Gå til innhold

Sub-kasse


Anbefalte innlegg

Plexi vil jeg påstå er totalt dødt. Det påvirkes ikke av fuktighet. At styrken på materialet ikke er den samme som for MDF stemmer sikkert, men dette kan kompenseres ved å øke tykkelsen.

Om et materiale er dødt eller ei handler ikke om tykkelse eller andre ting. Jeg kan aldri tenke meg at plexi i det hele tatt kan sammenlignes med MDF på det området. Lydbølgene vil nok vandre i det, på en helt annen måte enn i MDF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et materiale er dødt eller ei handler ikke om tykkelse eller andre ting. Jeg kan aldri tenke meg at plexi i det hele tatt kan sammenlignes med MDF på det området. Lydbølgene vil nok vandre i det, på en helt annen måte enn i MDF.

Dette kommer helt an på hva man definerer som "dødt". Dersom man sier at et dødt materiale er en type som i liten grad lar seg påvirke av omgivelser og yttre påkjenninger, så vil jeg si at plexi er "dødere" enn MDF. Plexi er et plaststoff, og vil ikke påvirkes av hverken fuktighet eller (normale) temperaturer. MDF er trespon som er presset sammen under trykk. Tre-materialer er spesielt påvirkelige med hensyn til fukt. MDF-listverk som har ligget ute i fuktig vær (kun påvirket av luftfuktigheten), som så monteres innendørs og tørker, kan lett krympe mellom 2-4mm pr. meter lengde! (dvs 8mm glipe på en dørgerikt!)

Når det gjelder et materiale sin evne til å lede lyd, så er det slik at jo tyngre materiale, dess lettere (raskere) ledes lyden. Lyd går med ca 340m/s i luft ved gitte lufttrykk, mens i vann er lydhastigheten vesentlig høyere, fordi vann er tyngre enn luft. Enhetsvekten til MDF er helt sikkert tyngre enn plexi, men om dette har noen betydning for den lyden du hører, se det vet jeg ikke. I gode høytallere for stue-bruk er ofte kabinettene fylt med et isolasjonsmateriale for å dempe ressonans i kassa. Dette kan man kanskje kalle å gjøre kassa død.

I en bil er det mange yttre forstyrrelser av stereo-lyden. Jeg tror derfor det viktigste er at kassa bygges stiv for å tåle påkjenningene et basselement gir. Ved å velge tilstrekkelig tykk plexi-plate ville jeg tro at dette kan matche MDF, og du slipper eventuelle problemer med at kassa "lever" med endringene i vær og årstider. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på hva man definerer som "dødt". Dersom man sier at et dødt materiale er en type som i liten grad lar seg påvirke av omgivelser og yttre påkjenninger, så vil jeg si at plexi er "dødere" enn MDF.

Når man snakker om dødt i stereosammenheng er det vel snakk om resonans...

I gode høytallere for stue-bruk er ofte kabinettene fylt med et isolasjonsmateriale for å dempe ressonans i kassa. Dette kan man kanskje kalle å gjøre kassa død.

I følge Mr.Stream er demping i kabinett til for å lure elementet til å tro at det sitter i en større kasse enn det egentlig gjør, ikke for å gjøre kassen død. Hva han legger til grunn for det vet jeg ikke, men han har bilstereobygging til yrke...

I en bil er det mange yttre forstyrrelser av stereo-lyden. Jeg tror derfor det viktigste er at kassa bygges stiv for å tåle påkjenningene et basselement gir. Ved å velge tilstrekkelig tykk plexi-plate ville jeg tro at dette kan matche MDF, og du slipper eventuelle problemer med at kassa "lever" med endringene i vær og årstider. :wink:

Såklart, er jo det jeg sier i et av de første innleggene her, at det jo funker å putte subben rett i hattehylla, man får jo lyd, og det dundrer godt. Alt kommer jo an på hvor kresen man er. Tipper plexi hadde fungert bra for de fleste av oss.

Ellers skal det nevnes at jeg har fått råd om å bruke avstivere i kabinettet selv med MDF-plater, men igjen, det går nok også på hvor kresen man er. Mistenker at jeg ikke hører forskjell med og uten avstiverne. Bortsett fra om det faktisk blir lydbølgekræsj da. De skal visst fungere bra for å bryte opp bølgene.

Vil også legge til at det nok er stor forskjell på hva slags MDF-plater du velger. Den jeg kjøpte er jeg rimelig sikker på er oljeherdet, det er slik som brukes til fliseunderlag i våtrom i hus (og på kjøkken) etc. Den er knallhard og glatt på toppen. Usikker på om det er normalt å bruke slike, men det skader neppe. Om jeg legger på et lag silikon i endene tror jeg neppe det vil trekke mye fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om dødt i stereosammenheng er det vel snakk om resonans....

Enig med deg der Gunnar! :D Det var derfor jeg forsøkte å komme med ulike deffinisjoner.

Såklart, er jo det jeg sier i et av de første innleggene her, at det jo funker å putte subben rett i hattehylla, man får jo lyd, og det dundrer godt. Alt kommer jo an på hvor kresen man er. Tipper plexi hadde fungert bra for de fleste av oss.

Har du noen formening om å skjære i stålet i hattehylla? Har sett et tidligere innlegg her, hvor dette frarådes. Dels på grunn av vridningsstabilitet i karosseriet, og dels verditap på bilen. På den annen side: E39 leveres vel også med større anlegg som standard, med flere høytallere i hattehylla, og da må det jo være hull der? :?

Ellers skal det nevnes at jeg har fått råd om å bruke avstivere i kabinettet selv med MDF-plater, men igjen, det går nok også på hvor kresen man er. Mistenker at jeg ikke hører forskjell med og uten avstiverne. Bortsett fra om det faktisk blir lydbølgekræsj da. De skal visst fungere bra for å bryte opp bølgene..

Jepp, tror også at noen tverrstilte profiler inne i kassa er bra som avstivere. Poenget må jo være å ha en så stiv kasse som mulig, som også er slik at profilene man bygger med ikke begynner å vibrere, og bli som en tilleggsmembran.

Vil også legge til at det nok er stor forskjell på hva slags MDF-plater du velger. Den jeg kjøpte er jeg rimelig sikker på er oljeherdet, det er slik som brukes til fliseunderlag i våtrom i hus (og på kjøkken) etc. Den er knallhard og glatt på toppen. Usikker på om det er normalt å bruke slike, men det skader neppe. Om jeg legger på et lag silikon i endene tror jeg neppe det vil trekke mye fuktighet.

MDF som fliseunderlag? Det har jeg ikke sett, men jeg vet at gipsplater er veldig vanlig. Det jeg refererte til var listverk i MDF, malt på en side, men åpne i endene og på baksiden. Det er klart at en plate som er skikkelig kantforseglet vil være mye mer stabil mht. fukt. (ref. laminatgulv: Vann oppå laminatet = 0 problem, få vannsøl i skjøtene = bytt gulv!) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om å skjære i stålet i hattehylla? Har sett et tidligere innlegg her, hvor dette frarådes. Dels på grunn av vridningsstabilitet i karosseriet, og dels verditap på bilen. På den annen side: E39 leveres vel også med større anlegg som standard, med flere høytallere i hattehylla, og da må det jo være hull der? :?

Har egentlig ikke peiling på det der, men jeg har problemer med å se at det skal være et særlig stort problem så lenge man lar det være gode marginer rundt utskjæringene. Hattehylla kan jo som regel tas ut, og da kan den umulig være *så* bærende. Er jo ikke som om bilene våre knekker sammen om vi kjører over en dump med dørene åpne. Men som sagt, jeg vet ikke. Spør meg om et par år, da bør jeg vite litt bedre (skal ha "databaserte beregninger og konstruksjonsmaterialer" og "styrkeberegning og dimensjonering" i 3. klasse, har materiallære og 3d-modellering nå, men lite beregninger). ;)

MDF som fliseunderlag?

Et lite søk på MDF og fliser gav meg en del på nettet som bekrefter det.

Gipsplater og MDF-plater er ”dødt” materiale – flott for fliser.

Fra: http://www.ifi.no/contents.jsp?content= ... actspage=0

Det bedste du kan gøre er at vælge hvidgrå fuger der kan bleges ved at du altid rengør bordet i klorin.

MDF ville være et fint underlag - jeg anbefaler at du bruger 2 stk. 19mm plader som limes sammen.

Du kan evt. give pladerne en vådrumsbehandling, der er en slags gummi hinde som males på.

