Gå til innhold

Et luksusproblem... (what to choose (felger))


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

kjør med 225/40 på 8.5" felg. det er det mest vanlige og ikke noe problem. har hatt den dimensjonen på 3 E36`r og ikke hatt noe som helst problem, verken med subbing eller godkjenning. på den ene hadde jeg 235/40 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør med 225/40 på 8.5" felg. det er det mest vanlige og ikke noe problem. har hatt den dimensjonen på 3 E36`r og ikke hatt noe som helst problem, verken med subbing eller godkjenning. på den ene hadde jeg 235/40 bak.

Så det vil altså gå an få den godkjent hos biltilsynet med 235/40-18 --> 8,5x18 både bak og foran (for hvis det går bak, så går det foran óg)?

Hadde du senket bilen noe når du hadde 235? Ingen subbing what-so-ever? (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt)

Er det evt bare å ringe ned til biltilsynet og spørre spesifikt, og de kan da gi meg JA eller NEI? Litt greit før jeg bruker 10 000++, også går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du senket bilen noe når du hadde 235? Ingen subbing what-so-ever? (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt)

Subbing eller ei kommer like mye an på innpresset som bredden. Har du feil innpress kan du få subbing med 185-dekk.. ;)

Er det evt bare å ringe ned til biltilsynet og spørre spesifikt, og de kan da gi meg JA eller NEI? Litt greit før jeg bruker 10 000++, også går det ikke.

Her er svaret enkelt, skal du få et garantert JA, så må du skaffe felger som kommer med TÜV-godkjenning for E36. Hvis ikke har BMW Norge helt rett i at det ikke nødvendigvis må bli godkjent. Det er opp til Biltilsynet å bestemme.

Hørte/leste også et sted at Biltilsynet hadde begynt med ny prosedyre for å sjekke "subbing", de kjører visst det ene fremhjulet opp på en 30-35cm høy kant og legger fullt opp. Den er hard for mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du senket bilen noe når du hadde 235? Ingen subbing what-so-ever? (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt)

Subbing eller ei kommer like mye an på innpresset som bredden. Har du feil innpress kan du få subbing med 185-dekk.. ;)

Er det evt bare å ringe ned til biltilsynet og spørre spesifikt, og de kan da gi meg JA eller NEI? Litt greit før jeg bruker 10 000++, også går det ikke.

Her er svaret enkelt, skal du få et garantert JA, så må du skaffe felger som kommer med TÜV-godkjenning for E36 (ihvertfall min modell (helt normal E36, 91mod 318)). Hvis ikke har BMW Norge helt rett i at det ikke nødvendigvis må bli godkjent. Det er opp til Biltilsynet å bestemme.

Hørte/leste også et sted at Biltilsynet hadde begynt med ny prosedyre for å sjekke "subbing", de kjører visst det ene fremhjulet opp på en 30-35cm høy kant og legger fullt opp. Den er hard for mange..

Hmm... Ringte til BMW-norge idag, og de sa at på E36 (ihvertfall min normale 318i, 91mod) så kunne man IKKE (ABSOLUTT IKKE) ha mer enn 17". Helt utrolig. Regner med det blir liten TÜV fra dem da. Tviler på at han jeg snakket med vet hva han snakker om.

Hmm... Med tanke på den fremgangsmåten fra biltilsynet, så høres det jo ut som at man ikke akkurat kan ha så lite slingringsmonn... Hørtes ut som de fleste fra nu av vil slite ekstremt med å få ting godkjent..

Jeg skal ringe/stikke ned til biltilsynet i morgen og høre spesifikt på diverse ting.

.... ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet godkjenner nok både 18" og 19" på E36 om ting ser greit ut, men det avhenger av dagsform osv..

Jeg sa bare at hvis du vil ha et _garantert_ JA, så må du ha papirene i orden. Hvis ikke blir det litt om og men og hvis atte, hvor dagsformen til slutt avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet godkjenner nok både 18" og 19" på E36 om ting ser greit ut, men det avhenger av dagsform osv..

Jeg sa bare at hvis du vil ha et _garantert_ JA, så må du ha papirene i orden. Hvis ikke blir det litt om og men og hvis atte, hvor dagsformen til slutt avgjør.

¨

Men jeg regner med du er enig i meg at det umulig kan være at BMW Norge ikke godkjenner større felger enn 17" på E36? Må ha vært en nisse av en kontrorotte som jeg pratet med elns.

