Gå til innhold

Turtall ved kjøring på Autobahn


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

jeg planlegger tur til tyskland i sommer,og da selfølgelig på autobahn,

men jeg lurer på hvilket turtall jeg kan ligge på over lengre tid uten at

motoren "har det vondt".jeg har en e-36 320,og når jeg ligger på

3900 rpm har jeg ca 140 i 5.gear.blir det for høyt å cruise i 4500 rpm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjørte til Nürburgring i august. Tro meg; 140 er alt for sakte mye av tiden. Jeg skulle teste toppfarten på bilen, og da ble jeg kjørende ganske lenge mellom 5000rpm og 6500rpm. Var liksom trafikken som styrte det, ettersom man tok igjen biler i venstrefeltet. Lå sikkert 40min sammenhengende over 5500rpm. Men ha skikkelig olje, plugger og rene filtre før du reiser, så er sjangsen for tull litt mindre. Du får fort følelsen av hva som er greit, bare konsentrer deg om å ha en fin tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følge med på tempen og olja (ikke uvanlig at oljeforbruket går kraftig opp når norske biler havner på autobahn), så ordner det seg nok. Bilene er jo laget for autobahn.

Men for all del, det blir kanskje Nederlandstur på den gamle femmeren min i sommer, og DET ser jeg på som et skummelt prosjekt. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet tips, ikke fly rett opp til redline ved første sjangs, la motoren få arbeide godt og lenge (gjennom hele DK) slik at den får blåst ut av seg.

Ellers start turen med oljeskift/nye tennplugger + sjekk vann / bremsevæske.

Velg olje på den litt tykke siden da ekstra smøring er aldri feil v/ 6000rpm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki,takk for alle svar.hva er anbefalt fart på autobahn på den tiden?

I Tyskland er det "Rechtsgeschwindigheit" (d.v.s. anbefalt hastighet) på 130 km/t på Autobahn.

Om sommeren er det på dagtid som regel så tett trafikk (særlig rundt de store byene) at det er kun unntaksvis man kan kjøre fort så lenge om gangen.

Ellers så gjelder det som før nevnt å følge godt med i speilene, og foreta rolige filskift MED blinklys.

I utlandet brukes det blinklys i langt større grad enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...