jonr Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Når det er sagt, så får jeg dra meg litt mer ontopic. Jeg er facinert over hvor god planlegger Toska er, og syns han gjorde en "god jobb" i planleggingen. Han gjennomførte et jævla bra ran, bortsett fra drapet da.. ser det er mange som syntes Toska er en genial mann, må bare si at etter jeg har lest den dagboken hans i gårkveld kan jeg ikke si jeg er helt enig i den definisjonen av han, hvis han er "mesterhjernen" i det tøffeste ransmiljøet i norge tør jeg ikke tenke på hvor uproffesjonele de andre er egentlig... hvordan er det mulig å gjøre et slikt ran uten å skaffe tilveie plantegninger over bygget ? informasjon om hvordan ruter som sitter der ? (hvem faen tror at en bygning med 2 milliarder eller hva det var har vanlige vinduer da..) en annen ting, hvilke "mesterhjerne" planlegger et slikt ran uten å sjekke hvor mye/om det er penger der ? mye av dette er kanskje pga han fikk dårlig tid pga nokas skule bli flytta, jeg vet ikke, men om han plutselig på 1 dags varsel kunne få tak i masterkeyen til handelens hus (regner ikke med alle de ansatte der kunne spasere inn i bakgården til nokas) må han jo ha hatt noen kontakter. Sikkerheten kan man jo også stille et spørsmålstegn til, her Toska kom og gikk midt på natten flere ganger i flere månder uten at noen stilte spørsmålstegn, regner med adgangskontrollen ble loggført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg håper virkelig de SKYLDIGE i saken blir dømt (Selv om Tv2 og politiet hjelper godt på å få dømt de evt uskyldige der inne og), og får sin straff. Hvem i dine øyne er uskyldig i denne rettsaken? Skjønner fremdeles ikke hva som er så fascinerende med dette eller andre ran. Jeg tror brorparten av oss her inne skulle klart dette (med noen unntak ). Det er bare det at vi har skjønt at man ikke raner andre mennesker. Hadde vi ikke nettopp en sak gående her på bimmers? Da var vel alle enige om at han som stjal bilen skulle henges og kvestes... ja det var ikke måte på. Hvor er den store forskjellen. Dette er noe alle kan gjennomføre, men de fleste vet det er feil. Fascinerende? Nei, ikke i mine øyne, vil aldri bli det... Jeg vet ikke om noen av de som sitter der inne er uskyldig, og det vet ikke du heller... Det er det egentlig ingen som vet? Men allikevel kjører media på som om alle skulle vært dømt allerede... Vil tro det ødelegger hele rettssaken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg håper virkelig de SKYLDIGE i saken blir dømt (Selv om Tv2 og politiet hjelper godt på å få dømt de evt uskyldige der inne og), og får sin straff. Hvem i dine øyne er uskyldig i denne rettsaken? Skjønner fremdeles ikke hva som er så fascinerende med dette eller andre ran. Jeg tror brorparten av oss her inne skulle klart dette (med noen unntak ). Det er bare det at vi har skjønt at man ikke raner andre mennesker. Hadde vi ikke nettopp en sak gående her på bimmers? Da var vel alle enige om at han som stjal bilen skulle henges og kvestes... ja det var ikke måte på. Hvor er den store forskjellen. Dette er noe alle kan gjennomføre, men de fleste vet det er feil. Fascinerende? Nei, ikke i mine øyne, vil aldri bli det... Her er vi inne på noe. Tro om Steffen mener at Hr.Schultze også er en genila mann siden han har gjort så mange geniale lurerier uten å skade noen fysisk? Banditter er banditter og de fortjener å svi for det de gjør om det så er å naske en veske fra en gammel dame eller begår et ran. Men straffen må selvsagt stå i forhold til lovbrudd. Toska & Co fortjener livsvarig forvaring. PUNKTUM! Eh, nei. Det blir noe HELT annet når man stjeler fra privatpersoner. La oss si at jeg finner to lommebøker på gaten, den ene tilhører Dolly Dimples den andre tilhører en gammel mann. I mannens lommebok lå det 2000,- og i dollys lå det 700,-. Jeg hadde aldri i verden tenkt på å stjele den mannens lommebok, hadde ringt han å gitt den tilbake. Men den fra dolly's hadde det ikke vært noe problem for meg å tatt, for den tilhører ikke en privatperson, men ett firma som omsetter for maaange millioner i året. Så svaret på spørsmålet ditt er, nei, jeg synes ikke han er en genial mann i det hele tatt. Og tilbake til det andre, jeg er sikker på at Toska gav ordre om at det ikke skulle skytes på noen. Men selvfølgelig var våpenene ladet, det inngikk i den skremme/sjokkere taktikken hans. Han håpte sikkert selvføgelig at det ikke gikk så langt at de måtte løsne skudd for å skremme(altså skyte i været o.l) men våpene var ladet, i worst case scenario. Og som dere vet så har jo Toska tatt på seg all skylden, dette er jo da for å slippe å se seg over skuldra etter pissed off medsammensvorne fra ranet som mener de fikk skylden, uansett hvor han går etter at han slipper ut av fengselet. Han har tatt på skyld for alt, bortsett fra dette med skytingen, hadde han noe skyld i denne skuddvekslingen tror jeg han hadde tatt på seg det ansvaret også, for hvis ikke hadde jo noen av de andre blitt forbannet for at han la all skylden på dem, og det er jo nettop det han prøver å unngå med å ta på seg all skylden selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Eh, nei. Det blir noe HELT annet når man stjeler fra privatpersoner. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Eh, nei. Det blir noe HELT annet når man stjeler fra privatpersoner. Hvorfor det? Ja...hvorfor det egentlig ? Et firma eies også av privatpersoner enten direkte via personlig eierskap/aksjeselskap eller statlig (oss alle). Med din moral er det i ytterste konsekvens i orden å stjele fra en rik mann, men ikke fra en fattig mann...rene Robin Hood virksomheten det eller kraft-sosialisme på lavt nivå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Langemann Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Ja, Hagenisse, det lurer jeg også på. Når SteffenK da i tillegg sammenligner 2.000,- opp mot 700,- (ikke det at summene er det viktigigste, men heller innstillingen/moralen) så vil jeg få påpeke en ting. Ransutbyttet fra nokas ble på flerfoldige millioner. (53 mill, var det ikke.) Saksomkostninger etter ranet kan nå svimlende 160 millioner. Hvem betaler så dette? Hva kunne disse pengene vært brukt til i stedet for? Bekjempelse av narko, vold og andre ting som forsurer samfunnet. Det jeg vil frem til SteffenK... er at disse forbrytelsene vi diskuterer her nå vil gå utover samfunnet til syvende og sist. Er du ikke litt enig i det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jo, det er jeg helt enig i Langemann. Men for å være helt ærlig så bryr det meg ikke en dritt at det er "vi" som betaler for dette. Jeg driter faktisk i hva skattepengene mine blir brukt på, så lenge jeg og mine har det bra. Jeg vet det er en meget egoistisk tankegang, men slik er det bare. Jeg kan ikke noe for det, det er bare slik jeg tenker, jeg har vanskelig for å ha medfølelse for ting som ikke omfatter venner og bekjente, ting som skjer langt unna meg. Men vennene mine betyr derimot alt for meg. Kanskje det er en rar tankegang, jeg vet ikke. Blir kanskje bedre med årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jo, det er jeg helt enig i Langemann. Men for å være helt ærlig så bryr det meg ikke en dritt at det er "vi" som betaler for dette. Jeg driter faktisk i hva skattepengene mine blir brukt på, så lenge jeg og mine har det bra. Jeg vet det er en meget egoistisk tankegang, men slik er det bare. Jeg kan ikke noe for det, det er bare slik jeg tenker, jeg har vanskelig for å ha medfølelse for ting som ikke omfatter venner og bekjente, ting som skjer langt unna meg. Men vennene mine betyr derimot alt for meg. Kanskje det er en rar tankegang, jeg vet ikke. Blir kanskje bedre med årene. Mener du at du ikke ansvarlig for dine egne holdninger og handlinger ? Var jeg deg ville jeg være litt forsiktig med å lufte disse tankene for alt for mange...de fleste oppfatter ganske sikkert dine uttalelser for å være relativt usympatiske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Langemann Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 SteffenK Det kan være vanskelig å se hele sammenhengen noen ganger. Og man lærer så lenge man lever. Et gitt eksempel da. Si at Nokas-ranet koster Norge som land 200 millioner, OK? Det er mye penger, selv for et rikt land som Norge. Nå må Norge spare inn dette beløpet på en eller annen måte. Hvordan? Jo politikerene finner ut at de gir mindre ressurser til politi i mindre strøk av Norge. Kompisen din er alene på fest i "utkantstad" og havner i et skikkelig basketak med lokale folk. Han får grisejuling og ligger i en blodpøl alene. Bekymrede festdeltagere har sett dette, har ikke turt å bryte inn, men har ringt politiet. Olausen, som har vakt denne kvelden kan dessverre ikke rykke ut da det lokale politikontoret desverre ikke har råd til betjene seg selv med politibil. (Dette er ikke science fiction, er ikke mange dagene siden det var en artikkel om et lensmannskontor som kjørte drosje under utrykkning.) Resultatet er at kompisen din ikke får den hjelpen han trenger/har krav på. Satt på spissen? Vet ikke jeg, døm selv. Jeg mener det er uheldig for samfunnet med kriminalitet, samfunnet er deg og meg, mine barn, dine kompiser. Peace! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jo, det er jeg helt enig i Langemann. Men for å være helt ærlig så bryr det meg ikke en dritt at det er "vi" som betaler for dette. Jeg driter faktisk i hva skattepengene mine blir brukt på, så lenge jeg og mine har det bra. Jeg vet det er en meget egoistisk tankegang, men slik er det bare. Jeg kan ikke noe for det, det er bare slik jeg tenker, jeg har vanskelig for å ha medfølelse for ting som ikke omfatter venner og bekjente, ting som skjer langt unna meg. Men vennene mine betyr derimot alt for meg. Kanskje det er en rar tankegang, jeg vet ikke. Blir kanskje bedre med årene. Ja ja ... håper du skriver dette bare for å irritere og for å holde diskusjonen i gang. Hvis ikke, så må du jo være den DUMMESTE personen som finnes. Driter i hva dine skattepenger blir brukt til.. Tja 160 mill av skattebetalernes penger kan helt sikkert ikke brukes til: - Sykehus / medisinks forskning - Eldreomsorg - Skoler - Forbedring / sikring av veier Bare for å nevne noe... Bare du og dine har det bra.. hmm.. tar det deg mer en 1 sekund å tenke ut flere senarioer som punktene jeg nevner over ikke kan ha en inn virkning på deg og dine, da skal jeg hjelpe deg litt: Dine barn går på skole med dårlig ventilasjon og sopp skader. Din eldste sønn utvikler allergi og astma pga dette. På vei hjem en dag får din sønn et astma annfall, og du har ikke medisinene hans i bilen. Du øker farten. Rundt en dårlig merker og krapp sving uten autovern kjører du av veien. Nærmeste sykehus er 10mil unna, pga av nedleggelser. Etter 2 timer er du på sykehus med store hodeskader, som sykehuset ikke kan behandle pga gammelt utstyr og lite ekspertise. Som den grønnsaken du nå er blitt havner du på gamlehjem, hvor du sitter å driter på deg hver dag, fordi det ikke er pleiere nok til å hjelpe deg på do...... DU TENKER JAGGU LANGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Å stjele fra Nokas er akkurat som å stjele fra norske borgeres lommer. Enkelt og greit. Og bare vent til en eller annen i familien din (kanskje du) får en eller annen relativt kjip sykdom, som kreft, MS eller andre kjipe greier. Jeg er sikker på at den kvarte milliarden som ryker totalt her kunne betalt en del forskningstimer og forskningsutstyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Stjele generelt er UAKSETABELT mener eg... Skyt hele gjengen for min del, eg kommer IKKJE til å savne dei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Eh, nei. Det blir noe HELT annet når man stjeler fra privatpersoner. La oss si at jeg finner to lommebøker på gaten, den ene tilhører Dolly Dimples den andre tilhører en gammel mann. I mannens lommebok lå det 2000,- og i dollys lå det 700,-. Jeg hadde aldri i verden tenkt på å stjele den mannens lommebok, hadde ringt han å gitt den tilbake. Men den fra dolly's hadde det ikke vært noe problem for meg å tatt, for den tilhører ikke en privatperson, men ett firma som omsetter for maaange millioner i året. Så svaret på spørsmålet ditt er, nei, jeg synes ikke han er en genial mann i det hele tatt. Og tilbake til det andre, jeg er sikker på at Toska gav ordre om at det ikke skulle skytes på noen. Men selvfølgelig var våpenene ladet, det inngikk i den skremme/sjokkere taktikken hans. Han håpte sikkert selvføgelig at det ikke gikk så langt at de måtte løsne skudd for å skremme(altså skyte i været o.l) men våpene var ladet, i worst case scenario. Og som dere vet så har jo Toska tatt på seg all skylden, dette er jo da for å slippe å se seg over skuldra etter pissed off medsammensvorne fra ranet som mener de fikk skylden, uansett hvor han går etter at han slipper ut av fengselet. Han har tatt på skyld for alt, bortsett fra dette med skytingen, hadde han noe skyld i denne skuddvekslingen tror jeg han hadde tatt på seg det ansvaret også, for hvis ikke hadde jo noen av de andre blitt forbannet for at han la all skylden på dem, og det er jo nettop det han prøver å unngå med å ta på seg all skylden selv. Så det du sier er at du er en simpel tyv. Hva hvis de 700 kr fra dollys tilhørte ei jente på 16 som nettopp hadde fått seg arbeid på dollys da. tenk deg hvor kjipt det hadde vært for henne at en uærlig person uten moral (deg ) hadde funnet pengeboken og tatt alle pengene. det hadde vært morsomt for henne Og hvis nokas ranerne bare skulle skyte i løse luften og ikke hadde intensjoner om å skyte etter folk i hele tatt, hvorfor brukte de ikke blank skudd da det er en veldig provoserende tankemåte du har steffenK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 .....stjele er umoralsk uansett kvenn det er frå og kva det skal gå til... + at det er ein ting eg har reagert på i forbindelse med denne rettsaken at det er : Umenneskeleg å ha fotlenker på dei tiltalte som er mest gira på å stikke av??!!?? HALLO! dei har sett ein del menneskeskjebnar i umenneskelige situasjonar og.....kos dykk i fotlenkene!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Det er Umenneskeleg å skyte ned å drepe en familiefar, bestefar generelt sett folk i det hele tatt både dei som er på jobb og andre... Som sagt tidlegare. Dømmes herved for skyting. Forbrytere som skader andre sku fått samme straffen i retur x10... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå