Gå til innhold

Oljetrykk lampe lyste på tomgang. Stoppet. Nå er det ingen lampe. Men bil bråker fra motor


henrikhoe
 Share

Anbefalte innlegg

Så har en gammel e46 som bil nr 2. 

I dag når jeg skulle ta ferge så blinka oljetrykk lampa rødt i et halvt sekund når jeg stod på tomgang før det så gikk bort. Syntes også bilen rista en del.

Nesten så du ikke så det. Kjørte av ferga og bilen var eksemplarisk. Kommer til en lyskryss etter å ha kjørt normalt i 20 min. Oljetrykk lampa lyser nå konstant. Gir gass. Lampa går bort (alt over 1000 omdr gjør at det går bort). Kjører til en venn (tar 30 sekunder). Metker når jeg kommer frem at jeg syntes billen lager en tikke lyd som jeg ikke har hørt for.

 

Slår av tenninga og lar bilen ståd i 15-20 mim. Peiler oljen og virker bra. Drar på jobb og sjekker 8-9 senere. Ikke oljetrykk lampe på tomgang.

Men syntes det bråker fælt fra motoren.

 

Se video. Hørtes jo ut som noe med oljepumpa. Men virker ikke å skje ved lave omdr. Som forsåvidt er greit. Prøve å fylle på litt olje som er tynnere? 

 

Takker for hjelpen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnere olje hjelper vel ikke mot mekaniske bankelyder og lysende oljelampe. Jeg synes det er vanskelig å høre på videoen, det virker som det blir ekko i det store lokalet. Jeg ville ikke kjørt med den tilstanden hvis du tenker å reparere motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, orala skrev:

Tynnere olje hjelper vel ikke mot mekaniske bankelyder og lysende oljelampe. Jeg synes det er vanskelig å høre på videoen, det virker som det blir ekko i det store lokalet. Jeg ville ikke kjørt med den tilstanden hvis du tenker å reparere motoren.

Jau, var mest bare for å se (angående olje viskositeten altså).

Ja, parkeringsanlegg var kanskje ikke det beste å stå i, men vil ikke kjøre bilen. Så nei den skal ikke bli kjørt noe mer, skal høre med verksted mandag. 

Viktig dog å poengtere at oljelampa ikke lyser noe mer, men lyden er der (bankelyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går den på alle sylindrene? Gikk den på normalt turtall når oljelampa lyste? Synes det høres ut som den holder på å stoppe i begynnelsen av filmen for hvis tomgang er veldig lav kan jo oljelampe komme på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken motor er det du har? Lavt oljetrykk på tomgang er som regel av 3 årsaker:

- feil på oljepumpe/ slitte råde eller rammelager i motor.

- for tynn eller dårlig olje

- feil på oljetrykksbryter/giver

 

jeg ville skiftet til helsyntetisk 10w40 olje castrol eller mobil1 og skift også oljefilter. Prøv igjen å se da :) dersom det er lyder, så kan det være dårlige lager i motor, som gir komboen lyd/lavt oljetrykk, men vanskelig å si i forhold til lydopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...