venture2076 Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Min BMW 540IAT kjøres på dårlige veier i byen og det er tendens til knirking og jeg syns at returdempingen er dårlig. Ikke som en mercedes over trikkeskinnene. Er det grunnet for stivt understell og min 235/45-17? Vurderer nesten å gå ned til 16'' med mer gummi = mer fjæring den veien. Felgene mine får jo litt juling de og liksom. Nå vet jeg at de fleste senker og styler ihjel bilene sine her inne. Men komfort teller litt det og vel noen ganger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Hva slags understell har du da? Min knirker og bråker og er aldeles ikke behagelig over trikkeskinner og slikt. Forøvrig synes jeg komfortforskjellen fra 15" -> 17" var meget liten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Juni 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2005 Jeg har sikkert sportsunderstell, har automatisk nivåregulering etc. Ok, angående felger, bra å notere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Er liten tvil om at mer gummi på felgene har mye å si når det gjelder huller og tog/trikkeskinner. Det slår godt med mine 18". En god del mer enn med 16". Har du kjørt tung mærsje med samme profil på dekkene som du har over skinnene? Vil nok tro det slår greit i de også, selv om Mercedes har litt mer gubbepreg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Juni 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2005 Det du skriver Gunnar høres logisk ut, jeg er keen på å prøve 16'', men på en 540 kan det bli litt kjipt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Jeg synes som sagt at den forskjellen ikke er så stor, men mulig andre oppfatter det annerledes. Det kan jo være andre ting i understellet ditt som er slitt også.. Jeg byttet f.eks topplagre her om dagen og bilen ble helt annerledes, plutselig slo det mye mindre over kanter, trikkeskinner osv. Kamerat påpekte også at den var blitt mye mer behagelig. De gamle lagrene så rimelig råtne ut. Nå har jo du en nyere bil som sikkert er trillet kortere enn min, men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Juni 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2005 Men bykjøring gjør uansett felgene firkantet. Allerede etter èn uke måtte jeg til Dekkpartner for å rette en felg. Jeg syns det rister i bilen igjen allerede. Skal ta en firehjulskontroll nå. Ristet litt mindre med vinterdekk, men der er jo gummien litt mykere og da, i tillegg til 16''. Noen som har peil på den forbanna ristingen eller? Som skrevet om tidligere har jeg bukt mye penger på nye dekk/felger og det ble jo ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 E39 Touring har et annet fjæringssystem med liggende dempere pga. plassmangel i forhold til sedanutgavens stående dempere og den har derfor i utgangspunktet ikke like gode kjøreegenskaper og komfort som sedanutgaven. Hvis du også har sportsunderstell og 17" felger er det trolig forklaringen på hvorfor bilen føles mer stiv enn komfortabel. En annen mulig forklaring på at bilen føles for stiv er selvfølgelig at det evt. er et eller annet helt galt med nivåreguleringen bak. E46 Touring og sedan har et identisk fjæringssystem, men det er faktisk relativt stor forskjell på komforten med 15" felger og 16" felger. Jeg hadde 15" felger med 195/65-15 dekk og skiftet til 16" felger med 205/55-16 dekk, men jeg skal når dekkene er slitt opp skifte tilbake til 15" felger med 195/65-15 dekk fordi jeg savner komforten...17", 18" og 19" felger er etter min mening ikke klokt på E46. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Du får 16" på 540en altså? Er det standarddim? De har ganske heftige bremseskiver. foran. Ang. risting i felger - kjører du mye på ujevnheter og skjeve felger faktisk er et problem, så bør du kjøpe kvalitetsfelger. Billige støpte felger er ofte myke og blir fort skjeve. Jo mindre gummi som er rundt de, jo mindre tåler de. Hiv på vinterhjulene og kjør med de et par dager og se om du føler stor forskjell? Og om det er verdt å gå ned på det også på sommerdekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Det slår godt med mine 18". En god del mer enn med 16". Var jo absolutt ingenting i forhold til min. Jeg kommenterte vel at den var komfortabel når jeg satt på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Du får 16" på 540en altså? Er det standarddim? De har ganske heftige bremseskiver. foran.Ang. risting i felger - kjører du mye på ujevnheter og skjeve felger faktisk er et problem, så bør du kjøpe kvalitetsfelger. Billige støpte felger er ofte myke og blir fort skjeve. Jo mindre gummi som er rundt de, jo mindre tåler de. Hiv på vinterhjulene og kjør med de et par dager og se om du føler stor forskjell? Og om det er verdt å gå ned på det også på sommerdekk? Jepp...alle E39 modellen utenom M5 kan bruke 7x16 felger...gjelder også E60. E39 kan også bruke 7x15 felger hvis det ikke handler om 530d fra 08/2000, 530i, 535i fra 09/1997, 540i og M5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Var jo absolutt ingenting i forhold til min. Jeg kommenterte vel at den var komfortabel når jeg satt på? Jepp. Er jo behagelig og godt i baksetet på en stor femmer. Men er ikke selve fjæringskomforten jeg snakker om. Det er når det er f.eks huller i asfalten eller skinner i veien, altså huller og slikt hvor demperne ikke får tid/mulighet til å jobbe. Da slår det en god del mer jo mindre gummi man har, og i tillegg kjører jeg jo med mye høyere lufttrykk med 18" enn på 16" pga. sporingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Juni 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2005 Enig med Gunnar. Dumpene. Mer gummi tror jeg er tingen i byen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Juni 2, 2005 Share Skrevet Juni 2, 2005 E39 touring er heller på langt nær like godt sammenskrudd som f.eks e34 touring. Det knirker mye i e39 touring. Værtfall alle de jeg har prøvd..Mye mer støy og mer interiørknirk enn sedanen som er virkelig bra..Synd.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Juni 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2005 Du får 16" på 540en altså? Er det standarddim? De har ganske heftige bremseskiver. foran.Ang. risting i felger - kjører du mye på ujevnheter og skjeve felger faktisk er et problem, så bør du kjøpe kvalitetsfelger. Billige støpte felger er ofte myke og blir fort skjeve. Jo mindre gummi som er rundt de, jo mindre tåler de. Hiv på vinterhjulene og kjør med de et par dager og se om du føler stor forskjell? Og om det er verdt å gå ned på det også på sommerdekk? Ja, 225/55-16 er orginalt i vognkortet mitt. Skal sjekke ut vinterhjula, men de felgene er nok også godt slitt. Men kan det være noen foringer eller noe som er dårlig? Grunnet ristinga? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå