Gå til innhold

E46en med nye hjul og nytt understell.


Anbefalte innlegg

Får hive meg på bølgen med å legge ut bilder av nyheter jeg òg da... :D

Ettersom E30en blir stående inne i alle fall til våren med hjerteoperasjon og suget til å kjøre på bane fortsatt er der, så tenkte jeg at jeg like så godt kunne oppgradere litt småtteri på E46en. Den var overraskende god å kjøre på bane på tross av sine åpenbare handicap - hvorav automatgir er det største. Men noe måtte jo oppgraderes dersom jeg skulle få full glede av banens utfordringer... :D

Jeg har nå oppgradert store deler av understellet. bla. nytt justerbart fjær/dempersett og gått til anskaffelse av nye felger og dekk (selv om de nye er mest for å tilfredsstille øynene - de gamle får tjenestegjøre som banehjul). Hadde først tenkt på 19", men klarte å holde meg skinnet for en gangs skyld (det er faktisk andre gang på 2 år jeg har klart det :D).

Jeg synes i alle fall bilen ble meget pen med det nye "stuket". Men, jeg kommer faktisk til å heve den litt opp igjen både foran og bak ettersom dette er en BRUKSBIL.

E46_1.jpg

E46_2.jpg

E46_3.jpg

E46_4.jpg

E46_5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

såg bra ut d der ja. du er fornøyd med gule lykter du ja. he he. har lurt litt på gule på m5´n jeg men er vel ikke så bra på lyse biler som på mørke..

Takk for det...

Tja, hva kan jeg si? Jeg er vel inne i en periode i livet der gule lys er toppers :D Synes det er veldig kledelig, litt annerledes og samtidig liker jeg lyset de avgir (+ at jeg har gode minner fra feriene i Sveits og Frankrike på 80-tallet - Alpina + gule lykter=Trenger jeg å si mer?).

Jeg tror egentlig at det er få biler som IKKE passer med gule lys. Sett igang! Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig strøken nice E46 det der..

..men du og de gule lysene dine :lol: Passet ikke helt til bilen/fargen.

Blir litt som en bodybuilder med motebriller :roll:

Men resten er absolutt :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget pen bil og M52B25 motoren er både med og uten automatgear en fantastisk fin motor i en bruksbil. Jeg kjører ca. 40-45 tusen kilometer i året og min gamle 1997 E36 323i med M-Tech undervogn ble derfor litt vel kostbar å kjøre, men du verden for en fin motor. :D Jeg ser at gule lys mer eller mindre er ditt varemerke...morsomt og originalt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget pen bil og M52B25 motoren er både med og uten automatgear en fantastisk fin motor i en bruksbil. Jeg kjører ca. 40-45 tusen kilometer i året og min gamle 1997 E36 323i med M-Tech undervogn ble derfor litt vel kostbar å kjøre, men du verden for en fin motor. :D Jeg ser at gule lys mer eller mindre er ditt varemerke...morsomt og originalt. :wink:

Takk for det!

Hva angår denne motoren, jeg så at dere hadde en liten diskusjon om den på BMWCCN og hadde tenkt å kommentere...

For det første: Har jeg M52 eller 54?

Uansett, jeg deler ikke din oppfatnig av motoren som står i min bil. Jeg synes den er treg (respons), altfor lite "guts" i lydbildet og ALTFOR lite karakter! Når jeg var i Tyskland og hentet en 2002 320iA Touring (2.2L 170HK) ble jeg imponert. Denne motoren var en helt annen opplevelse. Min går riktignok bedre, men denne hadde respons, karakter og et langt finere lydbilde. Spesielt var det mer innsugslyd. Hele bilen opplevdes også som mer "lettbeint" (Agile som de sier i England). Dette bedret seg betraktelig når jeg nå fikk på nytt understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget pen bil og M52B25 motoren er både med og uten automatgear en fantastisk fin motor i en bruksbil. Jeg kjører ca. 40-45 tusen kilometer i året og min gamle 1997 E36 323i med M-Tech undervogn ble derfor litt vel kostbar å kjøre, men du verden for en fin motor. :D Jeg ser at gule lys mer eller mindre er ditt varemerke...morsomt og originalt. :wink:

Takk for det!

Hva angår denne motoren, jeg så at dere hadde en liten diskusjon om den på BMWCCN og hadde tenkt å kommentere...

For det første: Har jeg M52 eller 54?

Uansett, jeg deler ikke din oppfatnig av motoren som står i min bil. Jeg synes den er treg (respons), altfor lite "guts" i lydbildet og ALTFOR lite karakter! Når jeg var i Tyskland og hentet en 2002 320iA Touring (2.2L 170HK) ble jeg imponert. Denne motoren var en helt annen opplevelse. Min går riktignok bedre, men denne hadde respons, karakter og et langt finere lydbilde. Spesielt var det mer innsugslyd. Hele bilen opplevdes også som mer "lettbeint" (Agile som de sier i England). Dette bedret seg betraktelig når jeg nå fikk på nytt understell.

Hmmm...når det gjelder styrerespons og agilitet vedr. chassis har du nesten kommet opp med svaret selv. At den nevnte tyske 320iA Touringen ga en mer positiv kjøreglede har sin forklaring i den berømte faceliften for E46 i 2001. BMW endret ikke kun lykter og panseret, men også styregeometri og undervogn...så absolut en betydelig forbedring; noe du også fant ut av. :D Din motor er en M52B25...optimert for et godt moment ved et lavt turtall og en meget god bensinøkonomi i forhold til både effekt og motorvolum...og den betraktes faktisk av kjennere som en av de bedre BMW motorene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...når det gjelder styrerespons og agilitet vedr. chassis har du nesten kommet opp med svaret selv. At den nevnte tyske 320iA Touringen ga en mer positiv kjøreglede har sin forklaring i den berømte faceliften for E46 i 2001. BMW endret ikke kun lykter og panseret, men også styregeometri og undervogn...så absolut en betydelig forbedring; noe du også fant ut av. :D Din motor er en M52B25...optimert for et godt moment ved et lavt turtall og en meget god bensinøkonomi i forhold til både effekt og motorvolum...og den betraktes faktisk av kjennere som en av de bedre BMW motorene. :wink:

Med overhengende fare for å virke blærete vil jeg si at jeg har kjørt det aller meste av BMWs motorer opp igjennom tidene - de fleste har jeg virkelig KJØRT :D Men denne motoren synes jeg er en av de dårligere motorene faktisk... Heldigvis er denne bilen utstyrt med automatgir (noe som dekker over den sløve karakteren) men likevel er dette nokså gjennomskuelig.

Men!!! Det er viktig at vi får faktorene på bordet her! JEG synes denne motoren er kjedelig. Jeg har nok et litt mer "ekstrem-fokus" enn de fleste andre og setter pris på en litt råere gange sammenkoblet med en respons som et udyr.

Det jeg distinkt føler er "feil" med min motor er et altfor tungt svinghjul (converter i mitt tilfelle) og et styringssystem som ikke er bra nok.

Min gamle 328i var en langt mer livlig kompanjong og hadde karakter i bøtter og spann (den motoren synes jeg er noe av det bedre...)

Denne motoren er med andre ord nesten litt for raffinert for min smak. Den har en altfor jevn effektkurve noe som gjør den karakterløs i mine øyne.

Aaahhh... Smak og behag! Så bra at vi er forskjellige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...når det gjelder styrerespons og agilitet vedr. chassis har du nesten kommet opp med svaret selv. At den nevnte tyske 320iA Touringen ga en mer positiv kjøreglede har sin forklaring i den berømte faceliften for E46 i 2001. BMW endret ikke kun lykter og panseret, men også styregeometri og undervogn...så absolut en betydelig forbedring; noe du også fant ut av. :D Din motor er en M52B25...optimert for et godt moment ved et lavt turtall og en meget god bensinøkonomi i forhold til både effekt og motorvolum...og den betraktes faktisk av kjennere som en av de bedre BMW motorene. :wink:

Med overhengende fare for å virke blærete vil jeg si at jeg har kjørt det aller meste av BMWs motorer opp igjennom tidene - de fleste har jeg virkelig KJØRT :D Men denne motoren synes jeg er en av de dårligere motorene faktisk... Heldigvis er denne bilen utstyrt med automatgir (noe som dekker over den sløve karakteren) men likevel er dette nokså gjennomskuelig.

Men!!! Det er viktig at vi får faktorene på bordet her! JEG synes denne motoren er kjedelig. Jeg har nok et litt mer "ekstrem-fokus" enn de fleste andre og setter pris på en litt råere gange sammenkoblet med en respons som et udyr.

Det jeg distinkt føler er "feil" med min motor er et altfor tungt svinghjul (converter i mitt tilfelle) og et styringssystem som ikke er bra nok.

Min gamle 328i var en langt mer livlig kompanjong og hadde karakter i bøtter og spann (den motoren synes jeg er noe av det bedre...)

Denne motoren er med andre ord nesten litt for raffinert for min smak. Den har en altfor jevn effektkurve noe som gjør den karakterløs i mine øyne.

Aaahhh... Smak og behag! Så bra at vi er forskjellige :D

Ja; det er egentlig bra at man har forskjellig smak når det gjelder spesielt biler...og kvinner. :lol: Forskjellen på M52B25 og M52B28 (det er den motoren du sikter til ikke sant ?) er først og fremst slaglengden (84x75 mot 84x84) og det taler vel egentlig for at 2,5 literen i utgangspunktet skulle være mer turtallsvillig, men andre deler av motoren (og integrasjonen til automatgearet) er jo ikke uten betydning for hvordan man opplever en motor. Ellers er jeg enig i at spesielt M52B25 er utrolig raffinert og har en effektkurve som nesten er for harmonisk...og dermed karakterløs i forhold til f.eks klassikerne M50B25 og M30B35. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjørt M52B25 i en E36 cab med man. gir og effektanlegg. Ut fra det syntes jeg det var en veldig fin motor. Virket både hissig og sterk.

Men min far sin E46 m 2.2/170hk har finere lyd og bedre respons. (Får nesten et turbosus fra innsuget når man gir på).

Faktisk er responsen så bra når jeg toucher gasspedalen at jeg faktisk blir litt skuffet når jeg skal tråkke skikkelig til. Den fine responsen lover liksom så mye mer.

Men totalt sett er dette to av de fineste motorene jeg har kjørt.

Den BMW-motoren jeg liker minst (av de jeg har kjørt) er motoren i E30 318Is. Den blir altfor masete for meg. Men vet at mange liker den.

Skulle jeg hatt E30 måtte det blitt 325.

Men nå er vel tråden veldig OT her, heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble kjempebra! du må ikke heve den.. :wink:

hva slags understell har du montert? merke?

det er en smaksak, men jeg syntes ikke gule lykter på en blå bil ble bra, men det er tøft at du tørr å være annerledes! ble litt for mye svensek over det hele.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... Dette er laaaangt fra OT :D

En av de bedre motoren som sitter org. i E30 synes jeg er B23en faktisk. Denne har SJEL. 325en blir igjen litt for "polert" i forhold til den. Selv om 325i er en fantastisk motor på mange måter blir den lit for vanlig... En 323i har etter eller annet som kan minne om en god gammel S-motor - og hvem liker vel ikke dem?

En FANTASTISK motor er S38B36, som med sitt lette svinghjul (5.7kg) og kvasse motorstyring er en virkelig høydare. Når det er sagt så liker jeg lydbildet i S38B38 bedre. Når man virkelig pisker en M5 3.8 så hører man i nyansene paraleller til en Formel 1 motor. Det er vanskelig å sette en spesifikk finger på det, men JEG hører i alle fall det :D

Når det kommer til motorer så er jeg VELDIG analytisk - men analysen er paradoksalt nok på det følelsesmessige planet... En motor trenger ikke nødvendigvis være verdens sterkeste for å gi nakkehårene trim. Lyd, respons, endringer i kraftleveranse på gitte turtall og til og med endringer i lyd på gitte turtall osv. er med på å gi meg et inntrykk av en hel bil. En fantastisk motor som løfter en nokså middelmådig bil er Alfa Romeos 1.8 TS - 144HK. Bilen i seg selv er nokså kjip (selv om den har et underholdende understell), men pga. motoren er den fantastisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...