Jump to content

0-100 325i


sdfdsfds
 Share

Recommended Posts

Noen som vet åssen bil som går best av 325i E30, E36 og E46?

Vet at E36 og E46 har mere effekt men de veier jo mere en E30. Har en kamerat som sier han dro ifra en E36 med en E30 som var helt original. Noen som vet om dette kan stemme og noen som vet 0-100 på modellene og toppfart

Link to comment
Share on other sites

Iht. BMW... :wink: ...alle motorene med rekkesekser og knapt 2,5 liter slagvolum :

E30 325i med M20B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og toppfarten er 218 Km/t.

E36 325i med M50B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t.

E36 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 227 Km/t.

E46 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t.

E46 325i med M54B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,3 sekunder og toppfarten er 240 Km/t.

E90 325i med M54B25 motor (218 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,0 sekunder og toppfarten er 245 Km/t. (...er motoren en "TU" eller noe helt annet ?)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor.

Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik.

Og som Kjell rune sier, dekkdim og hvor mye det er på tanken er ganske viktig.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor.

Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik.

Og som Kjell rune sier, dekkdim og hvor mye det er på tanken er ganske viktig.

Fabrikkens data er faktisk mest objektivt når alt kommer til alt...det meste annet blir mest synsing...og du mener ditt og jeg mener datt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

E30 greier det på raskere enn det.

Jeg har selv kjørt min 320i på 8.9, og 320i er nesten like treg som 318i.

En kamereat har kjørt sin 325i på 7.6 sek. Ikke trimmet eller noe slik.

325i E30 går utrolig godt pga lav vekt. Har ikke så gode kjøreegenskaper da, og over 100 taper 12ventileren stort. Da kjører 24v lett ifra

|Hitman

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aks så er det ganske viktig at føreren treffer akkurat på gira, og vet hvor og på hvilket turtall det er mest å hente. Ganske viktig faktor.

Fabrikkene har gjerne ekstremt dyktige testsjåfører med førstehåndskunnskap omkring slik.

Når det gjelder 0-100 på en BMW bensinbil er det neppe snakk om å gjøre annet enn å dra til sperra og gire...

E30 greier det på raskere enn det.

Jeg har selv kjørt min 320i på 8.9, og 320i er nesten like treg som 318i.

En kamereat har kjørt sin 325i på 7.6 sek. Ikke trimmet eller noe slik.

325i E30 går utrolig godt pga lav vekt. Har ikke så gode kjøreegenskaper da, og over 100 taper 12ventileren stort. Da kjører 24v lett ifra

|Hitman

Har hørt/lest at BMW tester/oppgir sine 0-100 tider med passasjer og full tank. Skulle gjerne sett en bekreftelse på slikt, men det er liten tvil om at de fleste BMWer klarer å slå fabrikktidene med tom bil, så noe må det jo være.

Link to comment
Share on other sites

Iht. BMW... :wink: ...alle motorene med rekkesekser og knapt 2,5 liter slagvolum :

E30 325i med M20B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og toppfarten er 218 Km/t.

E36 325i med M50B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t.

E36 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 227 Km/t.

E46 323i med M52B25 motor (170 HK) klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og toppfarten er 233 Km/t.

E46 325i med M54B25 motor (192 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,3 sekunder og toppfarten er 240 Km/t.

E90 325i med M54B25 motor (218 HK) klarer 0-100 Km/t på 7,0 sekunder og toppfarten er 245 Km/t. (...er motoren en "TU" eller noe helt annet ?)

Fra og med E36 323i så når de 100 km/t i 2. giret. Derfor er de to første bilene raskere enn de tallene der sier.

Akkurat derfor en 323i klarer å være like rask som en 325i på papiret med lavere effekt! I virkeligheten er den tregere.

En E30 325i har bedre effekt/vekt forhold enn en E36. Det er den aller viktigste faktoren når det gjelder akselerasjon. Opp til 2. giret er slutt på en E30 er nok den litt raskere. Over 100 drar E36 fra fordi i høyere fart har luftmotstanden mer og mer betydning.

Link to comment
Share on other sites

Fra og med E36 323i så når de 100 km/t i 2. giret. Derfor er de to første bilene raskere enn de tallene der sier.

Akkurat derfor en 323i klarer å være like rask som en 325i på papiret med lavere effekt! I virkeligheten er den tregere.

En E30 325i har bedre effekt/vekt forhold enn en E36. Det er den aller viktigste faktoren når det gjelder akselerasjon. Opp til 2. giret er slutt på en E30 er nok den litt raskere. Over 100 drar E36 fra fordi i høyere fart har luftmotstanden mer og mer betydning.

Hmmm...min gamle 1997 E36 323i klarte ikke 100 Km/t på 2. gearet (ca. 95 Km/t)...modellen har forøvrig en relativt høy utveksling i differensialen (2.93:1) så man når faktisk ikke rødmerkingen i 5.gear. E36 323i med M52B25 motor er like hurtig 0-100 Km/t som E36 325i med M50B25 motor...tro det eller ei. Et poeng er det at M52B25 motoren (og M52B28) har flere hestekrefter enn de 170 HK BMW oppgir at den har. Flere seriøse og uavhengige tester bekrefter dette...bl.a så har svenske Teknikens Värld dokumentert at motoren har ca. 185/190 HK ut fra at en original E36 323i ble målt til å ha ca. 170 HK på bakhjulene (rulle). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...