Gå til innhold

Mulig defekt toppakning på BMW 1 serie. Fikse eller selge som den er?


Mette
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

En dame med relativt lite kunnskap om bil, her. Søker hjelp fra bil-kyndige som kanskje kan gi meg noen råd. 

 

Har en BMW 118 2005 mod. Har hatt lite problemer med den opp igjennom årene, men ettersom den nå er gammel, begynner problemer å oppstå.
Nå mistenker jeg at topppakningen er røket, da bilen drikker MYE vann, og har mye hvit eksos fra potta. 

Andre feil bilen har:
Slitt utløserlager
ABS sensor defekt 
Airbagfeil i passasjersetet

 

Bilen er for ordens skyld gått ca 220 000, og EU godkjent til juni neste år. 

Så mitt spørsmål her blir: Bør jeg selge bilen som den er, eller bør jeg skifte toppakning først (som vel er det største problemet)?
Evnt skifte noe annet? 
Vil jeg få denne utgiften igjen ved eventuelt salg? 

 

På forhånd hjertelig takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo ikke så mye for bilen om den er strøken, så rep for å selge er dårlig butikk om du ikke får det svært billig!

Det kan hende dubfår mer for bilen om du selger den som lekebil enn hel bil. Utstyrsnivå? 

Du sier ikke om det er bensin eller diesel motor, men det spiller ikke så mye rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer litt til for å understreke hvor billig disse er på finn.no

Det dukker jo opp ganske mange biler som jeg antar er relativt lik som din bil. Og den billigste koster 31k som har ca samme kilometer.

Mitt tips er å reparere bilen om den er bra ellers og ha den i 2-4 år til. Da har du mye bil for en liten sum (20-30k)

Men om du uansett skulle ha ny bil av årsaker, så er det bare å selge som delebil og kjøp deg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Du får jo ikke så mye for bilen om den er strøken, så rep for å selge er dårlig butikk om du ikke får det svært billig!

Det kan hende dubfår mer for bilen om du selger den som lekebil enn hel bil. Utstyrsnivå? 

Du sier ikke om det er bensin eller diesel motor, men det spiller ikke så mye rolle.

Tusen takk for svar!  Er ikke noe særlig med ekstrautstyr på bilen, så er selvfølgelig inneforstått med at verdien på bilen lav i utgangspunktet. For ordens skyld er det snakk om en diesel-bil.

 

Oppfølgningsspørsmål:

Har nå - etter litt om og men - fått hjelp til å sjekke både olje (og under oljelokk) samt ekspansjons tanken. Ingen tegn til grums, alt ser fint ut. Kan det da være noe annet enn toppen som er problemet? Ønsker at bilen skal være i best mulig stand for minst mulig penge før salg. Så altså for å gjenta meg selv: problemet mitt er at bilen "drikker" kjølevæske, og det er unormalt mye hvit røyk fra eksosen. Helst i lave gir. Ser lite eller ingen røyk når jeg kjører på motorveien i høyt gir. Vet ikke om det har noe å si, men tenker jeg legger til alle mulige faktorer. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er defekt toppakning siden oljen har rett farge? På din bil forventer jeg at oljen er svart. Helt svart. 

Den kan jo lekke en plass?

Du kan jo filme eksosen?

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk til dere som har svart!

Jeg dro innom verksted idag, og fikk bekreftet at det er EGR - kjøleren som er problemet. Vil få byttet dette straks, og selge bilen mens den enda er "hel" og EU-godkjent. Fikk en liten oppvekker da jeg trodde toppen var gått. Hehe.

Takk for innspill! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...