ovex Skrevet August 29, 2005 Share Skrevet August 29, 2005 924 var vel egentlig en bil Porsche utviklet for Audi, med VAG penger. Men Audi forkastet prosjektet og Porsche hadde plutselig en ferdig utviklet bil "uten eier". Da var det jo nærliggende å hive Porschelogoen på.Jeg har forøvrig stor sans for etterfølgerne 944 og 968. Sterkt undervurderte biler, etter min mening. Jeg har lest flere versjoner av denne historien, men det faktum at bilmodellen som senere ble kjent som Porsche 924 startet som VW prosjekt 477 i 1972 forteller meg at bilen egentlig var en Folkevogn designet og bygget av Porsche. Det har vært og er meget tette relasjoner mellom VW og Porsche; og det var derfor ikke unaturlig at Porsche ble kontaktet når VW ønsket å bygge en sportsbil for et mer kresent publikum. Porsche utviklet et chassis og en gearkasse med en innebygget differensial (for en 50/50 vektfordeling) som skulle kobles til en eksisterende langsmontert Audi/VW motor (VW EA831). Resten av bilen skulle ha så mange VW deler som overhode mulig for å redusere utviklingskostnadene. Den ukjente nederlandske bildesigneren Harm Lagaay ble sjef for prosjektet og han er den dag i dag faktisk Porsches designsjef. I forbindelse med oljekrisen i 1973 valgte imidlertid VW å trekke seg ut av prosjektet, men Porsche utviklet prosjektet videre (dog allikevel med meget tette relasjoner til VW) og i 1976 kom Porsche 924 ut på markedet i USA (Europa i 1977). Modellen ble senere utviklet videre til Porsche 924 Turbo (internt Porsche 931) og den modellen var langt mer seriøs med mange unike Porschedeler (motor, gearkasse, bremser). I 1986..to år før modellen ble avsluttet...ble Porsche 924 oppgradert til en "ekte" Porsche ved at den fikk en Porsche 944 motor montert (forøvrig en "halv" V8 fra Porsche 928S...som i utgangspunktet var en Mercedes-Benz motor, men det er en annen historie). Modellen kom til å hete Porsche 924S og er etter min mening den man skal kjøpe hvis man er i markedet for en Porsche 924. dette er ekstremt nærme den historien som eg og kjenner...... Ang. motoren på 924S som er ein halv 928 motor, så var nok ikkje denne den største i verden på volum, men eg hugsar at den i 944 eller var det 968 vart den fyrste sugemotoren som passerte 100Nm pr liter. Det var vell ein 3 liter på 320Nm......... Og JA::DETTE ER STERKT UNDERVURDERTE BILAR:::::::har breid erfaring med desse.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 25, 2005 Forfatter Share Skrevet September 25, 2005 Hmmm...nyheten/meldingen i denne artikkelen i dagens Jyllandsposten er for min del årets store overraskelse vedr. bilprodusenter... At Porsche i dag rent faktisk har økonomisk styrke til å evt. overta hele Volkswagen er intet mindre enn en sensasjon... Historien bekrefter i alle fall på alle måter min tidligere påstand om et historisk litt spesielt samarbeide mellom Porsche og Volkswagen. http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3283076/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet September 25, 2005 Share Skrevet September 25, 2005 Hmmm...nyheten/meldingen i denne artikkelen i dagens Jyllandsposten er for min del årets store overraskelse vedr. bilprodusenter... At Porsche i dag rent faktisk har økonomisk styrke til å evt. overta hele Volkswagen er intet mindre enn en sensasjon... Historien bekrefter i alle fall på alle måter min tidligere påstand om et historisk litt spesielt samarbeide mellom Porsche og Volkswagen. http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3283076/ Porsche og VW er då så godt som gifte. I alle fall sambuarar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet September 26, 2005 Share Skrevet September 26, 2005 Bilen er sikkert både sikker og god, MEN, den er ikke "my cup of tea" for å si det pent. Jeg har ikke den helt store sansen for Porche generellt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 26, 2005 Forfatter Share Skrevet September 26, 2005 Bilen er sikkert både sikker og god, MEN, den er ikke "my cup of tea" for å si det pent. Jeg har ikke den helt store sansen for Porche generellt. Hvis man har kjørt en Porsche under de rette omstendighetene er man preget for livet...stort mer sofistikerte biler finner man ikke på den økonomisk rimelige siden av Ferrari. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 30, 2005 Forfatter Share Skrevet September 30, 2005 En liten oppdatering vedr. Porsche´s Panamera prosjekt: Det vil komme to forskjellige motorer...en V8 på 5 liter med og uten turbo (375 HK og 500 HK)....og en V10 på 6,5 liter med og uten turbo på hhv. 575 HK og 700 HK.... \:D/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet September 30, 2005 Share Skrevet September 30, 2005 Om du går ut ifra utseende da,så har ikke denna Porscha noe den skulle sagt!! M5 er en VAKKER bil!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet September 30, 2005 Share Skrevet September 30, 2005 Om du går ut ifra utseende da,så har ikke denna Porscha noe den skulle sagt!! M5 er en VAKKER bil!!! ...Og Porschen var??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Om du går ut ifra utseende da,så har ikke denna Porscha noe den skulle sagt!! M5 er en VAKKER bil!!! ...Og Porschen var??? Det spiller nesten ingen rolle...bare for å vise hva en Porsche er god for...det denne Porschen (911 GT2) gjør i denne filmen klarer ingen "standard" BMW å gjøre...7.20 rundt Nordschliefe er hurtig...veldig hurtig. EDO GT2´en har faktisk banerekorden på 7.15.63 fra et annet forsøk... BMW E46 M3 CSL klarer forøvrig runden på 7.50 http://www.edo-competition.net/movies/n ... _gt2rs.wmv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet Oktober 1, 2005 Share Skrevet Oktober 1, 2005 Porscha er ikke fullt så fin! Den så ikke så rå ut som den er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå