Gå til innhold

Forbedring av lyd i 2002 BMW 316 (E46)


Anbefalte innlegg

Halloen dere,

Jeg vil ikke si at lyden i min BMW 02 mod, med BMW Business CD system er spesielt bra. Har hørt langt bedre original stereoanlegg.

Jeg ønsker å beholde radio og CD-spilleren, men øsnker å oppgradere høyttelerene. Noen forslag?

Jeg har prøvd å finne informasjon om den forbedrede høytallerpakkern fra harman/kardon som noen BMW-er leveres med, men finner ingenting om disse, eller hvor disse kan kjøpes på internett..

Hva med å bytte ut elementene i andre, like store men bedre. Det må da vel være mulig?

KR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det signalkabelutgang på den standard spilleren? ser forresten ingen vits i å beholde den gamle orginale spilleren hvis oppgradering blir vanskelig.

Man kan kontrollere uorginale spillere med knappene på rattet og. Pluss du får bedre kvalitet på lyd med en bedre spiller.

Men først undersøk om du har signalkabelutgang på spilleren som står i. Uten dette kan kobling opp mot forsterker bli vanskelig.

Men, kjøp noen gode 6x9" høytalere for hattehyllen, og et bra frontsett så har du et godt utgangspunkt. Koster ikke for mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ønsker som sagt kun å bytte høyttalerelementene framme og bak i håp om å øke lydkvaliteten. Er ikke interessert i å lage noe fantastisk annlegg med andre ord, kun en forbedreing i lyden...

Noen som har konkrete forslag til høyttalerelementer, som da passer i dør og hattehylle uten modifisering av disse?

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet i disse "anleggene" er spilleren. Alt for lite effekt. Du merker det fort når du skrur opp volumet og har en del bass. Forvrengningen er ikke høyttalerne som sier takk for seg, men spilleren. Ja så er de originale høyttalerne crap også da.

Selv synes jeg det er bortkasta penger å bare bytte ut høyttalerne. Jeg ville heller satt inn en ekstern forsterker. Finn deg en 4 kanaler med innebygget High input.

Ta et søk på forumet ang originale spillere og ekstern forsterker. Søk også etter høynivåadapter. Garantert at du finner en del info om hvordan dette funker. Vet jeg har svart på en del slike tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en E46 med business og jeg er interressert i å bytte ut mine original høyttalere.

Jeg vet at de fleste store bilstereofabrikanter lager høyttalere som kan bytte ut de originale. Dette har de en oversikt over der hvor de selger slike ting.

Det man også kan gjøre er å finne ut hva slags størrelse høyttalerne er, og finne erstatninger selv. Bak i min touring er høyttalerne 6,5", og i den størrelse er det masse MID-woofere og velge mellom. Foran husker jeg ikke helt, men der er de litt mindre. Men det skulle være mulig å finne noen bra MID-woofere til dørene også. Der har du også fordelen av at du har en tweeter i tillegg(helt oppe ved vinduet). Bytter du ut alt bør du få grei lyd.

Bedre lyd igjen får du hvis du setter inn en ekstern forsterker, og det bør du.

Det kan ikke være noen stor sak å få dette til å fungere sammen med en business CD-spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk for svar,

Men hva med å bytte ut de vanlige høyttalerne til den mer gromme høyttalerpakken Harman/kardon som noen BMW-er er utstyrt med. Noen som kjenner disse høyttalerne og vet noe om pris og hvor man kan få tak i dissse (uten å ta kontakt med merkeverksted) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...min erfaring med CD Business er:

Anlegget er eit større problem enn høgtalarane.

Har testa nytt anlegg på orginalhøgtalarane, lyden var bra!

Har testa nye høgtalarar på Business, lyden var framleis dårleg!

Det anlegget har rett og slett lit lite instillingar for å få ein rundt og fin lydbilde.....

Eg måtte bite i det sure eplet, bytta ut heile anlegget, medan orginale CDskiftaren i bagasjerommet stå arbeidsledig. Satte på eit Pioneer anlegg PEH ?70BT.. med iPod adapter+ orginale høgtalarar og ein aktiv Pioneer sub i holet til skiposen...

Lyden vart OK!

Det ser ikkje bra ut, men orginal anlegget står i hylla og ventar dersom ein eventuell ny eigar vil at det skal ver litt meir stil og litt mindre lyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff

Jeg har også E46 2002 modell med business cd. Lyden er jo grusom faktisk. Har så og si slutta å høre musikk i bilen fordi lydbildet er langt under middels.

Til og med min 99 modell Golf IV som jeg hadde tidligere (Måtte den hvile i fred) hadde bedre lyd i originalhøytalerne, men der hadde jeg en meget god 4x50w Pioneer-spiller. Den var bedre enn den som fulgte med. Jeg bytta nemlig ut når jeg kjøpte bilen... (Forøvrig det eneste som var bra med den bilen :) )

Men problemet i BMW er jo at den sitter i dashbordet. Blir jo seende fryktlig ut å fjerne original spiller og sette inn en Pioneer e.l ... eller ikke??

Så jeg har vel foreløpig bestemt meg for å beholde det sånn som det er fordi det estetisk er finere, og så får jeg høre bra lyd hjemme på Klipsch høytalerne mine.

Men jeg forstår ikke at BMW leverer et anlegg som suger i en bil som koster over 400k ny... det er for dårlig!!!

Jeg hadde også håpet på å bytte ut høytalerne til Harman/Kardon eller Bose og at dette ville hjelpe, men skjønner jo her at spilleren suger,,... veldig synd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Harman/Kardon-pakken i bilen. Lyden er, skal man kalle den fin? Men det er ikke noe særlig trykk, må justere bassen ned en del når jeg skal spille høyt. Tror ikke det lønner seg å bytte ut med H/K. Iflg prisliste kostet anlegget 9.300. Det er da 10 høyttalere og ekstern forsterker (sitter under hatthylla). Tror du bygger bedre anlegg for samme pris. Dog skal det sies at H/K anlegget ser meget bra ut..

Så jeg har vel foreløpig bestemt meg for å beholde det sånn som det er fordi det estetisk er finere, og så får jeg høre bra lyd hjemme på Klipsch høytalerne mine.

Har også Klipsch hjemme. Sinnsykt fornøyd med de, hatt de i 7-8 år og har aldri vurdert å bytte de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...