Gå til innhold

K&N filter?


Blade
 Share

Anbefalte innlegg

Det største broblemet med filtre a la K&N er at de ikke er like finmaskede som et originalt BMW papirfilter...derav en grommere lyd fra motoren. Det er med andre ord vesentlig større muligheter for at uønskede partikler kommer inn i forbrenningskamrene...og det vil vi ikke vel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største broblemet med filtre a la K&N er at de ikke er like finmaskede som et originalt BMW papirfilter...derav en grommere lyd fra motoren.

Jeg tror nok den grommere lyden (innsugslyden) kommer nok av at luftfilterboksen kobles vekk/fjernes ved installasjon av konfilter, ikke at filteret er åpnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Det har jo blitt diskutert i det lange og breie om dette støv intaket.. Men uavhengige tester har jo konkludert med at K&N filtrene ikke slipper inn noe mer støv enn andre... Om dette er sant er noe annet men men....

K&N Filter vs. Papir filter

Uavhengig lab.test 1

Uavhengig lab.test 2

Konfilter o.l blir jo aktivt brukt innen diverse motorsport... Så en virkning må de vel ha.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle linkene dine er jo på knfilters.com, og bør derfor tas med en STOR klype salt. Finn noen skikkelige uavhengige tester, på uavhengige nettsteder, så kan man heller la resultatene veie litt tyngre.

Uansett er det vel ingen stor fare. Folk har kjørt med disse filtrene i mange år. Hadde det ført til hauger av motorras hadde det nok blitt oppdaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største broblemet med filtre a la K&N er at de ikke er like finmaskede som et originalt BMW papirfilter...derav en grommere lyd fra motoren.

Jeg tror nok den grommere lyden (innsugslyden) kommer nok av at luftfilterboksen kobles vekk/fjernes ved installasjon av konfilter, ikke at filteret er åpnere.

Du har vel rett, men jeg tenkte faktisk ikke på et konfilter. Jeg tenkte på et K&N filter jeg for 5 år siden monterte som en direkte erstatning for et originalt Peugeot filter (altså i den originale luftfilterboksen) i min 1999 406 HDi....forøvrig uten en merkbar effekt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dere er utrolig hjelpsomme, det må jeg virkelig si!!! :clap:

Jeg har da iallefall K&N-filter... Hva tror dere effekten blir hvis jeg; monterer K&N-filter(allerede gjort), effekt-potte, trimkam og chipper bilen? :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel rett, men jeg tenkte faktisk ikke på et konfilter. Jeg tenkte på et K&N filter jeg for 5 år siden monterte som en direkte erstatning for et originalt Peugeot filter (altså i den originale luftfilterboksen) i min 1999 406 HDi....forøvrig uten en merkbar effekt :oops:

Det blir vel ikke stort grommere lyd av K&N (eller andre åpnere) innsatsfilter? Lyden forandrer seg ihvertfall lite på min selv om jeg fjerner filteret helt, så lenge lufta må gjennom boksen. Men for all del, jeg har ikke erfaring med K&N, så jeg skal være litt forsiktig med å påstå ting rundt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan igjen si det samme som sist:

På en BMW 850, som har to filtere, ble det montert originalt filter på en side, og KN på andre siden. Etter en viss tid ble filterene demontert. Det originale filteret hadde nå vesentlig mer støv/smuss i seg en KN filteret som var nesten som nytt. Altså slipper KN filteret igjennom mye mer. Det tar også knekken på temp-føleren i luftmengdemåleren. Dette vet jeg flere eksemlper på.

Jeg tror ikke på mere effekt, mest lyd og følelesen av mer effekt.

