Gå til innhold

520d eller 520iA?


520d
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg hører så mye at en 520iA 150HK 190nM, har bedre akserlasjon en min 520d 136hk 280nM! Kan dere bare si meg hvem som har best drag her sånn! Jeg satt i en 520iA, det er som om ikke motoren klarer å dra den store kassen :cry: forhold til min! Det var sånn det kjentes etter å ha kjørt miin!

Venter på Svar....Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Jeg hører så mye at en 520iA 150HK 190nM, har bedre akserlasjon en min 520d 136hk 280nM! Kan dere bare si meg hvem som har best drag her sånn! Jeg satt i en 520iA, det er som om ikke motoren klarer å dra den store kassen :cry: forhold til min! Det var sånn det kjentes etter å ha kjørt miin!

Venter på Svar....Takk

Etter min mening går 520 diesel som en dass... Til Bmw å være så er den undermotorisert. Fattern hadde en 02` 520d og den gikk j... dårlig. Etter min mening da... Men vi klarte jo 200 med den (bilde) <--

Har en 04` 520iA nå, og det er en enorm forskjell!! Og JA bensinen går best :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 520i med 170-hesteren gjør 0-100 på 9 sek (i følge BMW), mens E39 520i med 150-hesteren gjør 0-100 på 10.2 (11.6 med automat). E39 520d med 136-hesteren gjør 0-100 på 10.6 med manuell girkasse. Automat fant jeg ikke tall på. Men det er med andre ord grunn til å tro at 520i og 520d går ganske likt, med noen få tideler i forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at et avgjørende argument for å kjøpe E39 520d fremfor E39 520i (med M52B20) er utsiktene til vesentlig lavere utgifter til drivstoff og en bedre totaløkonomi...altså ikke alene effekt. 520d bruker iht. EU-normen for blandet kjøring 0,59 l/10 Km og 520i bruker 0,90 l/10 Km (520iA bruker 0,99 l/10 Km). Bare for å sette forbruket for 520iA i et relativt perspektiv...530i (med M54B30) bruker også 0,99 l/10 Km selvom motoren har nesten 1 liter større volum, 2 sylindre mer og endelig 81 HK mer :wink:

En vesentlig årsak til at 520d har et fornuftig forbruk av diesel er selvfølgelig at det kraftige momentet på 280 Nm er tilgjengelig allerede ved 1750 rpm. 0-100 Km/t på 10,6 sekunder er meget bra med tanke på bilens vekt og en toppfart på 206 Km/t er mer enn man har bruk for i de fleste sammenhenger. 520iA bruker 11,5 sekunder på 0-100 Km/t og toppfarten er 210 Km/t. Det er heller ingen tvil om at 520d parkerer 520iA og 520i når det gjelder mellomakselerasjoner...som forøvrig er det man bør fokusere på når det gjelder skandinaviske veier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Jeg hører så mye at en 520iA 150HK 190nM, har bedre akserlasjon en min 520d 136hk 280nM! Kan dere bare si meg hvem som har best drag her sånn! Jeg satt i en 520iA, det er som om ikke motoren klarer å dra den store kassen :cry: forhold til min! Det var sånn det kjentes etter å ha kjørt miin!

Venter på Svar....Takk

Etter min mening går 520 diesel som en dass... Til Bmw å være så er den undermotorisert. Fattern hadde en 02` 520d og den gikk j... dårlig. Etter min mening da... Men vi klarte jo 200 med den (bilde) <--

Har en 04` 520iA nå, og det er en enorm forskjell!! Og JA bensinen går best :!:

det spørs jo åssen den dieselen har blitt kjørt inn da, min mening..liksom hvis den har gått 150000km og bare kjørt rolig så er det ikke noe rart at ikke motoren orker! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 520i med 170-hesteren gjør 0-100 på 9 sek (i følge BMW), mens E39 520i med 150-hesteren gjør 0-100 på 10.2 (11.6 med automat). E39 520d med 136-hesteren gjør 0-100 på 10.6 med manuell girkasse. Automat fant jeg ikke tall på. Men det er med andre ord grunn til å tro at 520i og 520d går ganske likt, med noen få tideler i forskjell.

Automaten fant du ikke tall på det er da ikke rart :D det finnes ikke noe automat på 520d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8) Ja gjør den det? har nå funnet ut at min går meget bra,men når det er sagt så er det nok av biler som både overgår min og din bil men jeg er vel kansje litt sær jeg ,det kommer nok aldri en diesel bil i min garasje,mitt neste steg oppover blir nok en E-39 M5 så får det bare koste hva det koster vil når det gjelder bensin,det dri.. vi i,jeg og min frue !! :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man ikke sparer så mange penger på drivstoffet alene, men man sparer da litt hele tiden og hvis man kjører mye på kontinentet sparer man faktisk temmelig store beløp. I Danmark er f.eks prisforskjellen mellom en liter bensin og en liter diesel ofte så mye som 1,50,- i dieselens favør og når man også kjører sånn ca. 6-7 Km ekstra pr. liter diesel i forhold til bensin er saken klar for meg :wink:

Den store gevinsten ved å kjøpe en dieselbil er imidlertid en betydelig lavere avskrivning/verditap pr. år...spesielt hvis man modererer seg i forhold til motorvolum og kjøper en stasjonsvogn. Jeg skal imidlertid være den første til å innrømme at det selvfølgelig er mye mer morsomt å kjøre en potent bensinbil enn en fornuftig dieselbil, men økonomisk er det generelt liten tvil om hvilken av modellene som lønner seg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...