Gå til innhold

Skål!


M6 Bjørn
 Share

Anbefalte innlegg

Du overdriver noe jævli, Fredrik... Det kommer ann på hvor mye mat du har spist også, hvor tynn du er, åssen kroppen din er oppbygd og alt det der... Har du ikke opplevd at du plutselig tåler mye en gang, så gangen etter tåler du lite? Blir ikke rusmisbruker av den grunn.

Jeg er ikke avholdsmann så jeg tar gjerne en fest eller to, men jeg reagerer på at noen forsøker å fremstille det som normalt å drikke en liter 40% sprit i løpet av en fest. Slikt er way over the top og totalt uforsvarlig. Det er virkelig en dramatisk holdningsendring dere unge står for.... er noe i det hele tatt farlig eller er dere bare ikke som alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

..og hvis man holder seg til drikking kun i helgene så blir man jo ikke alkoholiker av den grunn! Det er når du begynner å ta en øl eller to-tre hver dag..DA kan det fort skli ut etterhvert.

Sorry Fredrik, men hvis det er så livsfarlig som du påstår så er det et rent mirakel at alle minne kamerater og ikke-kamerater lever i beste velgående uten noen form for alkoholproblemer eller andre typer rusproblemer.

Praksis slår teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overdriver noe jævli, Fredrik... Det kommer ann på hvor mye mat du har spist også, hvor tynn du er, åssen kroppen din er oppbygd og alt det der... Har du ikke opplevd at du plutselig tåler mye en gang, så gangen etter tåler du lite? Blir ikke rusmisbruker av den grunn.

Jeg er ikke avholdsmann så jeg tar gjerne en fest eller to, men jeg reagerer på at noen forsøker å fremstille det som normalt å drikke en liter 40% sprit i løpet av en fest. Slikt er way over the top og totalt uforsvarlig. Det er virkelig en dramatisk holdningsendring dere unge står for.... er noe i det hele tatt farlig eller er dere bare ikke som alle andre?

Vel, det er normalt for enkelte - for andre kan det virke unormalt. Ingen tåler like mye alkohol, det er ingen som har interesse av å drikke mer enn de tåler. Alle lærer det etter et par ganger hvor de har møtt dassen. Kritiserer du de som spiser en 333 grams burger også, mens du bare orker 190 gram? Er det matvrak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og hvis man holder seg til drikking kun i helgene så blir man jo ikke alkoholiker av den grunn! Det er når du begynner å ta en øl eller to-tre hver dag..DA kan det fort skli ut etterhvert.

Sorry Fredrik, men hvis det er så livsfarlig som du påstår så er det et rent mirakel at alle minne kamerater og ikke-kamerater lever i beste velgående uten noen form for alkoholproblemer eller andre typer rusproblemer.

Praksis slår teori.

Typisk norsk helgefyll er faktisk en større belastning for kroppen enn f.eks en mer kontinental livsførsel med moderate mengder med alkohol hver dag. Husk også at det ikke er jeg som har dokumentert skadevirkningene (på kort og lang sikt) når det gjelder å drikke tilsvarende mengder alkohol på en gang som man får når man drikker en flaske 40% sprit.

Man blir selvfølgelig ikke alkoholiker over natten og noen blir det aldri selv om de vitterlig forsøker, men de som får problemer med alkoholen har virkelig et stort problem og de er mange flere enn vi tror. Jeg klarer meg med en flaske vin eller 7-8 øl (sprit er jeg faktisk mindre begeistret for). Det er iallefall billig her i Danmark hvor man kan kjøpe en OK flaske vin for 40 kroner eller en kasse øl for 95 kroner... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk helgefyll er faktisk en større belastning for kroppen enn f.eks en mer kontinental livsførsel med moderate mengder med alkohol hver dag. Husk også at det ikke er jeg som har dokumentert skadevirkningene (på kort og lang sikt) når det gjelder å drikke tilsvarende mengder alkohol på en gang som man får når man drikker en flaske 40% sprit.

Man blir selvfølgelig ikke alkoholiker over natten og noen blir det aldri selv om de vitterlig forsøker, men de som får problemer med alkoholen har virkelig et stort problem og de er mange flere enn vi tror. Jeg klarer meg med en flaske vin eller 7-8 øl (sprit er jeg faktisk mindre begeistret for). Det er iallefall billig her i Danmark hvor man kan kjøpe en OK flaske vin for 40 kroner eller en kasse øl for 95 kroner... :wink:

Er det fordi vi nordmenn er vikinger da?

