Gå til innhold

520d eller 520iA?


520d
 Share

Anbefalte innlegg

Det er klart diesel som regel lønner seg, men ofte er det små summer det er snakk om, i hvertfall i Norge. Prisforskjellen på diesel og bensin er en del mindre her.

I tillegg må morofaktoren også tas med i vurderingen; kjøper man BMW kjøper man ikke bil kun for fremkommelighetens skyld.

Enda en annen faktor er at dieselbilene ofte er dyrere i innkjøp. Men for all del, jeg ser absolutt poenget med diesel. X5 3.0d (218hk) er blant de mest optimale hverdagsbilene jeg har kjørt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen prisforskjeller vedr. drivstoff og biler mellom Norge og Danmark. I Danmark koster f.eks både E46 318iT og E46 318dT dkr. 479000,- uten ekstrautstyr, mens f.eks E46 330iT koster dkr. 683500,- og E46 330dT koster dkr. 640000,- (begge uten ekstrautstyr, men standardutstyret kan variere). Det er derfor liten tvil om at Diesel lønner seg i Danmark :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man ikke sparer så mange penger på drivstoffet alene, men man sparer da litt hele tiden og hvis man kjører mye på kontinentet sparer man faktisk temmelig store beløp. I Danmark er f.eks prisforskjellen mellom en liter bensin og en liter diesel ofte så mye som 1,50,- i dieselens favør og når man også kjører sånn ca. 6-7 Km ekstra pr. liter diesel i forhold til bensin er saken klar for meg :wink:

Den store gevinsten ved å kjøpe en dieselbil er imidlertid en betydelig lavere avskrivning/verditap pr. år...spesielt hvis man modererer seg i forhold til motorvolum og kjøper en stasjonsvogn. Jeg skal imidlertid være den første til å innrømme at det selvfølgelig er mye mer morsomt å kjøre en potent bensinbil enn en fornuftig dieselbil, men økonomisk er det generelt liten tvil om hvilken av modellene som lønner seg :roll:

Jeg hadde ikke engang tenkt på en diselbil men det ble som det ble jeg fikk det til en kjempe pris 2003 modell 50.000km for 289.000kr, bilen går jo 1100km med full tank så jeg syntes det er meget bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget tilfreds med min E46 318d Touring og jeg sier bare følgende: Århus-Cannes i sommer...godt og vel 1800 Km...knapt 110 liter diesel brukt (2 tanker fulle er ca. 130 liter)...mange ganger over 180 Km/t på Autobahn...landeveiene over Sveits...og med et gjennomsnitlig forbruk på ca. 16 Km/l eller ca. 0,60 liter/mil...ikke mange andre BMW´er klarer det \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Jeg hører så mye at en 520iA 150HK 190nM, har bedre akserlasjon en min 520d 136hk 280nM! Kan dere bare si meg hvem som har best drag her sånn! Jeg satt i en 520iA, det er som om ikke motoren klarer å dra den store kassen :cry: forhold til min! Det var sånn det kjentes etter å ha kjørt miin!

Venter på Svar....Takk

Etter min mening går 520 diesel som en dass... Til Bmw å være så er den undermotorisert. Fattern hadde en 02` 520d og den gikk j... dårlig. Etter min mening da... Men vi klarte jo 200 med den (bilde) <--

Har en 04` 520iA nå, og det er en enorm forskjell!! Og JA bensinen går best :!:

det spørs jo åssen den dieselen har blitt kjørt inn da, min mening..liksom hvis den har gått 150000km og bare kjørt rolig så er det ikke noe rart at ikke motoren orker! :S

HAHA, hadde bilen fra den var ny, og se på avatarbilde mitt... Kjørt rolig?

Tror ikke det... Min konklusjon er at 520d går dårlig. Også tror jeg ikke folk kjøper Bmw har forbruk som 1ste prioritet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Jeg hører så mye at en 520iA 150HK 190nM, har bedre akserlasjon en min 520d 136hk 280nM! Kan dere bare si meg hvem som har best drag her sånn! Jeg satt i en 520iA, det er som om ikke motoren klarer å dra den store kassen :cry: forhold til min! Det var sånn det kjentes etter å ha kjørt miin!

Venter på Svar....Takk

Etter min mening går 520 diesel som en dass... Til Bmw å være så er den undermotorisert. Fattern hadde en 02` 520d og den gikk j... dårlig. Etter min mening da... Men vi klarte jo 200 med den (bilde) <--

Har en 04` 520iA nå, og det er en enorm forskjell!! Og JA bensinen går best :!:

det spørs jo åssen den dieselen har blitt kjørt inn da, min mening..liksom hvis den har gått 150000km og bare kjørt rolig så er det ikke noe rart at ikke motoren orker! :S

HAHA, hadde bilen fra den var ny, og se på avatarbilde mitt... Kjørt rolig?

Tror ikke det... Min konklusjon er at 520d går dårlig. Også tror jeg ikke folk kjøper Bmw har forbruk som 1ste prioritet.....

Vel...dieselandelen av totalte solgte biler i land som Østerike, Belgia, Frankrike, Tyskland og Italia er hhv. 69,6%, 64,3%, 63,2%, 37,9% og 43,5%. Andelen øker eksplosivt og i et land som Frankrike selges knapt BMW 7-serien med bensinmotor. Det ville vel være litt trist om BMW ikke forsøker å vinne markedsandeler også i markedet for dieselbiler...så jo også BMW eiere tenker økonomi når de kjøper bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...