Gå til innhold

Noen som har tips til stereo i e30??


Anbefalte innlegg

Både Pioneer, Macrom og Focal har meget gode frontsett. En kamerat av meg med 635csi har satt in Focal, spiller meget ryddig. Men kommer jo seff an på budsjettet ditt. Har selv pioneer i e-30 cabben min, spiller helt greit. Tror de settene ligger på 12-1300kr. Kan anbefale Rockford Fosgate Punch til sub. Har gått meg lei på rumlebass, så Puch elementene spiller ryddig og kraftfullt. Liten kasse trenger de også. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja., har tenkt på focal fronsett, men har forstått det slik at de trenger fryktlig store kasser (20liter++?) og prisen er også litt stiv. Har også vurdert infinity, muligens kjøre infinity på alt (fronsett, forsterker og sub) noen som har noen meninger?

Har også noen spørsmål angående montering av fronsett:

Hva er best? En liten potte tett kasse? eller en dør som lekker litt her og der?

Har også hørt at det går an å benytte seg av noe som kalles akustiske ventiler

Søkte litt, fant denne diskusjonen http://www.bilforumet.net/showthrea...stiske+ventiler

og denne: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...0932; start=12

Er det slik å forstå at en akustisk ventil er en slags dempet bassrefleksport? Er dette noe man kjøper, eller noe man lager selv?

Sitat fra den øverste linken:

"hadde brukt høytalerstoff til å simulere en kasse på mindre høytalere.. Noen som har sett dette selv? Nå er det ikke snakk om noe bra SQ opsett, så det er sagt. Men han sa at det fungerte på den måten at man hadde flere lag med trekk som ligger inntill høytaleren på baksiden, festet i "ringene" som man kutter til. Ved riktig mengde lag, vil høytaleren se en kasse. Fordi luftmotstanden blir lik når den presses igjennom stofflagene(alt fra 3-8lag). Skjønner dere hva jeg mener? På den måten kunne man få rimelig bra size på frontsettet(8" el 10") uten å måtte bygge omm hele døren pga plassen de egentlig skal ha."

Skjønner ikke helt hvordan dette skal festes, skal det festes på baksiden av der du skrur fast høytaleren i f.eks døren (på en måte mellom høytaleren og dørtrekket, og så liksom puttes inni slik at det blir en slags lomme til høytaleren?

Dipol montering er når man monterer elementet "feil vei" er det ikke? Med magneten utover og membranen innover i kassen? Hvilken effekt/bi-effekt vil dette gi? kun økning av kassens effektive størrelse?

Skal innrømme at disse diskusjonene jeg her linker til (spesielt den siste) går langt forbi min forståelse, men jeg prøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja., har tenkt på focal fronsett, men har forstått det slik at de trenger fryktlig store kasser (20liter++?) og prisen er også litt stiv. Har også vurdert infinity, muligens kjøre infinity på alt (fronsett, forsterker og sub) noen som har noen meninger?

Trenger ikke så store kasser. 4 liter pr element er bra. Spesielt vist du skal ha sub da trenger ikke frontsettet å spille så dypt dermed trenger du ikke så store kassene. Jeg ville anbefale deg Focal fremfor Infinity.

Hva er best? En liten potte tett kasse? eller en dør som lekker litt her og der?

En potte tett kasse. Helst like store.

Har også hørt at det går an å benytte seg av noe som kalles akustiske ventiler

Søkte litt, fant denne diskusjonen http://www.bilforumet.net/showthrea...stiske+ventiler

og denne: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...0932; start=12

Er det slik å forstå at en akustisk ventil er en slags dempet bassrefleksport? Er dette noe man kjøper, eller noe man lager selv?

Sitat fra den øverste linken:

"hadde brukt høytalerstoff til å simulere en kasse på mindre høytalere.. Noen som har sett dette selv? Nå er det ikke snakk om noe bra SQ opsett, så det er sagt. Men han sa at det fungerte på den måten at man hadde flere lag med trekk som ligger inntill høytaleren på baksiden, festet i "ringene" som man kutter til. Ved riktig mengde lag, vil høytaleren se en kasse. Fordi luftmotstanden blir lik når den presses igjennom stofflagene(alt fra 3-8lag). Skjønner dere hva jeg mener? På den måten kunne man få rimelig bra size på frontsettet(8" el 10") uten å måtte bygge omm hele døren pga plassen de egentlig skal ha."

Skjønner ikke helt hvordan dette skal festes, skal det festes på baksiden av der du skrur fast høytaleren i f.eks døren (på en måte mellom høytaleren og dørtrekket, og så liksom puttes inni slik at det blir en slags lomme til høytaleren?

Noe du ikke bør tenke på. Er vist en skal bruke "sub" i dashbordet. Altså større enn 8" Siden den da trenger større kasse enn ett 6.5" element å da ikke er så lett å få inn i ett dashbord event dør.

Dipol montering er når man monterer elementet "feil vei" er det ikke? Med magneten utover og membranen innover i kassen? Hvilken effekt/bi-effekt vil dette gi? kun økning av kassens effektive størrelse?

Du vil kanskje miste 1% av effekten på elementet ved å sette det denne veien. Men Du sparer da også noen liter på kassen da du kan trekke fra det som magneten bruker i kassen. Skal du gjøre dette skal du bare bytte om + med - på høytalerkablene. Eller vist du har en lytt nyere cdspiller bare snu fasen på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, takk skal du ha:-) var godt å høre at fronsettet ikke trenger så store kasser, så mørkt på en kasse på 20l++ foran :shock: Vil fremdeles få bra med mid-bass med en så liten kasse?

Jeg, har lyst på focal, men prisen blir for stiv, når jeg gjerne da også må ha en forsterker som matcher. Vet du om noen gode frontsett til rundt 1500? I gammlebilen min hadde jeg Pioneer, men syns det var dårlig med bass i de, men da var de bare montert rett i døren også da..

Stor forkjell fra 6,5 til 5,25? hadde vært MYE lettere å fått plasert 5,25..

Tusen takk for gode svar!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke såå stor forskjell fra 5.25" til 6.5" Er ikke så lenge siden jeg monterte 5.25" i E30 ble meget bra. Brukte da Focal 130 V2. Skaffer disse for 2300,- Har gode priser på Kicker forsterkere om dagen også.

Både 2, 3, 4 og 5kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2300,- blir nok litt drøyt..

Hvilken effekt får det vist man har en for liten kasse? vil man kun iste bass? Hva om kassen er for stor?

Hvilket materiale er best å bygge "mellomtonekasser" i? Jeg tenker på resonans og slikt..? Hva med demping? viktig? med hva?

Og igjen: Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassene kan du bygge i spon, mdf eller glassfiber. Bygger du i glassfiber kan det være greit å legge ett tyntlag invendig med masse lignende sicafleks. Så du får mindre resonans. Feks tectyl er bra. Du vil får en frekvenskurve som går nedover mot lave frekvenser så lenge du har en liten kasse. Men hva type sub har du tittet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil da få en kurve som mister bass lengre ned på frekvensen vist du har for liten kasse. Kasse kan du lage i det meste. spon, mdf glassfiber. Bygger du i glassfiber. Kan det være greit å få lagt på ett tynt lag med feks. tectyl inni kassen. Eller eventuelt andre støydempingsmaterialer som dbaxe osv. Vist kassen din blir for liten går det ann å kompansere dette med å legge inn ganske masse bomull/watt. Elementet vil da tro at kassen er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...