Neida, men at det er livsfarlig mener jeg ikke er riktig. Da hadde mange fått problemer for lenge siden.

Nei, jeg drikker sjelden sprit jeg heller. Kjøper som regel 9-12 0,33L øl til vors.

Når jeg da kommer ut så varierer det hvor mange halvlitere jeg kjøper. Har roet meg litt sammenlignet med hvor mye jeg drakk før, for da var omtrent bare om og gjort å drikke mest mulig. Det er ikke gøy, for da husker man ikke en dritt og jeg føler kvelden ble bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi vi nordmenn er vikinger da?

Neida, men at det er livsfarlig mener jeg ikke er riktig. Da hadde mange fått problemer for lenge siden.

Nei, jeg drikker sjelden sprit jeg heller. Kjøper som regel 9-12 0,33L øl til vors.

Når jeg da kommer ut så varierer det hvor mange halvlitere jeg kjøper. Har roet meg litt sammenlignet med hvor mye jeg drakk før, for da var omtrent bare om og gjort å drikke mest mulig. Det er ikke gøy, for da husker man ikke en dritt og jeg føler kvelden ble bortkasta.

Vi har, relativt til resten av verden, en temmelig sær drikkekultur i Norge. Spesielt utagerende fyll blandt andre mennesker, som vi kjenner det fra nattelivet i byene, er et særnorsk (og tildels skandinavisk fenomen). Folk drikker på kontinentet også, men de er sjeldent til sjenanse for andre mennesker iom. at det er sosialt helt uakseptabelt. Det store spørsmålet er selvfølgelig hvorfor folk drikker så sabla mye i Norge?

Jeg vet ikke svaret, men helgefylla er en gammel tradisjon som åpenbart utviklet seg i takt med de gode økonomiske tidene på 2000-tallet. Mestringsfølelsen var på topp og dermed var det vel nærliggende å tro at man mestrer rusmidler også. Det er dessverre nok av triste skjebner i sentrum av Oslo og da snakker jeg ikke kun om folk som kommer langveis fra. Alkohol kan være livsfarlig som alle andre rusmidler, men i kontrollerte former bidrar alkohol absolutt til "sindets munterhed" som det så fint heter. Poenget er imidlertid at en liter 40% sprit konsumert i løpet av en kveld/natt ikke er i kontrollerte former. Til det er alkoholmengden alt for stor uansett om man er ung, eldre, stor, liten, erfaren, novise, høy, lav, tykk, tynn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos billig øl i Danmark... 79 danske kroner (ca. 84 norske kroner) er selv i Danmark utrolig billig for 30 stk. 0,33 liter Royal Pilsner... en helt grei øl. Jeg har nok til 3 kvelder på en kasse... knapt 30 kroner for litt godt humør er rimelig billig... :)

ahybnogbf9jypk47agl5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si vi la om tonen her fort Fredrik... Fra grove advarsler om alkohol og alkoholisme til billig øl i Danmark. Skjønte at du tapte, kanskje? 8)

Jeg tror at du er smartere enn som så, men det er ikke nødvendigvis alle andre her inne. Det handler heller ikke om å "vinne" diskusjonen... og jeg er ikke avholdsmann eller i mot en skikkelig fest. Du vet like godt som meg at en flaske 40% vodka i løpet av en kveld er direkte idiotisk... det er alternativt like dustete å drikke fire flasker rødvin i løpet av en kveld.

Min mening er ikke spesielt viktig i denne diskusjonen. Det avgjørende er at folk forstår at det ikke er normalt at man f.eks drikker en liter 40% vodka i løpet av en kveld. En halv liter vodka er mer enn nok i løpet av en kveld... alternativt halvannen flaske vin eller rundt 10-12 øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er enig i det... Nå har jeg drukket 2 øl og 4 snirnoff ice. Skal gå løs på 1 flaske vin før det er kvelden... Det er IKKE for mye, men akkurat passe. :D

Jepp... det burde svinge greit nok på den måten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er enig i det... Nå har jeg drukket 2 øl og 4 snirnoff ice. Skal gå løs på 1 flaske vin før det er kvelden... Det er IKKE for mye, men akkurat passe. :D

Jepp... det burde svinge greit nok på den måten... :)

Enig med dere jenter..ble X-antall øl på meg i kveld, men ikke for mye. Gøy :)

Sprit er for unger som ikke tåler øl..

Edit: X-antall øl vil si ca. 12 +/- og en dritsur piratsjåfør som ikke fikk penga sine. KOSELIG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...