle feilkoder, samt plugge ut batteriet i 30 sek, men feilmeldingen kommer tilbake så fort jeg skrur på tenninga.

Endret av visiks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere tråden nå som problemet er løst, i tilfelle noen møter på samme problem og søker hjelp!

Fikk scannet bilen med ordentlig OBD-software, og fikk kjørt bl.a. en live test, og det viste seg at det var føleren på høyre bakhjul som var defekt. Dro til GS på Helsfyr som solgte meg en ABS-føler for høyre bakhjul fra Bosch til ca 1100,- (kan legge ut delenr/nøyaktig artikkelnavn om noen ønsker).

Det var den vanskelig delen :) Det å bytte sensoren var utrolig enkelt, og jeg er uerfaren når det kommer til å fikse ting selv på bil. Jeg jekket opp bilen, stilte opp en bukk for sikkerhet, tok av høyre bakhjul og tittet bak bremseskiven. Under all møkk og skitt var sensoren, som var festet med en bolt som jeg løsnet med en umbraco. Jeg fulgte så ledningen som var festet med fire clips, hvor den så gikk bak dekselet i hjulbuen. Ved hjelp av en 10mm fastnøkkel fikk jeg løsnet den ene skruen, og fikk så løsnet dekselet og plugget fra den gamle sensoren og på med den nye. Den nye sensoren var litt vanskelig å få tredd nedpå, men litt WD40 løste det problemet.

Feilmeldingene ble fjernet av seg selv etter å ha kjørt noen hundre meter, og nå funker ABS og DTC igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...