jcvold Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 jeg planlegger tur til tyskland i sommer,og da selfølgelig på autobahn, men jeg lurer på hvilket turtall jeg kan ligge på over lengre tid uten at motoren "har det vondt".jeg har en e-36 320,og når jeg ligger på 3900 rpm har jeg ca 140 i 5.gear.blir det for høyt å cruise i 4500 rpm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Catch-22 Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Lurer på det samme ,skal til Nurburg i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonas Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Lurer på det samme ,skal til Nurburg i sommer. ja det har jeg gjort. Ingen problem. Gjor det med ein 318is. Motoren har det ikkje vondt før du ligger på røde merket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 isbilene trives jo ikke før 5000rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonas Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 isbilene trives jo ikke før 5000rpm Det er jo helt sikkert. har en liten plan om å bygge turbo. har lakt inn ett innlegg, håper jeg for noen gode svar. da kan d hende den trivest beddre på autobahn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Tåler nok en del Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Januar 16, 2005 Share Skrevet Januar 16, 2005 Kjørte til Nürburgring i august. Tro meg; 140 er alt for sakte mye av tiden. Jeg skulle teste toppfarten på bilen, og da ble jeg kjørende ganske lenge mellom 5000rpm og 6500rpm. Var liksom trafikken som styrte det, ettersom man tok igjen biler i venstrefeltet. Lå sikkert 40min sammenhengende over 5500rpm. Men ha skikkelig olje, plugger og rene filtre før du reiser, så er sjangsen for tull litt mindre. Du får fort følelsen av hva som er greit, bare konsentrer deg om å ha en fin tur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Følge med på tempen og olja (ikke uvanlig at oljeforbruket går kraftig opp når norske biler havner på autobahn), så ordner det seg nok. Bilene er jo laget for autobahn. Men for all del, det blir kanskje Nederlandstur på den gamle femmeren min i sommer, og DET ser jeg på som et skummelt prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Ett annet tips, ikke fly rett opp til redline ved første sjangs, la motoren få arbeide godt og lenge (gjennom hele DK) slik at den får blåst ut av seg. Ellers start turen med oljeskift/nye tennplugger + sjekk vann / bremsevæske. Velg olje på den litt tykke siden da ekstra smøring er aldri feil v/ 6000rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Pluss sjekk hastighets merkinga på dekkene dine... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Pluss sjekk hastighets merkinga på dekkene dine... På sommeren er det påbudt med dekk som klarer bilens maxfart, så om bilen er i forskriftsmessig stand skal det være i orden.. men vi vet vel at slikt varierer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Januar 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2005 oki,takk for alle svar.hva er anbefalt fart på autobahn på den tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Stram vire Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 oki,takk for alle svar.hva er anbefalt fart på autobahn på den tiden? 130 Km/t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 oki,takk for alle svar.hva er anbefalt fart på autobahn på den tiden? I Tyskland er det "Rechtsgeschwindigheit" (d.v.s. anbefalt hastighet) på 130 km/t på Autobahn. Om sommeren er det på dagtid som regel så tett trafikk (særlig rundt de store byene) at det er kun unntaksvis man kan kjøre fort så lenge om gangen. Ellers så gjelder det som før nevnt å følge godt med i speilene, og foreta rolige filskift MED blinklys. I utlandet brukes det blinklys i langt større grad enn i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå