Gå til innhold

Vibrasjon i E34


Anne
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal. Ikke av vibrasjonen i seg selv, men av min ektefelle som bruker bilen til daglig :P . I løpet av vinteren er vel det meste av understellet på den bilen skiftet og "alle" påsto nå at bare sommerdekkene kom på, så kom vibrasjonen til å være borte. Det er den IKKE! På vinterdekk/-felg begynte det ved 100 - 110 km/t og da er det i og for seg ikke så plagsomt, men da jeg prøvde den i natt, startet det ved 80 - 85 km/t.

Fikk et tips i dag om at det kunne være en gåen hardykobling. Høres det sannsynlig ut. Kan det være noe annet? Alle gode forslag mottas med takk!

Vibrasjonen er i og for seg minimal og til å leve med, men det er ikke nivået på ektefellens klaging :lol: . Bilen blir hvor den er og min ektefelle likeså, men jeg er snart villig til å gi hva som helst for å slippe dette "gnålet" :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde det samme problemet i min fars 523i, samme hvor mye en balanserte hjulene var det en liten, ikke stor, men merkbar vibrasjon som dukket opp i en fart mellom 80-100 km/t... Irriterende!

Han gadd ikke gjøre noe med det, men etter en service hvor de blant annet skiftet bremseskiver og klosser forsvant det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mellomakselen sin opplagring kan begynne og bli slitt f.eks. hardy koblingen og slikt under på driv verket. :)

Kan du være så snill å forklare litt nærmere for en stakkars uvitende sjel? Jeg er nemlig så lei at jeg har planer om å "inndra" hele bilen og bare få det fikset nærmest koste hva det koste vil :lol: , men da er det jo alltid fint å vite litt selv... (Det er liksom grenser for hvor lenge en og samme vibrasjon er et interessant tema over middagsbordet og i nesten en hver sosial sammenheng... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røsk av loddene på felgene så får dere flere vibrasjoner å prate om. :lol:

:lol::lol::lol:

Vi har på en måte vært igjennom temaet felg og lodd. Det er nemlig det fjerde eller femte felgsettet på under et år som sitter på bilen nå... GS samt et dekkverksted her i Oslo har vært forsøkt drevet til vanvidd de også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det at jeg er noen mekaniker( selv om jeg skulle ønske jeg var det :) )

men på min sambos gamle e-34 hadde vi oxo problemer med risting, hvis jeg ikke husker helt feil kom det av noen utslitte foringer i forstillinga kanskje et lite tips, det er ikke så dyre deler i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips i dag om at det kunne være en gåen hardykobling. Høres det sannsynlig ut. Kan det være noe annet? Alle gode forslag mottas med takk!

Da jeg hadde gåen hardykobling på E36en min var det kun merkbart i lav hastighet. Da ristet hele bilen skikkelig.

Har dere byttet bærearmer og casterstag m/ foringer?

I følge Ove hos OS Bildeler er risting i 80-90+ på E34 som regel alltid a) casterstag eller B) kast i bremseskive. Han sier B) kan være tilfelle selv om man ikke bremser. Jeg må si jeg stiller meg noe tvilende til det, men 'ove' er jo på forumet her nå, så om han ser dette svarer han kanskje selv... ;)

Jeg har forøvrig samme risting, og har byttet det ene casterstaget. Skal ta det andre + bærearmer og dempere nå snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere byttet bærearmer og casterstag m/ foringer?

Jada... Bremseskiver er også skiftet... Dempere er skiftet... Fjærer likeså.... Travers med tilhørende foringer... Nav slipt ned og pusset rene... osv.

Helt nye 17" felger som har vært byttet flere ganger og det har i hvert fall vært forsøkt 7 forskjellige dekk bak...

Som du forstår, har du mye å glede deg til, Gunnar :P ! Du skal selvfølgelig få beskjed når feilen er funnet for finnes og utbedres skal den! Det nytter jo liksom ikke å gi seg nå... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke om vibrasjonene er foran, bak eller begge steder i bilen. Rent logisk er det et eller annet i forbindelse med en foring (les: stag og bærearmer) som er problemet iom. at vibrasjonene endrer karakter ved å bytte/skifte av felger og dekk. Jeg går ut fra at sommerdekkene er i en noe større dimensjon enn vinterdekkene og det øker også belastningen på nettopp hjullager, stag og bærearmer. Har du (dere) forsøkt å avbalansere hjulene mens de sitter på bilen ? Hvis det ikke gir et tilfredstillende resultat bør problemet være stag og/eller bærearmene...eller kanskje et hjullager. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har forsøkt det meste...

Kan kanskje være på tide å forsøke hardykoblingen da. Den koster jo tross alt ikke mer enn 3-500,- eller noe i den duren. Og at den kan føre til risting er det liten tvil om, spørsmålet er bare i hvilke hastigheter. Det er ikke noe pes å ta en titt på den, bare få bilen på bukk og ta en titt på gummikoblingen bak girkassen. Hmm.. har faktisk bilde av hardyen på min E34 i galleriet mitt... *finne*... og voilá:

IMAG0054.sized.jpg

Alternativt kan det kanskje være kast i mellomakslingen? Far hadde trøbbel med det på Camaroen. Den rista som bare pokker, men det var i litt høyere hastigheter.. Han hadde den i 195km/t (i 3.) på autobahn, men da rista det så mye at han ikke kunne gi på mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...