Gå til innhold

E39 airbag, edit: Flashe styreenhet?


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Skal til med den jobben om ikke lenge, og skal prøve å finne det ut via WDS Wiring Diagrams opplegget. Har etter masse krøll såvidt fått liv i det i Windows 10 nå. Skal prøve å gi beskjed hvis jeg finner plasseringen. Trodde det bare var plugg i førerdør og i styreenhet og ingen sjøt? Ligger jo en sensor under teppet under setet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier skjøt, så mener jeg alle steder kabelen er delt opp og fortsetter videre, som f.eks. via en kontakt/plugg eller tre. Mao typiske steder det kan være brudd i kretsen. Men da hadde det vel stått open circuit. Siden det står short to ground, så antar jeg at kabelen har gnagd gjennom isolasjonen et sted og gnisser mot karosseri. Må bare finne ut hvor det skjer. Da er det greit å vite om kabelen går gjennom en eller flere kontakter/plugger eller om den er hel, så vet jeg hva som må byttes og jeg kan evt. feilsøke i seksjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Jeg har prøvd en ny styreenhet i dag, bare for å se om "internal control unit fault" feilen lagde urealistiske feilkoder, men den viste samme feil, pluss "internal control unit fault." Dette er modul nr. 3 jeg har prøvd. Kun nr. 2 fungerte uten noen form for feil og lampen slukket i et par uker. Så kom det feil på den i førerdør. Selve airbagen ble byttet for ikke mange måneder siden, så virker nesten alt for tilfeldig at det er den. Men merkeligere ting har skjedd. :P

Det som også er rart er at alle 3 styreenhetene har hatt internal control unit fault og jeg får opp forskjellige antall skyggefeil etter hvilken som er montert, men felles for de alle er at jeg ikke får slettet feilkodene. Men alle klarer å vise nåværende feil, altså den i førerdør. 

Har kodet riktig VIN og antall airbager montert, så noe får jeg tilgang til. Live data funker også. Bruker både Inpa og BMW scanner. Neste steg blir vel å lære seg Winkfp og resette/flashe og se om det hjelper. Problemet er bare at bilen skal på teknisk på onsdag hos SVV, så hadde håpet at jeg klarte å fikse det til den tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 3 hadde likt delenummer på den lengste tallrekken og var MRS2, men den første var fra 523, den andre fra D Toft sin M5 donor og den tredje fra en E46. De har også 2 kortere tallrekker på seg, som er ulike. 

Edit: Det skal sies at den fra M5 ikke hadde noen feilmeldinger etter jeg slettet de ved førstegangsbruk og alt funket til førerdør fikk rød feilkode/nåværende feil. Plutselig dukket det også opp internal control unit fault og skyggefeil på sensormatte i passasjersetet. Disse får jeg ikke slettet. Har også montert bypass på matten, just in case. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Thundercoil said:

Når jeg sier skjøt, så mener jeg alle steder kabelen er delt opp og fortsetter videre, som f.eks. via en kontakt/plugg eller tre. Mao typiske steder det kan være brudd i kretsen. Men da hadde det vel stått open circuit. Siden det står short to ground, så antar jeg at kabelen har gnagd gjennom isolasjonen et sted og gnisser mot karosseri. Må bare finne ut hvor det skjer. Da er det greit å vite om kabelen går gjennom en eller flere kontakter/plugger eller om den er hel, så vet jeg hva som må byttes og jeg kan evt. feilsøke i seksjoner. :)

Joda, skjønte jo at du mente plugger og ikke ledningskjøter :-P . Men for det første holder du på med MRS2 og jeg har MRS3 moduler. Du sier internal control unit fault...hvis det er det tilsvarende som 240 Internal ECU error som jeg har på min så betyr det at modulen har låst seg og går muligens i en safemode som kanskje ikke lenger rapporterer forandringer i status på sensorene, men fortsatt fyrer av airbagene i tilfelle kollisjon. Men kanskje for deg blir det letteste å prøve å bytte kablinga fra dør til neste kontakt. WDS Diagrams skal visst vise lokasjon på alle koplinger med bilde.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå prøvd å bytte om airbager i fremdørene og begge virker. Førerdør gir "short to ground" uansett hva jeg prøver. 

Videre splittet jeg kontakten ved dørhengsel og alt der ser bra ut. Ingen kortslutninger eller brudd og det er kontakt hele veien fra dørterskel til airbag. 

Så beepet jeg kablene bak dash og merket noe rart. De piper mot hverandre. Skal vel ikke være slik, antar jeg? 

Planen videre er hvert fall å strekke nye kabler mellom dør og hjerne. Da må det jo bli bra. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strakk ny airbagkabel med pins og kontakt helt fra airbag i dør og til styreenhet for airbager. Det gjorde susen :) Ingen røde/nåværende feil og alt OK på live data. 

Problemet nå er at styreenheten har jo "internal control unit fault," så jeg får ikke slettet skyggefeilene fra tidligere og lampen i instrument slukkes ikke. 

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse den siste biten? Tool32 og winkfp kan jeg ikke med og vet ikke om noen som har det (og kan bruke det) i Bergen. Er dette noe Jæger kan gjøre evt? 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...