Gå til innhold

Et lite lurt tips med + og - til høytaler.


Anbefalte innlegg

Byttet nettopp alle 4 høytalerene i bilen min, men syntes de laget litt rar lyd.

Dermed fikk jeg et tips om å se om jeg hadde koblet riktig med + og -.

Enkelt forklart:

Tok en 1.5 v batt. Koblet den mot ledningene som gikk fra spilleren.

Pluss på pluss osv.

Om du hadde gjort det riktig, skulle høytaleren bevege seg opp.

Noe det ikke gjorde på 2 av de.

Etter jeg fikset det, ble det MYE bedre lyd. :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd hos deg er en fasefeil. Du har satt + på - på den ene høyttaleren og ritkig på den andre. Det du gjør for å sjekke dette enkelt er å stille balansen på den ene høyttaleren. Komme det mere bass når bare den ene høyttaleren spiller er det fasefeil.

Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Det er det ikke, en fasefeil vil gå utover bassgjengivelsen. Viktig at + på forsterker går til + på høytaler. Jo lavere frevenser du spiller, jo mer merkbart er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Det er det ikke, en fasefeil vil gå utover bassgjengivelsen. Viktig at + på forsterker går til + på høytaler. Jo lavere frevenser du spiller, jo mer merkbart er det.

Det som avgjør om fasen blir rett eller ikke er karosseriet på bilen og hvordan kassen er tunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Det er det ikke, en fasefeil vil gå utover bassgjengivelsen. Viktig at + på forsterker går til + på høytaler. Jo lavere frevenser du spiller, jo mer merkbart er det.

Det som avgjør om fasen blir rett eller ikke er karosseriet på bilen og hvordan kassen er tunet.

Etter mange år i musikkbarnsjen både som musikar og lydmann så kan eg i alle fall fortelje ein ting her....Det er ikkje det same kva du gjer om du berre gjer likt. .....+ skal til + og - til -. Alt anna er feil, og gjer som andre her har fortalt at du får ein faseforsyvning (membranen går ut når den skal inn og omvendt) Dette vert mest merkbart på sub (men gjeld alle frekvensar), derfor er det mange forsterkara som kan snu fasen til REV uten at du må bytte på ledningar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Det er det ikke, en fasefeil vil gå utover bassgjengivelsen. Viktig at + på forsterker går til + på høytaler. Jo lavere frevenser du spiller, jo mer merkbart er det.

Det som avgjør om fasen blir rett eller ikke er karosseriet på bilen og hvordan kassen er tunet.

Etter mange år i musikkbarnsjen både som musikar og lydmann så kan eg i alle fall fortelje ein ting her....Det er ikkje det same kva du gjer om du berre gjer likt. .....+ skal til + og - til -. Alt anna er feil, og gjer som andre her har fortalt at du får ein faseforsyvning (membranen går ut når den skal inn og omvendt) Dette vert mest merkbart på sub (men gjeld alle frekvensar), derfor er det mange forsterkara som kan snu fasen til REV uten at du må bytte på ledningar......

Kanskje cdspillere og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det samme hvor du setter + eller minus så lenge du gjør det samme på begge høyttalerne.

Det er det ikke, en fasefeil vil gå utover bassgjengivelsen. Viktig at + på forsterker går til + på høytaler. Jo lavere frevenser du spiller, jo mer merkbart er det.

Det som avgjør om fasen blir rett eller ikke er karosseriet på bilen og hvordan kassen er tunet.

Etter mange år i musikkbarnsjen både som musikar og lydmann så kan eg i alle fall fortelje ein ting her....Det er ikkje det same kva du gjer om du berre gjer likt. .....+ skal til + og - til -. Alt anna er feil, og gjer som andre her har fortalt at du får ein faseforsyvning (membranen går ut når den skal inn og omvendt) Dette vert mest merkbart på sub (men gjeld alle frekvensar), derfor er det mange forsterkara som kan snu fasen til REV uten at du må bytte på ledningar......

Kanskje cdspillere og??

Har liten erfaring med ulike merker på CD-spillarar, men alle pioneer som eg har hatt har kunna snu fasen, men då berre på subkanalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...