Gå til innhold

kopling av forsterker.


Anbefalte innlegg

fikk min nye forsterker i dag (kicker 800.4 eller no sånt)

så det jeg lurer på er om det går an å kople 2 av kanalene på frontsettet og bro-kople de 2 andre kanalene og bruke dem på suben?? suben er forøvrig en Rockford Fosgate P310D2 Punch serie Stage 3 - 10" Dobbelspole subwoofer 2 x 2 Ohm 800 Watt. noen som kan hjelpe meg??

har i tilleg en RF forsterker 301x(?) 4x40w som jeg tenkte å bro-kople for å bruke på bakhøytalerne.

evt noen som har en bedre ide på åssen jeg burde kople dritten på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ser bra ut der. Men ikke brokobl subben din. Kjør en kanal til hver spole. Bare bruke en splitter så du får samme signal til dem. Da får du 2ohm og det er best for den forsterkeren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Siden du har et 2x2 ohms skal du seriekople spolene slik at du får 4 ohm. Da tar du to av utgangene på forsterkeren og brokopler suben på dem. En stereoforsterker vil alltid "se" havlparten av ohmen når du brokopler. Så i ditt tilfelle vil forsterkeren få en motstand fra elementet på to ohm. Det er det optimale til denne og de aller fleste forsterkerene.

Hvis du tar en spole på hver sin kanal (brokoplet) vil du for det første få forsterkeren til å "se" en ohm. Fabrikken garanterer ikke at den vil holde ved en slik last.

For det andre må du da stille inn gainene på forsterkeren 110% likt. Vis ikke kan du ødelegge spolene. Det som skjer er at de da får forskjellig signalnivå inn på spolene og vil jobbe ujevnt. Elementet vil til slutt ryke.

Ang. den 301Xen så kan du gjøre det som du skriver. Denne forsterkeren er mye svakere enn Kickeren. Så da er det like greit å utnytte den fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...