|Hitman Skrevet Januar 13, 2005 Skrevet Januar 13, 2005 Kjører på biltema olje selv. Og biltema filter. Er ikke dårlige saker. Jeg skifter dog ofte (Vinter/vår) og kjører ikke mer enn 10 000km/år. Det er også viktig å tenke på modelltypen du har. Har du en gammel bil som har gått langt (>92), bør du tenke på at helsyntetisk olje er veldig tynn når den er varm, og kan derfor lekke ut igjennom tetninger. Vurder derfor halvsyntetisk. Mineralolje er for virkelig gamle biler. Masse nyttig om API og olje generelt her: http://www.advanceautoparts.com/english ... 901og.html |Hit
Desloch Skrevet Januar 30, 2005 Skrevet Januar 30, 2005 Veldig lærerik tråd. Jeg skal bytte olje på bilen min til våren, en '92 325i coupé (E36). Den bruker nå noe olje, og tikker litt av og til (når den er varm). Telleren er passert 170 000km for noen dager siden. Jeg bor på sørlandet, så temperaturen er ganske høy på våren og sommeren. Bilen blir relativt hardt kjørt av og til, så må ha en olje som "tåler noe". Kjører nå Esso synt.olje, 5w-40 (verkstedet som fylte på). Bør jeg gå opp til 10w? Litt i tvil om det siste tallet. Olja bør jo være tykk for å gi best mulig smøring, men den må jo også smøre og komme til slik at tikkinga blir redusert. Pris har ingen betydning når det gjelder bilen
|Hitman Skrevet Februar 3, 2005 Skrevet Februar 3, 2005 Tykk olje smører faktisk dårligere enn tynn. Derfor lønner det seg med tynn olje på din bil, da du kjører den hardt. Litt olje skal alltid bilen bruke (1 liter på 3 mnd ca), og tikking er rimelig vanlig for BMW'er. Kan også sjekke vifteremma di, da den kan være slakk og er kjent for å gi noe tikkelyd. 5w-50 er olje som tåler skikkelig deng, og gir meget god smøring også ved kaldstart. Og om den ikke bruker unormalt mye olje, (mer enn 1-1.5 l) så kan du kjøre på denne oljen. |Hit
Desloch Skrevet Februar 3, 2005 Skrevet Februar 3, 2005 Ok. Hvordan ser jeg forskjellen på tykk og tynn olje? (utenpå kanna) Hva står det hvis den er tynn? Og, hvor mye olje må jeg ca fylle på hvis den har gått ned til minimum på målepinnen? Den har før brukt ca 1,5 liter på 2000 km. Vet ikke hvor mye det egentlig er i forhold til det som er "normalt".
Ettertenning Skrevet Februar 4, 2005 Skrevet Februar 4, 2005 0w30 er ei tynn olje når den er kald, 0w50 er vist tynn når den er kald og litt seigere når den er varm. det første tallet er tjukknen når olja er kald og det andre når den er varm. Rett meg vist eg tar feil, ikkje du "bimmerdude"
Hhenrik Skrevet Februar 4, 2005 Skrevet Februar 4, 2005 Olje med høy viskositet(Tykk olje...) smører bedre, men strømmer dårligere. Det er vertfall det vi lærer på brønnservice... Lav viskositets olje strømmer bedre, men smører dårligere. Du må finne en balansegang mellom de to..
bimmerdude Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Skrevet Februar 4, 2005 Tykk olje smører faktisk dårligere enn tynn. Derfor lønner det seg med tynn olje på din bil, da du kjører den hardt. Litt olje skal alltid bilen bruke (1 liter på 3 mnd ca), og tikking er rimelig vanlig for BMW'er. Kan også sjekke vifteremma di, da den kan være slakk og er kjent for å gi noe tikkelyd. 5w-50 er olje som tåler skikkelig deng, og gir meget god smøring også ved kaldstart.Og om den ikke bruker unormalt mye olje, (mer enn 1-1.5 l) så kan du kjøre på denne oljen. |Hit Feil, tykk olje smører bedre enn tynn! 1 liter på 3 mnd er jo ekstremt mye da! Blir jo 4 liter i året det. Min gamle 1986 325i brukte maks halv liter på ett år. 5W-50 oljer er bra ja, der er jeg enig. Men jeg kjører 5W-40 pga av hydrauliske ventilløftere og lavere bensinforbruk.
bimmerdude Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Skrevet Februar 4, 2005 Olje med høy viskositet(Tykk olje...) smører bedre, men strømmer dårligere. Det er vertfall det vi lærer på brønnservice...Lav viskositets olje strømmer bedre, men smører dårligere. Du må finne en balansegang mellom de to.. Helt riktig.
bimmerdude Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Skrevet Februar 4, 2005 BTW så er Biltema olja fra Statoil. Derfra kommer nok de fleste oljer som selges i Norge. Helles nok på kanner til mange forskjellige merker.
Tech9 Skrevet Februar 4, 2005 Skrevet Februar 4, 2005 Meget nyttig tråd dette ja..underholdende også Utfra det som blir sagt her, så kan jeg godt fylle 5W-50 olje fra biltema på min bil da? M5 (S38-motor) som kjøres tidvis hardt
Simpel Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Bumper denne istedet for å lage enda en oljetråd. Hvordan ligger det an med BMW Longlife 98 og fx Longlife 01? Er sistnevnte bedre enn førstnevnte på noen måte eller er den tilpasset nyere modeller? Har en 96 modell E34, hvilken vil være best på den?
CrZyWiz Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 De tallene beskriver nårtid standarden kom. Altså 01 er høyere standard en 98. På din motor så vil en 5w-40 (evnt 0w-40 visst du bor veldig kaldt)olje fra en kjent leverandør være godt nok i massevis. Castrol,Mobil1, Valvoline, Penzoil osv. F.eks Castrol Magnatec 5w-40 som Mekonomen selger rimelig på 4-5liters kanner.
Charles Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Det blir sagt så my forskjellig i denne tråden så her er spm mitt. Hvis jeg kjøper BILTEMA oljen som er 5W-50 oljen som er API SL til min e36 316i 91 mod så er dette en olje jeg kan bruke både sommer og vinter? Hvordan olje skal jeg bruke? vet det er en svett 16 men jeg kommer til og kjøre "hardt".
CrZyWiz Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Du kan bruke akkurat samme som jeg nevnte til han over. Bruk en helt vanlig kvalitetsolje fra en kjent leverandør, så er du sikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå