Gå til innhold

Basskasse i min lille compact..


Anbefalte innlegg

Ett lite spm: Jeg driver å skal lage meg basskasse i bilen. Har kjøpt meg to stk Dynabel 10" ( slike ) Har tenkt å ha magnetene synlig pga rødfargen (sette de i hatthylla) og lurer vel egentlig på hva skal jeg lage kassa mi av? Har laget alle kasse mine i spon før, men ettersom dette er en bil jeg egentlig skal ha så lett som mulig så hadde det vært greit med noe som var lettere enn spon. Må jo lage helt ny hatthylle+kassen(-e) Så kommer til å veie en del.

Hva kan brukes istedenfor spon? Går det greit med bare glassfiber, eller blir dette for tynt og spedt? Hvordan settes evt høytalerene fast?

Om det er noen som har ideer om hvordan jeg skal gjøre det, slipp de løs her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage monteringsringer i tre eller metall som du støper fast i glassfiberen om du vil ha skikkelig feste til elementene..

Så glassfiber er sterkt nok? Hvor tykke vegger trenger jeg da a? Glassfiber blir vel mye lettere enn spon forhåpentligvis..

Og er det andre ting man kan bruke, er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på prosjektet til Nautiluz her inne . Han har støpt kassen i glassfiber.

Ja har sett på det, men det står ikke noe om hvor tykke vegger og slikt vel?? Ikke som jeg har sett ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står på tråden hans at veggene ble 22mm tykke. Samme som det pleier å være med MDF.

Men dem 22mm er ganske overkill. Tok den så tykk siden jeg skal ha mange kg oppå den som skal riste. Vist du skal ha en enkel kasse så holder det med 5-6mm. Bruk en rowing matte i kassen din. Det gjør den enda sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står på tråden hans at veggene ble 22mm tykke. Samme som det pleier å være med MDF.

Men dem 22mm er ganske overkill. Tok den så tykk siden jeg skal ha mange kg oppå den som skal riste. Vist du skal ha en enkel kasse så holder det med 5-6mm. Bruk en rowing matte i kassen din. Det gjør den enda sterkere.

Skal som sagt øvrest ha to 10" dynabel. Så det blir vel en 35-40kg ca det da. Så du mener at 5-6mm mer nok? Hvor for jeg kjøpt slik MDF og rowing matte a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vist du er opptatt av vekten hvorfor har du kjøpt dem elementene der da? Salgstrikset dems er jo at du får mye vekt for pengene.. Men i hvertfall det holder med 5-6mm. Så lenge du ikke får veldig store rette flater. Da må du støtte opp med mdf. Mdf får du kjøpt hos byggmaker osv. Rowingen er det litt verre med. Hvor holder du til? har noen meter liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spon er vel ikke ett egnet stoff og bruke siden d beveger seg, mdf derimot er jo ett død matriale men tongt som fy. :)

Den perfekte kassen er laget av spon og mdf. Spon på innsiden og mdf utenfor. Da har du den perfekte frekvens på kassen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.. Jeg kjøpte de basserene der pga de var utrolig bra visstnok og ikke alt for dyre. De spillte like bra som andre bassere til godt over 1000,- ekstra.

Bor på Lena ja. 2mil sør for Gjøvik. 12mil nord for Oslo. Men det er noen som holder på med båter, så kan høre med de i morra.

Jeg tenkte jeg skulle lage opp igjen hatthylla og sette elementene i den og lage kassen(-e) under. Det er vel ikke store kassa de skal ha disse elementene når jeg setter de motsatt vei kanskje.

Da blir det nok en tur på byggmakker i morra tenker jeg og få handlet MDF. Så lager vi kassen av det og hatthylla av glassfiber. Da må det bli bra. Får se hvordan vi gjør det. Da har jeg ihvertfall litt oversikt over hvordan det kan gjøres.

Ang den rowing matta, skal jeg trekke hele kassa med det? Utv el innv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg f.eks 3 lag med glassbier så rowingen så på med 3lag glassfiber igjen. Det som er med den matten er at den er vevd akkurat som karbon dermed blir den veldig sterk. +at den er ganske tykk. Pass på å få ut alt av luft bobler som legger seg under glassfiberet når du legger den. Luftboblene svekker konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...