Gå til innhold

Kunsten å bygge bra garasje?

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan den? ;)

Kan kanskje se ut for at vi skal i gang å bygge dobbelgarasje til våren, så tankene begynner såvidt å surre rundt utførelsen og utseendet på den.

Saken er vel som for alle andre bilinteresserte at garasjen er mer enn et sted å ha bilen for å unngå rim på vinduene. Den må være et greit oppholdssted. Et sted man kan skru og slappe av. :)

Har sett en del drømmegarasjer, både i virkeligheten og på nettet, hydrauliske to-søylere opp og i mente, fliselagt med svære plasmaskjermer på veggene og ellers de helt utrolige ting der inne...

Noe slikt hadde jo vært fantastisk, men det er rimelig urealistisk. For det første måtte den blitt enormt stor. Tomta er ca. 2 mål, men med stall, to hus og en bod er det ikke veldig stor plass til garasje, så her må det nok begrenses til 6-7 meter lengde og dobbel i bredden, pluss loft.

Flisegulv klarer jeg heller ikke helt se for meg at kan være særlig praktisk i en bruksgarasje. For det første setter dritten seg i fugene, for det andre knuser de om man mister noe tungt i gulvet, for det tredje er de glatte, og en liten glepp med piggdekk så er jo hele belegget på de ødelagt. :?

Og så skulle man jo så gjerne hatt en tosøyler.. men det blir jo aldri praktisk. Takhøyden må være enorm, man må kjøre inn mellom søylene hver j.... gang man skal parkere mer enn en bil i dobbelgarasjen (som jo blir så godt som alltid) og i tillegg blir man låst fast med lite plass på den ene siden, samt en fastboltet søyle midt i garasjen. Ikke optimalt. Slik "saksesak" finnes jo også, men den må jo også stå fastmontert, og vil være noe man må kjøre på hver gang man skal parkere. Ikke så kult synes jeg.

Men hva med en grav? Det er "gammeldags", men virker mye mer oppnåelig og praktisk slik jeg ser det, 1.5 meter (eller hva er passende?) dypt hull i gulvet med tilpassede aluplater for å tette det helt igjen til vanlig (må vel ta hensyn til småbarn og slikt..), og en fin slik hydraulisk løftesak rullende på kantene. Aller helst to av de, for å få alle fire hjulene i luften. Noen som har peiling på hva disse "jekkene" koster?

Uansett; jeg ser ikke for meg de helt store ekstrakostnadene forbundet med å lage en grav, og det er jo helt fantastisk mye bedre enn å holde på med forbanna bukker og jekker og ligge på gulvet. Eller kanskje god gammeldags Biltema-jekk og Biltema-bukker rett og slett er den eneste fornuftige løsningen? Hva synes dere? Noen som har bygget seg en skikkelig skrugarasje? Fikse løsninger?

Tar ellers i mot alle slags tips når det gjelder garasjebygging.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting jeg angrer på at jeg ikke fikk i min garasje da jeg bygget den, innlagt varmt/kaldt vann, og varmekabler i gulvet.

Ang, grav, så er det ganske strenge krav til ventilasjonsanlegg hvis du skal ha det byggegodkjent.

På gulvet så kan du jo bruke epoxy maling, eller legge industrifliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting jeg angrer på at jeg ikke fikk i min garasje da jeg bygget den, innlagt varmt/kaldt vann, og varmekabler i gulvet.

Vann tenker jeg det blir uansett, men varmekabler var godt tips. Takker!

Ang, grav, så er det ganske strenge krav til ventilasjonsanlegg hvis du skal ha det byggegodkjent.

Hmm.. det var jo en side av saken jeg ikke hadde tenkt over i det hele tatt. Skal de virkelig legge seg oppi det også, når det er til privat bruk? Som om det er tryggere å ligge å skru på gulvet under en Biltema-bukk.. Blargh. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder grav eller løfte bukker er jeg helt klart tilhenger av løfte bukk. Har selv en 2 søylet løfte bukk og en grav. Har du plass, og det er plassen som er tingen med løftebukk, så er det ikke noe umulighet å få tak i en til 5000-6000 kr. Betalte kr 5000,- for min, og jeg angrer ikke.

Hvis du vurderer løftebukk, så er det bare å ringe rundt til verksteder i området, for det hender at de bytter slikt utstyr. Jeg traff blink etter noen dager med undersøking.

Men tillater ikke plassen det så er nok en grav tingen.

Varmekabler er jo luksus i garasje, men som man bør være forsiktig med. Dette fordi varme+salt ofte fører til rust....

Og fordi strøm er så utrolig billig, i så fall bør det isoleres bra.

Selv har jeg ca 50 m2 verksted plass, og med en ved ovn klarer jeg å holde 15-20+ når det er +- 10 kuldegrader ute.

