Gå til innhold
  • BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan


    TRF
     Share

    ---- !!! lisenskurs 2020 !!! --- https://www.facebook.com/pg/nmksolor/events/

    Meld deg på og kjør løp i 2020! :)

     

    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.

    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.


    BMW Cup

    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.

    Så, hvordan fungerer dette?


    Cupen

    For 2019 var det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. 3 helger på Våler og 2 helger på Rudskogen. De 6 beste resulatene var poenggivende. Ei løpshelg består av et antall trenings heat, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen. Under her ser dere onboard fra Vålerbanen og startnummer 222 i regn, deretter en av "corsa italiana" bilene i år, på Vålerbanen, og til slutt onboard fra en av BMW Cup bilene (47) i 2016 på rudskogen.

     

    Føreren

    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Kalender som også vil vise kommende lisenskurs finner du her

    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.


    Bilen

    Generelt: Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her. Du kan mao bygge bur selv ihenhold til nasjonalt reglement, eller kjøpe en bil med FIA godkjent bur. Sistnevnte gjør at bilen også kan brukes, og selges, internasjonalt.

     

    BMW Cup sitt eget tekniske relgment finner du her. Den kjente "15års regelen" er nå fjernet, det samme er regelen om originale motorsport biler. Motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.

    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» (her) som gir deg et «vekt / effekt» forhold. Inndelingen er:

    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk

    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk

    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.

    Åpen klasse = Fritt, men kan ikke konkurrere om poeng i serien.

    I 2019 har det vært flere deltakere i alle klasser. Her kan man enkelt se hvilken klasse som passer best for bilen man har, ønsker å ha, eller budsjett, og velge deretter.

    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung for racerbil å være. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.

    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.

    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holderflere varmesykluser enn "full slicks". Flere kjører hel sessong eller mer på sine dekk, andre bruker noe mer.

    Reglement: https://bilsportboka.no/kapittel/racing/

    BMW Cup: http://racing.bmwccn.no/

    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.

    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2020! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.


    Hva koster dette?

    Lisens kommer på ca. 2.500,-

    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,-. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.

    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.500,- - 3000,-

    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger kan bli din for 185 000,-

    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 11.000,- avhengig av type og størrelse.

    Hvor fort går det?

    De raskeste Klasse 1 bilene kjører bestetider noe lavere enn det GT4 gjør - mao 1:35.xx bestetider på Rudskogen og 1:01.xx bestetider på Vålerbanen. De har typisk noe mer effekt, men er begresnet av "r-dekk / gateslicks" vs full slicks som GT4 kjører på. Klasse 3 biler skal i utgagnspunktet kunne gå ca likt med GT5 biler.

     

    Biler i BMW Cup - Klasse 1

    Startnummer 225 – e36 m3 3.0 – Klasse 1

    Fører – Carl Haakon

    2019 klasseresultat: 4. Serieresultat: 10.

    image.png.0786d0d614fce2bc62e66d981c60b7db.png

     

    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. TRF e36 STW forstilling, Intrax understell, BMW Motorsport software levert av TRF. ++ Carl Haakon har brukt litt tid på å få sortert ut småting, og har fått bra tempo gjennom sessongen.

     

    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1

    Fører – Petter

    2019 klasseresultat: --- Desverre ikke kjørt i 2019. Planlegger å kjøre igjen i 2020.

    Bmw-cup-norge-63.jpg

     

    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå også med carbon dører.



    Startnummer 71 – e36 m3 3.2 – Klasse 1

    Fører – Oddvar  

    2019 klasseresultat: -- Ikke kjørt i 2019. Vi håper han kommer tilbake i 2020!

    Bmw-cup-norge-74.jpg

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere BTCC bil. S50B32.

     

    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1

    Fører – Karl Magnus

    Resultat 2019 – Dessverre ikke fått deltatt i 2019. Har tidligere vunnet Cupen. Vi håper han kommer tilbake i 2020!

    Bmw-cup-norge-69.jpg

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og ca 330hk.

     

    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1

    Fører – Jan-Åsmund

    2019 klasseresultat: 3. Serieresultat: delt 8.

    Bmw-cup-norge-47.jpg

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor har fungert bra. Jobber med bremseutfordringer, og ombygging av understell mot 2020.


    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1

    Fører – Thorbjørn

    2019 klasseresultat: --- Motorhavari, ingen fullførte løp

    Bmw-cup-norge-42.jpg

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt. Thorbjørn har begynt å bygge opp motor på nytt etter havari, denne gangen med fabrikksny s62 blokk fra BMW (!).

     

    Startnummer 244 – e36 m3 3.2 – Klasse 1

    Fører – Trond

    2019 klasseresultat: 2. Serieresultat: delt 2.

    image.png.f097b0957d4936f265a6a34f2603059f.png

    Trond kjører denne med stoisk ro og med konsekvent tempo. 100% fullførte løp. Dette er også gamlebilen til Thor, en kjernekar og en real pådriver for BMW Cup som desverre har gått bort. Det er godt å se at bilen lever videre og brukes som den var ment å brukes.

     

    Startnummer 28 – e28 3.2

    Fører – Rune

    2019 klasseresultat: 5. Serieresultat: 11

    Bmw-cup-norge-28.jpg

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører. Desverre en trøblete sesong for Rune med sen start etter overhaling av motor på vårmparten. Tidliere vinner av Cupen (flere år), og setter som oftest de raskeste tidene.Nybygd S54 med TRF CSL konvertering. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveiset karosseri.

     

    Startnummer 91 – TRF e46 330d WTCC

    Fører – Terje Raymond

    2019 klasseresultat: 1. Serieresultat: 1

    Bmw-cup-norge-91.jpg

    Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 35d kit. Intrax understell, PFC bremser ++ Det ble gjennomført store endringer før 2019, og det er planlagt mindre endringer mot 2020. For mer info, se her.

     

    Klasse 2

    Startnummer 222 - e36 330i m54

    Førere - Martin og Theo

    2019 klasseresultat: 2. Serieresultat: 6

    image.thumb.png.c2320c6e8940f0368b310fc613eb4686.png

    Breddet e36 godsak med m54b30 motor. Sachs 4 vegs understell fra WTCC bil, og en en masse justerbare greier. Modifiserte opphengspunkt ++. Drexler diff. Har hatt en noen småproblemer, men det ser ut til at den blir mer og mer satt og velfungerende.

     

    Startnummer 299 - e87 130i

    Førere: Knut, Kim, Nils, Julian og Frederik.

    2019 klasseresultat: 1. Serieresultat: 4.

    image.png.fb459f7643a0b012027f9a235e77b833.png

    e87 130i. Denne går normalt i langdistanse racing i Sverige, men gjør litt gjesteoppvisning i bmw cup.

     

    Startnummer 228 - e36 328i

    Fører: Claus Henrik

    2019 klasseresultat: 3. Serieresultat: 6.

    image.png.d2caed0dd8ae11155e98a5c884e1aaa3.png

    e36 328i m52. Millway foringer, alu dører og noe glassfiber karosserideler. Større bremser. Seriens dominerende 3-hjulskjører.

     

    Klasse 3

    Startnummer 265 - e36 323ti

    Fører: Marius

    2019 klasseresultat: 1. Serieresultat: delt 2. med Trond.

    image.png.8c516a55412c829feb859c30ba86328a.png

    e36 323ti med litt nedjustert effekt for å passe inn i GT5, hvor Marius også tok serien i år.

     

    Startnummer 202 - e39 528i

    Fører: Anders

    2019 klasseresultat: 2. Serieresultat: 4.

    image.thumb.png.180cba1c96375844a6cb85ee082f51a4.png

    e39 528i m52 med m50 innsug, med hjemmelagd (!) datasprut. TA technix og noe stivere foringer. 2 plass i klassen viser at det er viktig å møte opp og plukke poeng i så mange løp som mulig som Anders har gjort.

     

    Startnummer 207 - e87 125i

    Fører: Fredrik og Jon Roger

    2019 klasseresultat: 3. Serieresultat: 8.

    e87.thumb.jpg.8627db01a8f99c19fd6e8c5ff8f55451.jpg

    e87 som de har bygd opp fra tomt karosseri med Pedersen bur, TA technix coilovers, og m52b25. Dashboard og elektrisk annlegg har de også lagd selv for å få dette til.

     

    Startnummer 214 - e36

    Fører: Frank Tore

    2019 klasseresultat: 4. Serieresultat: 12.

     

    *mangler bilde og infor per nå*

     

    Startnummer 203 - e34 520i

    Fører: Stian

    2019 klasseresultat: 5. Serieresultat: 13.

    image.png.894b49c78dc56a5daf38fca0940661e0.png

    e34 m50b20 som har fått Pedersen bur, K-sport bremser, senkesett og noe glassfiber. 

     

     

    Det finnes flere biler som har kjør tidligere, i år, og kommer til å kjøre, men dette er det jeg sitter på av bilder og info pr nå. Om noen lurer på noe er det bare å spørre, også håper jeg jo å se flere bimmers.no medlemmer på startlista neste år :)

    Endret av TRF

     Share


    Brukertilbakemelding

    Anbefalte kommentarer



    Hei Evopower :-)

    Rune sin e28 har 265/30-18, S54, e36 m3 6trinns og 4.10 diff. Han bruker aldri 6 gir på Rudskogen og langt mindre Våler.

    Karl-Magnus sin er etter min svake hukommelse gira for å gjøre et sted mellom 200-210km/t og han treffer akkurat toppfart ned angsten.

    Så med 4.45 og 6 gir får du nok ingen problemer med toppfart. Eneste kan være at du kanskje kan få et veldig kort drag på 6 innimellom som ikke er like heldig. Men har du to differ klare er det jo bare å prøve seg fram.

    Håper du klarer å legge RC skubbinga til side og blir med i cupen 😉😎

    Hilsen Trond

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Jeg har lenge drømt om å delta i denne klassen og fant denne tråden veldig inspirerende! Har en 30 som skulle gli rett inn i klasse 2.Har dog noen spørsmål, hvor og hvordan får man vognlisens første gang? Og så lurer jeg litt på godkjenning av bur hvordan skjer det? Hvis man selv har Sveiset ett bur fra Pettersen så må det da bare inspiseres av noen? Har sett de fleste løpsbiler har Sveiset inn enn plate med noen godkjenninger på.

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Hei og beklager sent svar.

    Vognlisens får man ved å levere inn nødvendig dokumentasjon og gjennomføre en "årskontroll" hos en av de godkjente kontrollørene.

    Dersom du bygger bur selv må dette sammenfalle med reglementet (som det bla er henvist til i innlegget).

    For dere som kunne tenke dere å kjøre billøp, men ikke har tid til å bygge bil eller usikker på hvor mye dere vil legge i det, her er jo en tilsynelatende perfekt bil for å kjøre i klasse 3 : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91002519&fks=91002519

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Ring gjerne Oddvar Dreyer på telefon 9131 7330, Han er formann i BMWCCN Racing og vet alt om krav osv. Skulle han ikke svare direkte så kan han henvise til rett mann. Sier som TRF, beklager at vi ikke har svart deg tidligere!! BMW cup har også profil på Face Book. Men som sagt ta kontakt så hjelper vi med svar på alle spørsmål!!! Håper vi sees på banene i sommer!! :-D8)

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider




    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Start en konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...