Gå til innhold

Slapp 318i motor?

S. Gunstad
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg testa en ¨92 318 i går, og ble litt overaska over motoren. Dro fint opp til ca. 3800, da gikk den merkbart dårligere.... Bilen hadde gått 250 000km, tror dere det er noe feil med motoren? Syns det var litt rart at den ikke aksa helt jevnt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa en ¨92 318 i går, og ble litt overaska over motoren. Dro fint opp til ca. 3800, da gikk den merkbart dårligere.... Bilen hadde gått 250 000km, tror dere det er noe feil med motoren? Syns det var litt rart at den ikke aksa helt jevnt.....

Dette høres ut som en sliten kamaksel (vippearmene - et typisk M40 problem) og symptomene er typisk at motoren ikke vil trekke på høyere turtall. Problemet med kamakselen ble løst ifm. M43 motoren og rullende vippearmer. Man kan skifte kamakselen uten å demontere toppen og arbeidet koster ca. 3000,- kroner + deler. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 318i hadde slitt kamaksel å¨mye ventiltikking. dem var ikke villig i det hele tatt over 4000 rpm. fant ut at motoren var ganske så sliten alle veier, så jeg fant meg en brukt motor som var gått 130 000 mindre. smekka den i å det ble gulle godt. sjekka den gamle motoren å da fant jeg ut at den ene ventilen tydeligvis ikke lukket ordentlig! så den tullet med vakumet å dermed åpnet for retur til tanken på bensintrykksregulatoren. så bensin trykket falt, derfor den ikke "ville" mer på turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja he he he... Den er dau som faen :P iallefall i sammenlikning med en 320i e36. Jeg kjenner en som har både 325i og 318.

Jeg har en 320i selv, og når jeg kjører mot 318 glir jeg pent i fra opp til 100 , men etter hundre er det jo som han står stille..

Akkurat det samme skjer , bare omvendt om han henter sin 325i-

Opptil 100 kommer han ikke forbi meg, men etter er det adios amigo !!

I oppover bakke virker det nesten som jeg står stille når han kommer forbi ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..det høres ut som slitne deler i toppen, bla vippearmer og kamaksel? Tikker den noe særlig?

Skru av toppdekselet og se på kammen om det er synlige slitekanter..

318i skal normalt dra greit opp til 6000rpm, før den dabber av på tenningsperra på 62- 6400rpm..

Bare noe som slo meg inn, når motorer begynner å gå dårligere kan også være et tegn på at et havari er nært forestående, bare for å nevne det :roll: Kanskje ta en nøye titt over motoren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig mye rart med motorer. Har en kompis som hadde en bil som tikka som et sant uvær, plutselig en dag slutta den å tikke helt...2 dager senere var det full rådebank og havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...