Gå til innhold

Feilmeldinger og elektronikk problem


Torbmikkel
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det ikke så gøy lengre. Har nå rullet noen mil med go-bilen jeg kjøpte for 14 dager siden men nå skjer ting. Dette er en 523ia 1998 modell 

I går så kom lyset for å sjekke bremsene på og det er sikkert greit det, men i dag så begynte ting å skje. 

Først så gikk spedometeret og drivstoffmåleren i 0 mens jeg var ute å kjørte, gikk en stund av og på før de kom tilbake til normalen. Merket også at servoen ble litt annerledes og at det vekslet litt mellom varm og kald luft inn i kupeen. Men så kom ABS lyset på, det har vært en svak summe lyd fra front en stund som antas å komme fra ene lageret på hjulet da den ikke endrer lyd med turtallet. Og når jeg skulle parkere så kom lyset for automatkassen på og bilen ble veldig "dau". Når jeg stoppet bilen og startet igjen så var lyset for automatkassen av, men etter litt kjøring så kommer det på igjen. 

Hva skal jeg gjøre?

Endret av Torbmikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å lade batteriet, og være sikker på at både batteriet og ladingen er i orden. Elektronikken i bmw'er er følsom for svak strøm og det kan gi allslags merkelige feil.

Det neste er en diagnose.

 

Hvilken bil er det snakk om?

 

Ellers er det fint om du endrer tittelen til noe som forklarer hva du trenger hjelp til.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Jeg ville prøvd å lade batteriet, og være sikker på at både batteriet og ladingen er i orden. Elektronikken i bmw'er er følsom for svak strøm og det kan gi allslags merkelige feil.

Det neste er en diagnose.

 

Hvilken bil er det snakk om?

 

Ellers er det fint om du endrer tittelen til noe som forklarer hva du trenger hjelp til.

Dette er en 523ia 1998 modell. 

Hvordan endrer jeg tittelen i feltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Jeg ville prøvd å lade batteriet, og være sikker på at både batteriet og ladingen er i orden. Elektronikken i bmw'er er følsom for svak strøm og det kan gi allslags merkelige

Batteriet er på 12,45 med motor av og 14,14 når bilen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,45 indikerer at du har dårlig batteri. Men her er det nok en eller flere hjul sensorer som er problemet. Enten pga av at en eller flere er defekte, eller rust/møkk i forbindelse med ABS ring i hjulnav. Men du er 100% avhengig av et BMW diagnose system som kan hjeloe deg her. Ellers blir dette vill gjetting i hvor du har feil. Men det trenger ikke være så ille som det virker, det er nok at en hjul sensor er gåen og da får du både ABS og DSC lampe og i noen tilfeller girkasse lampe. Girkassen er også avhengig av hjulsensorene.

Du kan sjekke i diagnose tråden her inne om noen i nærheten av deg kan hjelpe deg. Jeg har selv diagnose systemer så jeg kan hjelpe, men det spørs hvor du bor... :wink:

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet burde vært 12,5 og ladingen burde vært 14,6. Jeg ville testet med et nytt batteri, og sett hvilke spenninger du har da. Ladingen burde vært høyere, men alt over 13,5 er "godkjent". Mulig laderegulatoren din er defekt.

Angående summelyden fra hjulet, ville jeg jekket opp bilen og snurret og kjent på hjulet om det er slark eller lyd. Det er ikke sikkert at du vil kjenne/høre lyden, men det er verd forsøket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrBrum skrev:

12,45 indikerer at du har dårlig batteri. Men her er det nok en eller flere hjul sensorer som er problemet. Enten pga av at en eller flere er defekte, eller rust/møkk i forbindelse med ABS ring i hjulnav. Men du er 100% avhengig av et BMW diagnose system som kan hjeloe deg her. Ellers blir dette vill gjetting i hvor du har feil. Men det trenger ikke være så ille som det virker, det er nok at en hjul sensor er gåen og da får du både ABS og DSC lampe og i noen tilfeller girkasse lampe. Girkassen er også avhengig av hjulsensorene.

Du kan sjekke i diagnose tråden her inne om noen i nærheten av deg kan hjelpe deg. Jeg har selv diagnose systemer så jeg kan hjelpe, men det spørs hvor du bor... :wink:

Takk for svar. 

Jeg bor i Haugesund så om noen i nærheten har diagnose verktøy så gi beskjed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet skal være 12.6 eller mer hvis det er i bra stand, men i ditt tilfelle kan batteriet være gammelt og cellene begynner og bli dårlig. Så om du har mulighet så kan du prøve og lade det opp ordentlig. Hvis ikke dette hjelper så er det sikkert lurt og prøve med et nytt batteri. 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vegard89 skrev:

Batteriet skal være 12.6 eller mer hvis det er i bra stand, men i ditt tilfelle kan batteriet være gammelt og cellene begynner og bli dårlig. Så om du har mulighet så kan du prøve og lade det opp ordentlig. Hvis ikke dette hjelper så er det sikkert lurt og prøve med et nytt batteri. 

Da er ladingen i gang.

Ikke at jeg har peiling, men det ser dere sikkert, men jeg trodde at så lenge ladingen på bilen er på 14,14V så skulle jo alt fungere mens bilen er i gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet burde det være godt nok, men det er en billig måte å eliminere feil på, før du eventuelt må begynne å bytte deler.

 

Bare så du er klar over det, bilen må kjøres littegrann etter du har ladet opp før varsellysene slukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hawkon88 skrev:

I utgangspunktet burde det være godt nok, men det er en billig måte å eliminere feil på, før du eventuelt må begynne å bytte deler.

 

Bare så du er klar over det, bilen må kjøres littegrann etter du har ladet opp før varsellysene slukker.

Da har jeg ladet batteriet og prøvd med ett nytt ett som står i landroveren min. Men ingenting endrer seg. Får ta en tur innom verksted i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på verksted og fått stilt diagnosen;

Skiver og klosser bak er under minstemålet. 

Feil på venstre side foran og bak på ABS sensor. Målinger viser at venstre foran mest sannsynlig er ok men venstre bak må byttes.

Nå etter at jeg har vært der så er ABS lyset borte og speedometer og forbruks måler virker igjen. 

Jeg får bytte skiver og sensorer, men spørsmålet er: Er det vanskelig å bytte ABS sensor? Hvor får jeg kjøpt dette for en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at moms kommer i tillegg på autodeler.co.no.

Jeg ville sjekket skruvat og.

Abs sensoren klarer du nok å bytte selv. Det finnes youtube-videoer som viser hvordan om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...