Gå til innhold

Dieselpumpe E-61


chrisn85
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, helt ny her på forumet, men skulle gjerne hatt hjelp til og få ut dieselpumpa ifra tanken på en E-61, er det noen spesielle triks/verktøy som skal til?

Har fått bensin på tanken så må tømme og rense tank og filter.

Og noen som vet om det er full krise i tilfelle det har komt noen dråper helt frem?

 

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bensin tror jeg ikke betyr så mye. Men det er jo kurant å ta av slangen fremme å kjøre rett i ei flaske.

Pumpa i tanken kan sitte noe helt jævlig. Da jeg ettermonterte webasto skifta jeg pumpe i tanken. Og ved demontering med spesial verktøy gikk hele armaturet til pumpa istykker og knakk. Så den var ikke brukbar etter demontering.

Jeg fikk forøvrig ikke løs pumpa i tanken da den satt så godt fast, uten spesialverktøy that is.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Otis skrev:

Litt bensin tror jeg ikke betyr så mye. Men det er jo kurant å ta av slangen fremme å kjøre rett i ei flaske.

Pumpa i tanken kan sitte noe helt jævlig. Da jeg ettermonterte webasto skifta jeg pumpe i tanken. Og ved demontering med spesial verktøy gikk hele armaturet til pumpa istykker og knakk. Så den var ikke brukbar etter demontering.

Jeg fikk forøvrig ikke løs pumpa i tanken da den satt så godt fast, uten spesialverktøy that is.

Den ringen som sitter på, skal den vris av eller bare vippes/ dras av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

Skrus av. Spesialverktøyet benytter seg av veldig mange hakk på ringen på 1/2" verktøy.

Okay, tusen takk for svar. Skal prøve og få det av idag. Fikk utav bensinen igår, så får fylle på diesel og tappe av igjen. Og ta av filter og tømme rørene der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for øvrig et e6x fenomen. Jeg har samme erfaring som Otis på e60, og har aldri hatt lignende problemer på noen av de eldre generasjonene som jo tross alt bruker "lik" løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Dette er for øvrig et e6x fenomen. Jeg har samme erfaring som Otis på e60, og har aldri hatt lignende problemer på noen av de eldre generasjonene som jo tross alt bruker "lik" løsning.

Kan det være en løsning og prøve og sette et skrujern eller lignende i et av disse hakkene og banke forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det man alltid har gjort før (selv om man har spes verktøy tilgjengelig så går det ofte fortere enn å finne det frem). Men på e6x risikerer du at det sitter helt absurd fast med påfølgende risiko for skader på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm til, har hatt av tur/retur og sugd og blåst rent. Hatt av røret som går fra rail til fremste dyse og blåst inn i rail så det kom damp og noen dråper diesel/bensin ut. Må jeg da lufte alle dyser? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i utgangspunktet så skal dette være nok? Ble fyllt ca 14 liter bensin, og har fått ut 18-19 liter totalt. Var ikke mye diesel på bilen. Men gikk på tomgang under fylling, men stoppet med en gang tabben ble oppdaget. Har sugd og blåst i alle rør jeg kommer til. Sliter med og få ut pumpa bak i tanken, alu ringen beveger seg. Men plastdelen følger med i samme slengen. Så er redd for og ødelegge noe hvis jeg lar det rotere sammen?

Sitér

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ringen er et herk på flere nyere biler også, jeg dro med forlenger og holdt på å ramle ut av bilen da den slapp. 

Så holder med de over her, napp av slangen og kjør nedi en flaske. Kanskje ikke så dumt å bytte filter heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update her. Etter og ha blåst reint i alle ender og tappet ut og inn diesel i uante mengder. Så fyllte jeg på tanken og begynte og fyre opp... Og så snart luftingen var ferdig så brumlet den opp like god som før! Går like godt og kan vel rett og slett si at det gikk over all forventning bra så langt. Nytt filter er på vei. 

Må bare få si tusen takk for alle innspill og tips her. Var til god hjelp i en meget stressende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...