BMW_JP Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Nå står det på 205/60-15 felger og dekk. Har planer å kjøpe BMW felger: 225/40-18. Kommer jeg til å merke vesentlig kjøre forskjell??? Dvs. akselerasjonen blir tregere? Komforten blir vel mye dårligere. Dvs. merker hompler bedre osv? Men dette merker man vel også ganske bra med 16-17" felger? Her er dimensjonene: Originalt: 1906.08 mm 225/40-18: 1937.09 mm Differanse: 1.63% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Komforten blir vel litt dårligere ja, men dårligere komfort mot feite felger og dekk er vel et greit valg det Jo lavere profil en har på dekkene jo mer kjenner man humper osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_JP Skrevet April 5, 2005 Forfatter Share Skrevet April 5, 2005 men blir bilen tregere? synes den er sinnsykt sprek nå!!! Faen så den drar ass.... selv over 120 osv., aksellerer jo hele veien....turte ikke mer når jeg kom te 150 km/t. Første gang jeg har BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Akselerasjon vil bli dårligere ja. Felg dim og dekk dim spiller inn her. Jo større desto tregere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Her er min med 16, 17 og 18 tommere. Jeg kan skrive under på at de mindre, smalere hjulene gjør at bilen føles mer leken. 17 er et fint kompromiss. 16 tommere: 17-tommere: 18-tommere: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Vil ikke tro at akslerasjonen blir vesentlig dårligere jeg nei. Litt blir den vel, men tviler på at det er særlig merkbart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Hadde en lignende diskusjon her: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=5064 Du kan se mitt innlegg rundt aks her: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=43596#43596 Tror nok du kan få følelsen av at aksen blir dårligere (synes iSmannen beskrev det godt med "mer leken med mindre, smalere hjul"), men tviler på at du vil merke noe særlige utslag om du kjører drag med og uten store hjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Spiller også inn at man føler at bilen får dårligere aks fordi bilen får bedre veigrep og man kan gi mer gass før den blir vinglete eller slipper. Bedre veigrep gjør kanskje også at bilen føles mindre leken. Men hvis vekta øker med 10% på hjulet og massen kommer lenger ut fra sentrum øker kanskje tregheten på hjulet med 20-30%. Ikke rart man merker litt da. Både på aks og lekenhet. Men folk må ikke blande rulleomkretsen og treghet i hjulet her da. Blir rulleomkretsen større vil jo også bilen bli litt tregere i aks men den blir også litt mer langbent. Alt dette gjør at bilen føles litt annerledes med større hjul. For noen har det ikke så mye å si men vil man ha maks ytelse på bilen betyr vekta på hjulene endel. Tror ikke Petter Solberg hadde vunnet så mye med alufelger. Der går det i magnesium. Ikke bare pga aks men tyngre felger følger veien dårligere og gir dårligere veigrep også. Spesielt på dårlig vei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Spiller også inn at man føler at bilen får dårligere aks fordi bilen får bedre veigrep og man ga gi mer gass før den blir vinglete eller slipper. Bedre veigrep gjør kanskje også at bilen føles mindre leken. Dette er skjelden et problem på 320'er og isbiler Men hvis vekta øker med 10% på hjulet og massen kommer lenger ut fra sentrum øker kanskje tregheten på hjulet med 20-30%. Ikke rart man merker litt da. Både på aks og lekenhet. Tror ikke økningen i polart treghetsmoment utgjør SÅ stor forskjell. Vi snakker nok om rundt 5%, men jeg må hoste opp noen formler fra dynamikken på høyskolen og regne litt på det får jeg kan være sikker. Men folk må ikke blande rulleomkretsen og treghet i hjulet her da. Blir rulleomkretsen større vil jo også bilen bli litt tregere i aks men den blir også litt mer langbent Vi snakker fortsatt om noen prosent. Bilen min ble uforandret ved bytte av sluttutveksling fras 1:3.38 til 1:3.45. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Veide du de forskjellige hjulene iSmannen? De 17" var jo veldig stilige! Hva er merket på de? Mille Miglia eller noe? Felger med mange tynne eiker er ofte ganske lette! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_JP Skrevet April 7, 2005 Forfatter Share Skrevet April 7, 2005 Merker man noe særlig forskjell hvis man går fra 205 til 225 da? På aksellerasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Merker man noe særlig forskjell hvis man går fra 205 til 225 da? På aksellerasjon? Nei; fordi hvis man f.eks går fra 205/55-16 dekk til 225/50-16 dekk blir faktisk rulleomkretsen på hjulene marginalt mindre...0,08% En mindre rulleomkrets gir en hurtigere aksellerasjon, men 0,08% merker du helt sikkert ikke. Hmmm...du mente kanskje et bytte fra 205/60-15 dekk til 225/40-18 dekk inkl. et felgbytte ? Hvis det var det du mente blir rulleomkretsen 1,63% større og selvom aksellerasjonen dermed blir marginalt tregere tror jeg ikke det er noe man legger merke til. En helt annen sak er det at 18" felger nok er tildels betydelig tyngre enn 15" felger og det kan helt sikkert påvirke din kjøreopplevelse i negativ retning. Sporing, slag og tildels håpløse kjøreegenskaper utenfor en bilbane er andre negative faktorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Jeg Leker best når bilen går på skinner og minner mest mulig om gocart, vil man ha en bil som er leken (les dårlige kjøreegenskaper) kjøp heller en Opel Omega, eventuelt gammel Volvo. BMW skal gå på skinner.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Skifta fra 195/50-15 til 215/40-17 på en cosworth jeg hadde, og det var STOOR forskjell på aks'n.. Mindre hjul/rulleomkrets gir bedre aks! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Blandes det ikke litt mellom rulleomkrets og rullemotstand her nå Rullemotstanden øker jo bredere dekk du har, dermed dårligere aks. Eller er det jeg som roter her nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå