Gå til innhold

Intercooler i min nye 328

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

En ting er å montere en intercooler for og kjøle ned luften før den kommer inn i forbrenningskammeret, men bør intercooleren dermed være størst mulig ? :?

er ikke noe vits i å kjøpe større enn du trenger..

Javel, men hvordan beregner man hvor stor intercooler man trenger ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting er å montere en intercooler for og kjøle ned luften før den kommer inn i forbrenningskammeret, men bør intercooleren dermed være størst mulig ? :?

det er mange formeler for å regne ut det, men jeg har ingen.. finner sikkert noen hvis man søker på google.

skal du ha en intercooler på bilen din? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok på antall liter luft (ladetrykk/motor/turbostørrelse) og temperaturen på den, så det finnes vel beregninger man kan gjøre.

Men uansett bør vel en liten intercooler være bedre enn ingen, så sant inngangen og utgangen på den er stor nok til at all luften faktisk kommer gjennom den?

Den fungerer jo bare som en radiator, bare at det går luft istedenfor vann gjennom den, så om lufta kanskje ikke blir "iskald", så bør det jo hjelpe. I så fall er det jo bare å shoppe en Cosworth-cooler eller noe. Ser en god del slike til salgs til en rimelig penge rundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok på antall liter luft (ladetrykk/motor/turbostørrelse) og temperaturen på den, så det finnes vel beregninger man kan gjøre.

Men uansett bør vel en liten intercooler være bedre enn ingen, så sant inngangen og utgangen på den er stor nok til at all luften faktisk kommer gjennom den?

Den fungerer jo bare som en radiator, bare at det går luft istedenfor vann gjennom den, så om lufta kanskje ikke blir "iskald", så bør det jo hjelpe. I så fall er det jo bare å shoppe en Cosworth-cooler eller noe. Ser en god del slike til salgs til en rimelig penge rundt forbi.

ja, eller du kan finne en til en saab eller volvo på skroten for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange formeler for å regne ut det, men jeg har ingen.. finner sikkert noen hvis man søker på google.

Jeg har intercooler, men kanskje en som er større gir motoren flere hestekrefter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har intercooler, men kanskje en som er større gir motoren flere hestekrefter. :D

det tror jeg ikke du får. du har sikkert ikke nådd maksimum for den du allerede har. kjøp heller større turbo :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg ikke du får. du har sikkert ikke nådd maksimum for den du allerede har. kjøp heller større turbo :wink:

Jeg har ikke engang chippet min originale M47 motor...den har stadig kun 115 HK og 265 Nm. Det er klart det er fristende med f.eks en KCR box som gir 145 HK og 300 Nm, men egentlig er jeg tilfreds med bilen slik den er i dag. Den bare går og går uten problemer av noe slag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt noe mål i motorrommet mitt, men er det noen som vet hvor stor intercooler jeg egentlig har plass til der? Tenkte å ha den nederst i frontfangeren.

Har sendt mail til de i pure-pf.com, og de skulle ha 3000 for den. Men vet ikke hvor de holder til da. Har sendt mail og spurt. Den skulle holde til 600hk.

Men, det er målene som er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler til kompressor og turbo er to helt forskjellige ting! Da snakker jeg ikke om prinsippet men hvordan den er konstruert.

På en turbobil kommer lufta ut fra turboen på høyre siden av motoren. Med kompressor sitter kompressoren plassert rett ved innsuget. Derfor er det så gunstig å lage kompressorbiler uten IC. Skal du ha IC må du ha en som har både utløp og innløp på samme siden. Ellers blir det masse unødvendige slanger.

Og jo større IC jo mere effekt får du, kan ikke få får stor IC. Spesielt ved høyere trykk. Når lufta komprimeres blir den varm.

Væskekjølt intercooler eller en som er montert oppå motoren i stedet for forran er ett bra alternativ til kompressorbiler pga plasseringen av kompressoren er ett annet sted en der turboer pleier å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler til kompressor og turbo er to helt forskjellige ting! Da snakker jeg ikke om prinsippet men hvordan den er konstruert.

På en turbobil kommer lufta ut fra turboen på høyre siden av motoren. Med kompressor sitter kompressoren plassert rett ved innsuget. Derfor er det så gunstig å lage kompressorbiler uten IC. Skal du ha IC må du ha en som har både utløp og innløp på samme siden. Ellers blir det masse unødvendige slanger.

Og jo større IC jo mere effekt får du, kan ikke få får stor IC. Spesielt ved høyere trykk. Når lufta komprimeres blir den varm.

Væskekjølt intercooler eller en som er montert oppå motoren i stedet for forran er ett bra alternativ til kompressorbiler pga plasseringen av kompressoren er ett annet sted en der turboer pleier å sitte.

Hmmm...så iht. din teori kan jeg montere en større intercooler og kanskje få flere hestekrefter...eller ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...