Gå til innhold

Hva kan det være med min 528i E39?


sxsmic
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva ulyden på min e39 528i fra 1999..

Når jeg kjører over ujevnheter i veien kommer det en slags rattle-lyd fra dempere eller understell.

Usikker på hvor på bilen det er. Hadde nylig av alle hjul og sjekket fjærer så ingen var knekt.

Er ikke noe ekspert, men dro litt i lenkearmer, stabstag og wishbones uten at jeg så noe drastisk vandring i det.

Sjekk youtube-linken for å høre en veldig lik lyd. Bare litt mørkere og mer slowmo versjon av lyden. 

1. Kan noen si meg hva det skyldes?

2. Noen løsninger på en kjørecomputer som sporadisk skrur seg av og på?

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i indre styreledd muligens. Ta tak i framhjulet med begge hender på kl 09 og kl 03 så prøver du riste litt inn og ut. Hører du en liten klunkelyd er det slitt kule på indreledd, ikke uvanlig. Du burde også kunne høre samme lyd når bilen er av og står i ro, beveg rattet med korte utslag frem og tilbake, se om du hører lyden da også, så er det styreledd. Bytt både indre og ytre i samme slengen begge sider. 

Hva gjelder kjørecomputer, mener du i kluster (fartsmåler) eller midtkonsol? De har en type sølvtapeleder som blir dårlig med tiden, også grunnen til pixelfeil, men kan selvfølgelig være andre komponenter/ledere. Prøv å nullstille den (google det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, quandt1960 skrev:

Slakk i indre styreledd muligens. Ta tak i framhjulet med begge hender på kl 09 og kl 03 så prøver du riste litt inn og ut. Hører du en liten klunkelyd er det slitt kule på indreledd, ikke uvanlig. Du burde også kunne høre samme lyd når bilen er av og står i ro, beveg rattet med korte utslag frem og tilbake, se om du hører lyden da også, så er det styreledd. Bytt både indre og ytre i samme slengen begge sider. 

Hva gjelder kjørecomputer, mener du i kluster (fartsmåler) eller midtkonsol? De har en type sølvtapeleder som blir dårlig med tiden, også grunnen til pixelfeil, men kan selvfølgelig være andre komponenter/ledere. Prøv å nullstille den (google det)

Takk! Mener den i midtkonsoll. Det er typen med tv og navi. Har noen pixelfeil i kluster også. 

Så du mener sølvtapeledere kan være årsaken til feil begge steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sxsmic skrev:

Takk! Mener den i midtkonsoll. Det er typen med tv og navi. Har noen pixelfeil i kluster også. 

Så du mener sølvtapeledere kan være årsaken til feil begge steder?

Det blir vanskelig å spekulere nøyaktig men ja, ny sølvtapeleder er en ganske vanlig fix for pixelfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...