Stor garasje er bare en nødvendighet, og bør prioriteres, det er nå min mening da..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en fin slik hydraulisk løftesak rullende på kantene. Aller helst to av de, for å få alle fire hjulene i luften. Noen som har peiling på hva disse "jekkene" koster?

Har du bilde av en av disse jekkene? Hørtes ufattelig kult ut! Men, har hørt at Stig Johansen i BMW Club Telemark har fliser og et ///M merke i gulvet! :shock:

Det hadde vært noe å hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, du får nesten begynne kronerulling her på forumet dersom du skal få råd til noe slikt... :wink:

Men som du ser fra disse bildene, så trenger ikke takhøyden være ekstrem dersom du vurderer slike hydrauliske løftere... Bare passe på ikke å løfte helt opp :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert kikket litt på bildene av denne garasjen før, men den er etter min mening tidenes garasje... :D:D:D

http://www.hooville.net/forums/showthread.php?t=64

Åo jea. Mener det er en egen tråd om den for lenge siden.. drømmegarasje det der, bortsett fra den idiotiske firesøyleren han har. Får jo ikke hjulene i lufta der, så det er jo helt ubrukelig!

Men ser også at han faktisk ikke har spesielt god takhøyde, på tross av at han har bukk. Mulig det holder å ha sittehøyde under bukken. Kan jo ha trillestol. Bedre enn å ligge.

Ufattelig rå garasje uansett. Noe slikt blir nok ikke aktuelt. Har ikke akkurat ubegrenset budsjett, og en isolert dobbelgarasje med loft vil koste en god del selv uten masse jåleri.. :?

I tillegg har vi problemet at den ikke kan være for dominerende på tomta heller. Har egentlig ikke noen god plassering til den, så det må grundig tegning og planlegging til før noe skjer..

Har du bilde av en av disse jekkene? Hørtes ufattelig kult ut!

Hmm.. ikke av kun den, men klarte visste å grave frem noen gamle bilder hvor en slik såvidt vises:

ATT00456.sized.jpg

IMAG0039_001.sized.jpg

Det er altså den røde saken her. Den løfter rett opp, og har i tillegg to armer som kan dras ut på sidene, slik at man kan treffe på jekkepunktene på kanalene om man vil det.

Det eneste minuset med den grava der er at den kun har én "løftebukk", så man får kun opp det ene hjulparet om gangen. I tillegg er kantene på grava for høye. Bilen min er såpass lav at jeg sliter med å komme over løftebukken, den bygger ca. 2 cm opp på kantene. Den treffer akkurat på stabstaget under, der det går bakover, slik at jeg klarer å presse den under og forbi det uten å skafe bilen. Den heiser seg bare litt. Men måtte bygd litt lavere kanter om man skulle hatt slikt i egen garasje.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Gammel tråd dette, men den tåler vel å se dagens lys på nytt.. :)

Jeg har grav i mekkelokalet jeg leier nå. Jeg vil si at det er et must med grav så lenge man ikke har løftebukk. Grava er vel en plass mellom 1,0 og 1,5 meter dyp, akkurat passe til at jeg kan sitte på en liten kasse når jeg skrur. Det gjør i allefall arbeidet så ufattelig mye enklere enn om amn skulle krype på gulvet.

Velvel, min drømmegarasje er 75 m2, 7,5x10m. Halvparten (5x7,5) mekkealreale med løftebukk, stor arbeidsbenk og alt tenkelig verktøy. Resten av garasjen er lagerareale, en biloppstillingsplass og "gutterom" med sofakrok, liten tv til viktige begivenheter og øl-kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite avlukke hvor du kan ha kompressor stående kan jo være greit. så slipper du alt bråket. Bare legge opp rør på veggene med noen tilkoblingspunkt på strategiske steder.

godt lys.

Stikkontakter

godt tett rundt dører så du ikke får kattepiss i hjørnene og lignende.

Opphengskroker på veggene til vinterdekk.

skumgummi eller annet på veggene slik at om du åpner døra litt raskt treffer døra skumgummien istedet for betongveggen.

Skal du ha lagringsplass i andre etasje, kanskje en luke med liten talje så du kan heise opp dekk og andre ting istedet for å løfte opp på en smal trapp eller riglete stige?

*skulle ønske jeg hadde garasje*

Grav eller løftebukk er et must...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muttern og fattern bygger seg garasje nå!

hadde den bare kommet mens jeg bodde hjemme! :(

ca.100kvm dobbelgarasje med veldig go plass:) Breie porter...samt en leilighet i 2 etasje på ca 60kvm. skal hjem i helgen så kan jo ta et bilde av den...så kanskje du får en liten ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...