Jump to content
  • 2 Serie Active Tourer - En ny æra for BMW


    Ron Jeremy
    • https://bimmers.no/repository/monthly_10_2014/ccs-38233-0-54490100-1414673286.jpg,monthly_10_2014/ccs-38233-0-59185200-1414673297.jpg,monthly_10_2014/ccs-38233-0-88319400-1414673311.jpg,monthly_10_2014/ccs-38233-0-07161500-1414673322.jpg,monthly_10_2014/ccs-38233-0-45253900-1414673337.jpg,monthly_10_2014/ccs-38233-0-04914800-1414673389.jpg

    Det er oktober og høsten har begynt å melde sin ankomst. Utenfor vinduet og under truende regntunge skyer står en helt ny BMW med et noe underlig utseendet. Jeg sitter og kikker på den, men har blandete følelser når jeg forsøker å danne meg et bilde av hva slags bil dette egentlig er. Bilen har ikke det dynamiske utseendet man vanligvis forbinder med en BMW. Denne nye modellen er høy, noe klumpete, virker derfor litt rar i proporsjonene og den domineres av store lykter foran og bak. Visuelt sladrer den om at dette er en unik bil i BMW’s modellportefølje. Dette er nemlig den aller første forhjulstrekkeren BMW produserer under eget navn.

    ccs-38233-0-04914800-1414673389_thumb.jp

    Bilen er den helt nye 2 serie Active Tourer; nærmere bestem en 218i Luxury. Tiltross for navnet 2 serie har den lite til felles med de andre bilene i denne modellserien. Active Tourer deler nemlig plattform med Mini Countryman og denne plattformen vil også bli brukt i kommende 1 serie og X1. Senere kan vi komme til å se en forlenget versjon av Active Tourer med en tredje seterad (totalt 7 seter). Det ryktes også om at en plug in hybrid variant kan komme til å dukke opp senere.

    Det er mange nyheter ved denne modellen og ikke bare er den forsynt med forhjulstrekk, men den har også en meget spennende nykomling av en motor. Denne motoren er den første i en rekke av nye motorer fra BMW som har 500 kubikkcentimeter slagvolum pr. sylinder. B38 motoren har i dette tilfellet et slagvolum på 1,5 liter og det betyr at den er tresylindret. Motoren har turbo og effekten er anstendige 136 HK samt 220 Nm fra temmelig lave 1250 omdreininger pr. minutt.

    En praktisk BMW?

    BMW har et solid rykte på seg når det kommer til å lage biler med sportslige og dynamiske egenskaper, men god innvendig plass har tradisjonelt ikke alltid vært øverst på prioriteringslisten. Den første modellen der BMW begynte å fokusere på den innvendige plassen er faktisk nåværende X3 (F25). Den har større bagasjerom enn de mest opplagte konkurrentene som er Volvo XC60 og Audi Q5. 2 serie Active Tourer er BMW’s første bidrag i klassen av kompakte flerbruksbiler eller de såkalte kompakte MPV’ene. Den er altså mer praktisk enn sine søsken i den samme modellserien og den har også større innvending plass enn bilens størrelse skulle tilsi.

    ccs-38233-0-59185200-1414673297_thumb.jp

    Innvendig er den omtrent som i en BMW 3 serie, mens bagasjerommet er noe mindre enn det man finner i f.eks X1. Sittestillingen er imidlertid svært lik X1 iom. at man setter seg inn og ikke ned i Active Tourer. Bakseteplassen er bra. Både barn og voksne sitter godt og takhøyden er også tilstrekkelig til tross for et stort panoramatak. Bakseteryggen er delt i 3 og kan enkelt legges ned ved å trykke på en knapp. Baksetene kan også forflyttes i lengderetning slik at bagasjerommet kan utvides noe. I tillegg til dette kan passasjersetet foran legges flatt fremover hvis man trenger enda mer plass.

    Ser man på interiøret er dette svært moderne og er designet etter BMW’s nåværende filosofi der ulike lag tilsammen utgjør interiøret. Kvaliteten er glimrende og til å være en model med et lavt modellprefiks er kvaliteten langt bedre enn forventet. Her er det myk kvalitetsplast og en stor 8,8” infoskjerm som dominerer. Demobilen har sorte sportseter i skinn, sorte interiørlister og det er også LED lyslister under disse som bidrar til å skape en moderne og lun atmosfære i mørke omgivelser. Ser man på utstyrslisten er den omfattende og inkluderer blant annet HUD, elektrisk bakluke og et stort panoramatak. 2 serie Active Tourer kan med andre ord tilfredstille selv de mest utstyrshungrige av kundene.

    ccs-38233-0-88319400-1414673311_thumb.jp

    Bak rattet.

    Men hvordan er en BMW med forhjulstrekk å kjøre? Dette er litt som elefanten i rommet iom. at BMW pr. definisjon har bakhjulstrekk eller til nød firehjulstrekk. Flere av de ikoniske elementene som gjør en BMW til en BMW har etterhvert måttet vike for fremskrittets krav. Turboladere i M modellene var en milepæl i denne sammenhengen, men forhjulstrekk er vel nesten det ultimative paradokset for en BMW entusiast. BMW viser imidlertid til en statistikk som forteller at 4 av 5 eiere av 1 serien trodde at denne modellen hadde trekk på forhjulene. Altså før de ble bedre informert ved f.eks en prøvekjøring eller samtale med en salgsrepresentant fra BMW. Med plattformene som moderne biler blir bygget på i dag var veien kort til en realisering av nettopp forhjulstrekk i en BMW. Active Tourer deler som kjent plattform med MINI og nettopp Mini har jo bevist at forhjulstrekk kan være både kjøredynamisk akseptabelt og morsomt. Dessuten er det et poeng at konkurrentene til Active Tourer også utelukkende er biler som i introduksjonsmodellene har forhjulstrekk. Erkerivalen er selvsagt Mercedes Benz B klasse, men også den helt nye VW Golf Sportsvan blir en vigtig konkurrent.

    ccs-38233-0-54490100-1414673286_thumb.jp

    Bak rattet er det lett å trives iom. at BMW som forventet har gjort en solid jobb. I det daglige bærer ikke kjøringen preg av å ha drift på forhjulene. Bilen virker trygg, stabil og agil. Bilen kjennes ut som en vanlig BMW når det gjelder bremser og generell kjøreopplevelse. Dermed avtar noen av de dystre tankene jeg hadde i forhold til at bilen har drift på forhjulene. Ved aktiv kjøring blinker det i antispinnlampen, men man merker ikke drivkreftene i rattet eller andre typiske negative sider som enkelte biler med forhjulstrekk har når de presses litt. Bilen er forøvrig utstyrt med Electronic Damper Control (EDC) slik at oppsettet kan endres ut fra kjørestil og humør. Et annet kjennetegn ved biltypen er den brede A stolpen som gir litt lite oversikt ut til sidene foran. Ellers er det ryddig, oversiktlig og pent i bilen. Alt er der man forventer at det skal være og alt man kan ta og røre på føles solid. Head Up Display (HUD) projiserer fart og navigasjon på en sekundær skjerm, som ved aktivisering popper opp og dette er en tilsvarende løsning som Mini bruker.

    Motoren fortjener noe velvalgte ord for den virker svært lovende. I vår moderne verden opplever bilfabrikantene stadig nye krav om effektivitet i relasjon til drivstofføkonomi med dertil downsizing av både motorvolum og motorenes fysiske størrelser. Som en konsekvens av dette blir motorene mindre og mindre - og dessverre mer og mer intetsigende. Men her har BMW utviklet en liten, men effektiv motor som også kan appellere til entusiastene. B38 motoren er nemlig både støysvak og vibrasjonsfri under normal kjøring, men gir man litt ekstra gass blir man belønnet med et herlig lydbilde. Lyden er vanskelig å plassere, men umiddelbart gir den et hint om BMW’s berømte rekkesekser turbinlyd samt litt av Porsche’s boxersekser - og det er et glimrende utgangspunkt. Totalt sett gir B38 motoren et særegent og sportslig lydbilde. Den er i kombinasjonen med en tettsteget manuell girkasse svært fleksibel og drar seg enkelt opp fra svært lavt turtall uten å protestere. Drar man motoren helt ut merker man at den blir litt kortpustet over 5000 rpm, men dette kan også være fordi testbilen kun hadde 120 Km på telleren. Det skader heller ikke at en variant av denne motoren er å finne i i8 så her er det helt klart potensiale for mer effekt med tiden. B38 motoren montert i en 2 serie coupe vil på mange måter være dagens variant av den klassiske M20 rekkesekseren i E30 320i. Så bra, inspirerende og spesiell er BMW’s nye tresylindrede motor.

    ccs-38233-0-07161500-1414673322_thumb.jp

    En ekte BMW.

    2 serie Active Tourer er altså en ekte BMW og den kan vise seg å bli en svært viktig modell for merket. BMW mener at denne bilen vil tiltrekke seg mange nye kjøpere iom. at opp til 7 av 10 vil være helt nye kunder av merket. Kjøpegruppen består av alt fra en moderne småbarnsfamilie, som kanskje ikke har økonomi til en X3 eller 5 serie, til voksne og eldre som ønsker å sitte noe høyere og som samtidig ikke vil ha en for stor bil. Det er unødvendig å påpeke, men BMW’s første forsøk på å bygge en MPV med forhjulstrekk hadde en temmelig stor fallhøyde. Mange kritikere hevdet at merket ville falle i status og at alt annet enn standard bakhjulstrekk var uakseptabelt. BMW 2 serie Active Tourer har imidlertid, alle særegenheter tatt i betraktning, blitt en ganske vellykket model.

    Den er ikke den største og mest praktiske MPV'en på markedet, men den bygger videre på BMW's kjerneverdier og tilfører samtidig noe nytt til merket. Dermed er BMW’s første forhjulstrekker en solid model som står godt på egne ben og som samtidig skaper sin egen nisje blandt BMW's etterhvert store modellportefølje. I november tilbys 2 serie Active Tourer også med xDrive samt at M pakke også blir tilgjengelig. 218i Active Tourer starter på 308000 kroner og det er faktisk ganske mye BMW for pengene.

    En stor takk til Martin Kimmerud ved Bilsalongen Skien for utlån av bil.

    ccs-38233-0-45253900-1414673337_thumb.jp


    User Feedback

    Recommended Comments

    Den vinner ingen designpris, men det er heller ikke meningen.

    Tanken er å utnytte en eksisterende plattform for å konkurrere i nye (for BMW) nisjer.

    Mpv'er er heller ikke kjent for å være spesielt lekre, dens fortrinn er plass og praktiske egenskaper.

    Link to comment
    Share on other sites

    Jeg merker at 2AT vokser mer og mer på meg ettersom tiden går. Da vi var i Berlin og Hannover for et par uker siden hadde BMW et større arrangement på gang med presentasjoner av modellen på torg og gågater i byene. Bare i Hannover hadde BMW tatt med seg 10-12 eksemplarer av modellen med ulike farger og utstyr. Vi hadde litt dårlig tid og måtte droppe en nærmere kikk på bilene, men sikkert er det at 2AT ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg liker bilen og hvis den også med litt større motor etterhvert kan leases for et fornuftig beløp skal jeg ikke se bort fra at vi ender opp med en 2AT. Kudos til Lasse for en fin artikkel og flotte bilder... :)

    Link to comment
    Share on other sites

    Takk for hyggelige ord Fredrik.

    Som det gjerne er med BMW, er de finere live enn på bilder.

    Personlig syns jeg 2AT gjør seg bedre med lyse farger enn mørke.

    Bilsalongen hadde en rød 218d også men den ble litt vel mørk for modellen.

    Link to comment
    Share on other sites

    Husker jeg var på produktopplæring hos BMW Norge før M3 og 4-serien skulle lanseres.

    Da kursholderen på forespørsel bekreftet at 2AT ville bli levert med feilhjulstrekk utbrøt mine kolleger og jeg i stille gråt. Da han attpåtil uten blygsel tilføyde at alle modeller under 3-serie i fremtiden vil bli levert med feilhjulstrekk måtte flere gå ut og ta seg en røyk eller fem for å roe nervene og salgssjefen vår oppfordret til boikott og truet med å gå over til Audi hvis han ble pålagt en kvote på disse bilene, hehe.

    Link to comment
    Share on other sites

    Hehehe... det er verdt å merke seg at 2AT også vil komme med xDrive og nettopp denne måten å bygge opp drivlinjen på blir mer og mer populært. Dette gir mer fleksibilitet mhp. motorinstallasjoner iom. at samtlige av de nye R3 og R4 motorene (diesel som bensin) kan monteres både langsliggende og tverrliggende. Utgangspunktet for denne utviklingen i relasjon til BMW er den nye strategien der hver sylinder i de nye motorene har et volum på 500 cm3. Dette gjør at motorene deler opp tom. ca. 60% av delene (også mellom diesel og bensinmotorene) og det er klart at de økonomiske fordelene ved en slik løsning er massive for BMW (economy of scale). Spesielt i forhold til at motorer som grunnleggende er veldig like nå kan monteres i langt flere modellserier. Hvorvidt denne utviklingen også er entusiastenes drøm er imidlertid en helt annen sak.

     

    Det vi imidlertid kan trøste oss med er at 2AT vil gjøre BMW kjent for langt flere bileiere som neppe ellers ville ha kjøpt en BMW. Sjansen for at disse ved neste korsvei vil kjøpe en av de andre mer "riktige" BMW'ene tror jeg er ganske stor og dette er formodentlig også BMW's strategi. For BMW er strategien vinn-vinn iom. at de uansett selger flere biler... :)

    Link to comment
    Share on other sites

    Har prøvd nykommeren,men ble ikke veldig imponert.

     

    Det er vanskelig(umulig?) å se hjørnene foran,noe som fort medfører parkeringsbulker.

    Har også sett på M.B og VW sine tilsvarende varianter og syntes VW virker bedre/oversiktig,særlig for eldre folk som meg.

     

    Tror jeg blir mer fornøyd med min X-3,som kommer i januar!

    Link to comment
    Share on other sites

    Har hatt min 220d Active Tourer Xdrive noen uker nå og må si meg veldig fornøyd så langt. Helt klart ikke det tøffeste BMW har lagd, men med M-pakken og godt med utstyr så ser de nå ok ut.

    Liker god motoren i kombinasjon med 8-trinns automat. I lav fart kan giringen merkes litt ekstra, men stort sett går det veldig smidig for seg. 

    Har RFT dekk og kommer til å velge vanlige når de skal byttes. Synes det er endel dekkstøy nå og håper at noe vil bli borte med vanlige dekk. 

    Ellers så gjør et høyt utstyrsnivå det riktig så trivelig å kjøre denne bilen. 

    Har noen erfaring med å gå fra 163hk og opp til 190, som den egentlig skal ha? Dreiemomentet er det samme i begge versjoner, men spesielt i sportmodus savner jeg mer effekt litt oppe i turtall registeret.

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...