EDIT:

men hvis man sier at jeg ikke får godkjent.. Er det noe jeg kan gjøre for å få den godkjent da? Altså... 235/40 - 18" (8,5x18) felger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører da med 225 på 9" felg, og er da ikke noe problem i det hele tatt!

Altså 9x17 eller 9x18?

Wow...!

Og dette er en normal E36 (evt senket)?

Er noen som sier at den kanskje kommer til å subbe med min usenkede E36 når jeg velger 8,5x18 (235/40-18 ).. :?

EDIT:

har du fått den godkjent hos biltilsynet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, ikke for å være en moralist-dreper her menneh...hvem faen bryr seg om det er godkjent eller ikke? har hatt 9 biler...stoppet i teknisk kontroll i hver og en av dem...alle untatt 1 har hatt overdimmensjonerte dekk...ingen som har sagt noe, latterlig at du uroer deg for dette.

Derimot, kommer du med 19 med 295x30x19 som stikker ca 50cm utenfor blir de obs på dette....

poenget...hva faen er vitsen med å stresse? går hjulet på og er kjørende med så peis på...blir samme som å klø seg i hodet pga eksos lyden...kjør med det til noen forteller deg at det er ulovelig så fikkser du ting da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, ikke for å være en moralist-dreper her menneh...hvem faen bryr seg om det er godkjent eller ikke? har hatt 9 biler...stoppet i teknisk kontroll i hver og en av dem...alle untatt 1 har hatt overdimmensjonerte dekk...ingen som har sagt noe, latterlig at du uroer deg for dette.

Derimot, kommer du med 19 med 295x30x19 som stikker ca 50cm utenfor blir de obs på dette....

poenget...hva faen er vitsen med å stresse? går hjulet på og er kjørende med så peis på...blir samme som å klø seg i hodet pga eksos lyden...kjør med det til noen forteller deg at det er ulovelig så fikkser du ting da..

Så det koster ikke noe å bli stoppet og at de påpeker dimensjonen på dekkene?

Hvis jeg da skal utbedre det.. hvordan får jeg gjort dette? Valset ut hjulbuene, eller andre mindre "drastiske" tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det koster ikke noe å bli stoppet og at de påpeker dimensjonen på dekkene?

det kommer ann på han/hun som stopper deg også.. jeg ble stoppet av politiet utenfor göteborg i sommer med min E46 med 19". felger og dekk var godkjent, men jeg hadde ikke ordnet det i vognkortet. jeg ble nektet å kjøre med bilen videre og fikk beskjed om att jeg måtte la bilen stå..! lett å få noen til å hente deg i göteborg kl 1 om natten.. måtte stå i teknisk kontroll i ca 1,5 time før jeg fikk overtalt dem til å kjøre videre.. :roll:

men som regel får du en innkallelse til teknisk kontroll.

kjøp felger som er tüv-godkjente, og få det stemplet i vognkort. jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha 235/40 dekk foran på bilen din? 225/40 er etter min mening en perfekt dimensjon på E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp felger som er tüv-godkjente, og få det stemplet i vognkort. jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha 235/40 dekk foran på bilen din? 225/40 er etter min mening en perfekt dimensjon på E36.

Hmm.. ifølge BMW-norge så er det HELT UMULIG (om man så skal få audiens hos Kongen) å få godkjent av BMW-norge å bruke større enn 17" på E36. De (hovedkontorrotten jeg snakket med) gir ABSOLUTT ikke ut TÜV-godkjenning på NOE over 17". :roll:

EDIT:

Er visst fordi de ikke står "ansvarlig" når dimensjonen blir høyere fordi gummien blir mindre (derav mer belastning).

Ringte det lokale dekkfirmaet her og de sa at det fint skulle gå med 235/40-18 8,5x18 felger på E36. ET=38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du ha tüv-papirer fra bmw. jeg har alltid brukt tüv-papirer som følger med felgene.. biltilsynet har aldri sagt noe mot det.

det att de ikke vil godkjenne det er fordi att det blir større påkjenning på foringer, bærearmer etc, og de dekker ikke det på garanti. men dette gjelder jo nyere biler hvor det fortsatt er garanti.

jeg hadde en slik garantisak på min E46. bærearmene var helt slutt (vanlig E46 problem) og garantien hadde gått ut, men de hadde en utvidet garanti på den delen pga svakhet fra fabrikk. jeg fikk gratis deler fra bmw, men det hadde jeg nok ikke fått hadde de visst att jeg kjørte på 19".. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...