sdfdsfds Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Noen som vet åssen bil som går best av 325i E30, E36 og E46? Vet at E36 og E46 har mere effekt men de veier jo mere en E30. Har en kamerat som sier han dro ifra en E36 med en E30 som var helt original. Noen som vet om dette kan stemme og noen som vet 0-100 på modellene og toppfart Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMW_Racing Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 86 Model E-30 325i går 0 - 100 på 8,3 og har toppfart på 217km\t i følge boka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsrl Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Hehe....Dro nå lett ifra en E30 325 jeg da, og jeg har en E36 325! Ikke så mye på 0-100, men fra 100-200 hadde ikke E30`en sjans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 når en E46 320 er kjappere fra 0-100km/h(8,2sek) enn en E30 325 så er vel den saken grei..drar lett ifra både fra 0-100km/h og videre jeg hvertfall.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Rune Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 kommer vel ann på va som er gjordt med bilene. hadde man stilt ett sett med helt nye orginale biler er d nok lite forskjell vil jeg tro da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Iht. BMW... ...alle motorene med rekkesekser og knapt 2,5 liter slagvolum : E30 325i med M20B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og toppfarten er 218 Km/t. E36 325i med M50B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t. E36 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 227 Km/t. E46 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t. E46 325i med M54B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,3 sekunder og toppfarten er 240 Km/t. E90 325i med M54B25 motor (218 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,0 sekunder og toppfarten er 245 Km/t. (...er motoren en "TU" eller noe helt annet ?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdfdsfds Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Takk for svarene Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddis Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor. Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik. Og som Kjell rune sier, dekkdim og hvor mye det er på tanken er ganske viktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor.Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik. Og som Kjell rune sier, dekkdim og hvor mye det er på tanken er ganske viktig. Fabrikkens data er faktisk mest objektivt når alt kommer til alt...det meste annet blir mest synsing...og du mener ditt og jeg mener datt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMW_Racing Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Gsrl skrev: Hehe....Dro nå lett ifra en E30 325 jeg da, og jeg har en E36 325! ja ja, men det har jo noe å si vem som kjører og da !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
|Hitman Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 E30 greier det på raskere enn det. Jeg har selv kjørt min 320i på 8.9, og 320i er nesten like treg som 318i. En kamereat har kjørt sin 325i på 7.6 sek. Ikke trimmet eller noe slik. 325i E30 går utrolig godt pga lav vekt. Har ikke så gode kjøreegenskaper da, og over 100 taper 12ventileren stort. Da kjører 24v lett ifra |Hitman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor.Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik. Når det gjelder 0-100 på en BMW bensinbil er det neppe snakk om å gjøre annet enn å dra til sperra og gire... E30 greier det på raskere enn det.Jeg har selv kjørt min 320i på 8.9, og 320i er nesten like treg som 318i. En kamereat har kjørt sin 325i på 7.6 sek. Ikke trimmet eller noe slik. 325i E30 går utrolig godt pga lav vekt. Har ikke så gode kjøreegenskaper da, og over 100 taper 12ventileren stort. Da kjører 24v lett ifra |Hitman Har hørt/lest at BMW tester/oppgir sine 0-100 tider med passasjer og full tank. Skulle gjerne sett en bekreftelse på slikt, men det er liten tvil om at de fleste BMWer klarer å slå fabrikktidene med tom bil, så noe må det jo være. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Iht. BMW... ...alle motorene med rekkesekser og knapt 2,5 liter slagvolum :E30 325i med M20B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og toppfarten er 218 Km/t. E36 325i med M50B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t. E36 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 227 Km/t. E46 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t. E46 325i med M54B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,3 sekunder og toppfarten er 240 Km/t. E90 325i med M54B25 motor (218 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,0 sekunder og toppfarten er 245 Km/t. (...er motoren en "TU" eller noe helt annet ?) Fra og med E36 323i så når de 100 km/t i 2. giret. Derfor er de to første bilene raskere enn de tallene der sier. Akkurat derfor en 323i klarer å være like rask som en 325i på papiret med lavere effekt! I virkeligheten er den tregere. En E30 325i har bedre effekt/vekt forhold enn en E36. Det er den aller viktigste faktoren når det gjelder akselerasjon. Opp til 2. giret er slutt på en E30 er nok den litt raskere. Over 100 drar E36 fra fordi i høyere fart har luftmotstanden mer og mer betydning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Fra og med E36 323i så når de 100 km/t i 2. giret. Derfor er de to første bilene raskere enn de tallene der sier. Akkurat derfor en 323i klarer å være like rask som en 325i på papiret med lavere effekt! I virkeligheten er den tregere. En E30 325i har bedre effekt/vekt forhold enn en E36. Det er den aller viktigste faktoren når det gjelder akselerasjon. Opp til 2. giret er slutt på en E30 er nok den litt raskere. Over 100 drar E36 fra fordi i høyere fart har luftmotstanden mer og mer betydning. Hmmm...min gamle 1997 E36 323i klarte ikke 100 Km/t på 2. gearet (ca. 95 Km/t)...modellen har forøvrig en relativt høy utveksling i differensialen (2.93:1) så man når faktisk ikke rødmerkingen i 5.gear. E36 323i med M52B25 motor er like hurtig 0-100 Km/t som E36 325i med M50B25 motor...tro det eller ei. Et poeng er det at M52B25 motoren (og M52B28) har flere hestekrefter enn de 170 HK BMW oppgir at den har. Flere seriøse og uavhengige tester bekrefter dette...bl.a så har svenske Teknikens Värld dokumentert at motoren har ca. 185/190 HK ut fra at en original E36 323i ble målt til å ha ca. 170 HK på bakhjulene (rulle). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mowz Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Nyere bil er kjappere selv om den veier mer. E36 har 0-100 0,5 sek kjappere enn e30. Men e30 er de råeste bilene!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now