Fra: http://www.silvan.dk/silvan/d947gdsf.ns ... AutoFramed

Denne "vådrumsbehandlingen" som den siste siden refererer til ville kanskje vært en lur løsning utvendig på en basskasse også, og med stofftrekk utenpå igjen. Kanskje jeg kan bruke det i kappendene på min, da bør den bli rimelig vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha. Moro det da? Jobber du med tegning eller andre ting?

Hvor gikk du?

Tar jeg matte som valgfag i 3. klasse kan jeg gå rett inn i en del masterstudier, blant annet industridesign og produktutvikling ved NTNU. Kan jo såklart friste med slikt (master = siving), men får se. Sliter nok med realfagene som det er, og er gammel også (23), så tar jeg master er jeg nesten pensjonist når jeg er ferdig. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i Trondheim, på gamle ærverdige NTH. Det vil si, jeg startet på NTH, men gikk ut fra NTNU... :? Nåvel, kjært barn, osv. Jobber ikke med tegning nei. Jeg jobbet først som entreprenør, og nå har jeg byttet side ved bordet og blitt byggherre. Styrer og steller med byggeprosjekter hele dagen. Trives? Jepp! Ingen dag er lik den neste, og mye action med mange penger! :D

Major Hagenisse.....tsk tsk! Man er ikke eldre enn man føler seg! Jeg er 31, men føler meg som....skal vi si 25? :wink: Dessuten, kan man bli gammel med en BMW trygt i garasjen da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Problemer med MDF og luftfuktighet.. Man Kjøper en boks med baderomsmaling som er vanntett, maler kassen utvendig med dette (har jo ikke en dritt og si så lenge kassen skal trekkes etterpå.. Da slipper man problemet med at den utvider seg ol.. Og innvendig i kassen, så tar man sikaflex i alle hjørner slik at den blir helt tett, da har man en tett kasse. Bruker man 22mm MDF så slipper man resonans. Om du vil ha plexiglass på kassen din, hvorfor ikke bygge en "elementbeskytter" i plexi og ha neon bak dem ? da får du en fet effekt, samt beskytter basseren for eventuelle handleturer med dama ;)

Lykke til med byggingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er MDF ikke pressa trespon, men pressa papp. Det er enormt vannabsorberende. Så det kan være veldig lurt å lakkere en MDF kasse før den evt. trekkes med filt eller vinyl (kunstskinn).

Selv mener jeg at MDF er mer lydabsorberende enn plexi. MDF er som sagt absorberende for vann ol. mens plexi er kunststoff med en helt glatt overflate. I mitt (u)logiske hode sier en liten stemme at MDF er et bedre materiale enn plexi. Så hvis jeg var deg ville jeg bygget en kasse i MDF og heller hatt en side eller noen "vindu i plexi".

Ang. skruing i plexi må man være veldig forsiktig. Det er viktig å forborre før det skrues fast. Sprekker det så sprekker det skikkelig. Samme gleder for saging. Da er det best å bruke et fint sagblad.

Stendere i kasser brukes for å stive av kammeret. Har man en stor flate og ikke stendere vil lydbølgene få platen til å bevege (gi etter). Da vil platen absorbere lyden og man vil få en slapp bass.

Et lite eksempel er hvis man tar en sprettball og kaster den på en hard vegg, vil den sprette med stor kraft tilbake. Tar man sprettballen og kaster den på en "myk" vegg, f.eks. en presenning, vil ballen falle rett med. Spretten i ballen blir borte siden veggen gir etter.

Det vil da si at lydbølgen blir svekket på den største platen i kassen siden den gir litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på hva man definerer som "dødt".

Dersom man sier at et dødt materiale er en type som i liten grad lar seg påvirke av omgivelser og yttre påkjenninger, så vil jeg si at plexi er "dødere" enn MDF.

I lydsammenheng defineres "dødt" som materialets egenskap til å absorbere vibrasjoner. Plexiglass i så måte er mye mer i live enn MDF som er omtrent steindød. MDF er det beste kompromissmatrialet for bilstereo fordi det er billig, lett å forme samt sine "døde" egenskaper.

Et lydanlegg skal kun ha ett lydpunkt og det er høyttaleren. Og hva gjør høyttaleren? jo den vibrerer for å lage lydbølger. Og hva skjer når en annen flate vibrerer? (vegger i kasse, vinduer, hattehyller you name it) Jo da har man en lydkilde nr2 (resonans som er en uting for puritanerene)

En dB-freak vil nok drite i dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...