Gå til innhold

E46 2003 modell og RUST !!

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skrev akkurat denne meldingen på BMWCCN´s forum, men kanskje noen av dere også har noen kommentarer. :D

Dette var ikke en hyggelig overraskelse for dagen...rusten bobler frem som bare det under lakken ved den fremre sidevinduslisten ved midtstolpen på begge sider. Bilen er 2 år gammel og kjørt ca. 48000 Km. Har flere enn meg det samme problemet ? ...er det "normalt" at det ruster der ? ...hva sier BMW ?

Det var mange spørsmål, men jeg får litt panikk når jeg ser rust på en relativt ny bil. :cry:

Rust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å si det mildt så bør det jo ikke forekomme..

Men en mulig forklaring er jo salting av vinter veier pluss lite med vask, hvis du bor nær havet/salt vann + mye vind og uvær osv...

Det ruster jo raskt hvis det er en liten flenge/skade der fra før....

En ev. skade kan jo komme av uforsiktig omgang med is skrape på vinterstid....Da ruster det jo med kombinasjon med salt og annet drit som setter seg...

Men jeg ville hørt der jeg kjøpte bilen jeg....(f.eks BMW forhandler) om ev. granti osv....(prod. feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det mildt så bør det jo ikke forekomme..

Men en mulig forklaring er jo salting av vinter veier pluss lite med vask, hvis du bor nær havet/salt vann + mye vind og uvær osv...

Det ruster jo raskt hvis det er en liten flenge/skade der fra før....

En ev. skade kan jo komme av uforsiktig omgang med is skrape på vinterstid....Da ruster det jo med kombinasjon med salt og annet drit som setter seg...

Men jeg ville hørt der jeg kjøpte bilen jeg....(f.eks BMW forhandler) om ev. granti osv....(prod. feil)

Vel...jeg bor jo i Danmark (Århus/Jylland) og det er ikke mer enn ca. 1,5 Km til havet og det betyr sikkert litt. Det er alltid relativt fuktig i Danmark og spesielt om vinteren, men jeg har da observert gamle BMW´er (E30, E32, E34 etc.) før uten tilsvarende rust. De salter forøvrig veiene til døde her nede og jeg vasker derfor bilen 1-2 ganger i uken gjennom hele vinteren. Jeg skal/bør snakke litt pent med den lokale BMW forhandleren på tirsdag når påskeferien er over. Man blir jo litt bekymret når man ser slikt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart noe som må dekkes av rustgarantien! En så ny bil skal ikke ruste og det stedet denne har begynt er vel ikke noe utsatt sted heller?

Jeg håper selvfølgelig at BMW her i Danmark aksepterer at rustgarantien gjelder ved denne skaden, men sikker er jeg desverre ikke. Jeg vet at de ikke uten videre har akseptert at garantien gjelder mot rust på undersiden av panseret (ved grillen); noe som forøvrig er en "kronisk" E46 rustfelle. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo litt bekymret når man ser slikt... :roll:

Hadde blitt forbanna jeg! :evil: Forlang at de fikser det uansett hva som skal til. Er det ikke ca 6 års rustgaranti på nye biler? Salting, vær og vind bør jo en så ny bil tåle :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo litt bekymret når man ser slikt... :roll:

Hadde blitt forbanna jeg! :evil: Forlang at de fikser det uansett hva som skal til. Er det ikke ca 6 års rustgaranti på nye biler? Salting, vær og vind bør jo en så ny bil tåle :?

Forbannet og forbannet fru Blom...mest av alt er jeg litt trist på BMW´s vegne. Det er jo ikke akkurat noe kvalitetsstempel dette... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde BMW hadde fått skikk på rusta på E46ene. Men ser ikke slik ut.

Har aldri sett at det har begynt å ruste der. Men jeg har fått skiftet bakluka på min pga. rust. På onsdag oppdaga jeg rust i venstre hjulbue bak.

Min far har fått byttyt panser pga. rust på innsiden under nyrene (i falsen).

Synes dette er meget dårlig at så "nye" biler begynner å ruste når de blir så godt passet på (I alle fall min og min fars).

Men alt har blitt dekket av rustgarantien. Så du burde ike få noen problemer med utlegg fra egen lomme i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde BMW hadde fått skikk på rusta på E46ene. Men ser ikke slik ut.

Har aldri sett at det har begynt å ruste der. Men jeg har fått skiftet bakluka på min pga. rust. På onsdag oppdaga jeg rust i venstre hjulbue bak.

Min far har fått byttyt panser pga. rust på innsiden under nyrene (i falsen).

Synes dette er meget dårlig at så "nye" biler begynner å ruste når de blir så godt passet på (I alle fall min og min fars).

Men alt har blitt dekket av rustgarantien. Så du burde ike få noen problemer med utlegg fra egen lomme i alle fall.

Jeg har også merket meg at mange E46 eiere har problemer med rust...spesielt de første årgangene. :? Min blir vel ganske godt passet på (normalt)...polert 3 ganger pr. år og maskinvasket 1-2 ganger i uken. Det er derfor for dårlig at en så velprøvet modell som E46 begynner å ruste etter knapt 2 år på veien. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustproblemet var ikke så galt som jeg trodde...takket være de to hyggelige fyrene "Eirik" og "Treball" på BMWCCN´s forum vet jeg nå at delene med rust ikke er en del av selve døren, de kan lett skiftes ut og de er billige. :D Men man kan jo begynne å lure litt vedr. BMW og rustbeskyttelse...kanskje det er smart å få bilen ekstra rustbeskyttet. :?

Delen er forøvrig nr. 7 på bildet.

Delebilde.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes!!!!

Da hadde jeg blitt seriøst forbanna!! DE bilene er jo dyre og veldige nye, de skal jo ikke ruste!!!!

Jeg kunne tenkt meg og kjøpe en 5 serie fra 1996 (e39) tror jeg.

Og jeg gir ikke 150 000 kr for en bil med rust !! disse bilene skall likksom ha litt lukksus preg og kvalitet over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw er veldig klar over rustproblemene på e-46, og de bytter vellvillig ut defekte deler. en jeg kjenner hadde sin 2000 320 touring på service, og da oppdaget de (bmw) at det var antydning til litt rust foran på panser. han som eide bilen kunne ikke se noe, men gadd jo ikke diskutere det med bmw.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...