Gå til innhold

E34 518i M43 turbo prosjekt blir z3 1,9 m44 i stede


takaasen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Kjedet meg litt runt juletider så jeg gikk til innkjøp av en mørk blå 518i e34 med 250k på telleren.

Etter å ha brukt den til vinter bil, tenkte jeg å kose meg litt.

Fikk ideen om å bygge et lite skrot proskjekt. en e34 med 1,9 liter og en liten T3 turbo må jo være noe tess.

Fant frem en m43 316i blokk med olje undrespyling av stemplene, tenkte å bore den opp til 85mm.

xeiifu8p3ipyljwv2jb1.jpg

Hadde også en veiv fra m44 med 83,5mm slaglengde.

dpufq9wk546v2kxid5cw.jpg

Og 4 stk 316 e46 stempler som har en diameter på 85mm sammen med råder på 140mm

wntdfxda35rf6g5z2ibx.jpg

Toppene er like på 316-318 på m43 så de har jeg nokk av.

Fikk også taki en volvo 740 88mod turbo på ebay til 1500 ink frakt.

Sammen med noen ford dyser, aeromotive bensin reg og en OBX fuel raiser. Hadde også en m50 kina manifoil liggende, KL Racing AB i sweden hadde eksos flens og en billig IC. Få det hjem

gp90a1jhilbm5jcrlpfq.jpg

ld2cn9yn6e6i738ml6om.jpg

padowv2pfoxjn8kwixc3.jpg

psajzs9cvbdz6tvsjiqj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fant også ut at E46 insuge til e43 er litt gromere enn det vanlige i metal. Samt at gass spjelder var 60mm på e46 en til sammenligning med e36 som er 55mm. Eneste problem er at dysene på e46 ikke standar bosch, kortere og tykkere.

lg6kfuft8jh901kibtp9.jpg

t2bnk8s1nx6zk5nlssd2.jpg

0pzbfnw08u0nnskrbmcv.jpg

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro prosjekt dette, hva er planen for motorstyring? :) Liker sånne halvbillige prosjekt som kan være ganske mye bang for the buck, og samtidig veldig lærerikt, spesielt siden det ofte ikke er så mye oppskrifter og "utprøvd sti" som på større motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuling er en kombinasjon av to metoder.

250cc dyser kjøres ved ca 2,5 bar eller lavere(ikke sikker hvor lavt det går ann og stille men sist gang jeg trikset med slik havnet jeg på 2,2 bar), Stramme fjæra i luft mengde måleren, slik en låvedør type.

Bruke fuel raceren til å kjøre opp trykket når turboen produserer boost. FMU en skulle være 1:10

Har montert 255 walbro pumpe, hvist ikke den holder har jeg en større.

Hvist ikke dette fynker, tenkte jeg å prøve meg på miller sin w.a.r. chip.

Skal ikke kjøre så mye trykk tror wastegaten er satt til 10psi(0,68bar) det går greit med 9,7:1 i comp tenkte og å kjøpe 2,02mm toppakningen i stede for 1,7mm senke compen lit till men ikke for mye.

venter råde lagerene og veiv lagerene inn i morgen. da mangler jeg bare slipesett og bund sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt :D

Blir ikkje dysene litt små, eller går det akkurat ?

blir spennede med W.a.r chipen, har tenkt litt på den selv..

Kan være at di blir små men får se. :wink: Må se hvor høyt trykk bensin pumpen klarer. Hvist ikke kan jeg bare skaffe meg 4 stk 300cc dyser i stede. Må ikke bli for store, for da klarer jeg ikke å få bilen til å svive rent på tomgang. Man kan dobble org dyse størrelsen men allikeveld få det til å svive på tumgang det betyr 4x360cc@3bar

Tipper at jeg trenger 180hk=312cc@3bar x 4

250cc @ 4bar ca 290cc så mangler litt der ja. #-o

Har en innovative LM-1 bedbåns lamda så jeg kan forske litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...