Men! Jeg har KN selv likevel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kvasskam-effanlegg og filter vil vel gi mollom 4 og 8 hk anntar jeg.

kommer vel ann på hvilken bil det er, har vel hørt om borti 15-20 hk.. men det er aldri målt! så det er vanskelig å si. merkbart blir det nok, vist det ikke er bare lyden som spiller deg et puss da :lol:

kjørte min første bil en 76 mod DATSUN 120 A uten potte en peripde! kun eksosmanefoil. eg den tiden var jeg sikker på at jeg kunne kjøre fra alt!

men fakta er vel egentlig at den liksågodt kanskje gikk dårligere :cry:

men morro var det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle linkene dine er jo på knfilters.com, og bør derfor tas med en STOR klype salt. Finn noen skikkelige uavhengige tester, på uavhengige nettsteder, så kan man heller la resultatene veie litt tyngre.

In order to verify our filters maintain filtration levels necessary to protect your engine, we test our filtering media through independent laboratories. The testing procedure used is the SAE J726 air filter test procedure established by the Society of Automotive Engineers

Kan godt hende de har tatt testene selv, men hvis de er gjort av et uavhengig selskap så burde det vel være greit..(vet ikke om dette er tilfellet her)

Kan igjen si det samme som sist:

På en BMW 850, som har to filtere, ble det montert originalt filter på en side, og KN på andre siden. Etter en viss tid ble filterene demontert. Det originale filteret hadde nå vesentlig mer støv/smuss i seg en KN filteret som var nesten som nytt. Altså slipper KN filteret igjennom mye mer.

To meet minimum filtration standards, paper air filters must be thick and/or the fibers must be tightly compressed and dense. Therefore paper elements that provide adequate filtration are more restrictive to air flow by design. Additionally, as a paper filter becomes more and more clogged, the pressure inside the filter drops while the atmospheric air pressure (approximately 14.7 psia at sea level) outside the filter remains the same. It’s like using your lungs to draw the air out of a plastic milk bottle. When the pressure differential becomes too great, the bottle will collapse. The same thing could happen to your paper filter, although it is unlikely. But what will happen could be just as severe. An excessively high pressure differential created by a restricted filter can literally pull dirt particles through the paper medium. In other words, the performance of a paper filter, i.e. air flow through the filter and its ability to protect your engine, DECREASES near the end of its service interval.

The K&N air filter is somewhat more complex. The unique design features multiple layers of oiled cotton fabric which captures the airborne dirt particles. These dirt particles cling to the fibers of the filter and actually become part of the filtering media. This process, known as depth loading, allows the K&N air filter to retain significantly more dirt per square inch than a paper filter. The cotton fabric is sandwiched between pleated aluminum screen. Pleating increases surface area which in turn prolongs service intervals. Pleating exposes substantially more surface area compared to a flat element like foam.

The dirt particles collected on the surface of a K&N element have little effect on air flow during much of its service life because there are no small holes to clog. Particles are stopped by layers of crisscrossed cotton fibers and held in suspension by the oil. As the filter begins to collect debris, an additional form of filter action begins to take place because air must first pass through the dirt particles trapped on the surface. That means a K&N air filter continues to exhibit high air flow throughout the life of the filter while it is accumulating dirt. At the same time, the air flow for an average paper air filter can decrease dramatically as the paper element gets dirty. So as dirt accumulates, the performance advantages of a K&N air filter can increase! Tests performed by an independent laboratory commonly known as the Frazier Permeability Test have shown that the Medium used in K&N air filters flows more than 300% more air than paper air filter medium when compared on a square inch per square inch basis. A Square inch comparison is not directly proportional to the increase you can expect from installing a K&N air filter in replacement of a paper air filter due to the effect of such things as filter size, number and depth of pleats. However, you can be assured a K&N air filter will provide dramatically more air flow which can enhance engine performance.

Det jeg fant fra K&N vertfall.... Hadde K&N 57I kit m/kaldluftsslange på min 320I, synes det ble bedre respons på gassen og at bilen fikk bedre "aks" når den var i fart (les 70km/t -->). Kan være jeg som er litt rar, men vertfall det jeg mener om saken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...