Gå til innhold

E46 330d pulserende effekt?


Ugelvika
 Share

Anbefalte innlegg

Heihå!

Kjøpte min første bmw her i vinter, en e46 330d fra 2003, 184hk med manuell kasse. Igrunn helt orginal bil.

Er litt plaget med ja.. pulserende effekt? Mest merkbart på lavt turtall i høyt gir.

Si jeg ligger i 5. Gir på lavt turtall og gir full gass, så nøler den liksom litt, mer over til jokking med antydning til fjusk på hver topp?

Intensiviteten på jokkingen går opp, før den forsvinner helt på ca. 2500rpm og den drar fint videre.

Lurer jeg den opp på turtall med litt mykere gassfot så merker jeg ingenting.

Så, noen meninger om dette? Vakumslanger ser hele ut ved første overblikk ivertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens noe lignende på en 530D med 184hk. Jeg har kommet frem til at det ligger på pumpesiden og at det skyldes ustabil/manglende dieseltilførsel.  Har ikke hatt tid til å forske så mye på det enda men skal begynne snart. Det jeg foreløpig kan utelukke er dyser og railtrykksensor da jeg har bytta disse uten at det ble forskjell.  Hos meg kan det også virke som problemet blir noe bedre hvis jeg kjører bilen hardt en periode så jeg lurer på om det kan være regulator i høyttrykkspumpe som ikke beveger seg skikkelig. Har også innimellom en følelse av at den nøler med å få opp turtallet fort nok og det kan tyde på manglende tilførsel som kan skyldes pumpe under sete.  Skal koble opp diagnose en dag og se hvilke verdier jeg har på mateside og høytrykksside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg opplevde noe tilsvarende på vår tidligere 2003 E46 318d og da var høytrykkspumpen problemet. Det min mekaniker gjorde var å justere turtallet opp med rundt 50 rpm (målt ved tomgang) og det løste faktisk problemet. At turtallet ble satt litt opp merket (hørte) man kun på tomgang hvis man var oppmerksom på det (min bedre halvdel merket ingenting).

Jeg merket også litt svak "jokking" noen tusen kilometer senere da svinghjulet sviktet. Dette skjedde gradvis over noen tusen kilometer og problemet kom og gikk uregelmessig, men kunne fremprovoseres hvis jeg ga full gass i 5. gear ved rundt 2000 rpm (altså mye belastning). Motoren endret svakt toneleie og det kom en svak "during" i bilen samt at bilen "jokket" svakt ved jevn hastighet på lavt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...