Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

Noe så unikt som litt film fra bombingen av Åndalsnes.

Kanskje er det dette Junkers Ju 88 A1 flyet som ble brukt under bombingen av Åndalsnes (ca. 0:30 ut i filmen)?

http://www.dinside.no/890291/forsvarets ... gardermoen

Det tyske flymannskapet denne filmen handler om var blant de som bomba Åndalsnes:

http://www.imdb.com/title/tt1876277/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som liker store kanoner så anbefaler jeg dere å ta en tur til Kristiansand en sommer. Der har de stående verdens nest største kanon noensinne montert på land noen gang. Kanonen er i veldig bra stand og de virker faktsik. De pleier å kjøre den noen ganger iløpet av sommeren, men de skyter ikke. :D

Den er 38cm kaliber. Ammunisjonen er delt inn i 3 deler, først en granat som er 1.70 cm lang, og veier 800 kg. Etter granaten kom en kardus på 97.75, 140 eller 190 kg krutt. Til slutt kom hylsen med 114.25 kg krutt.

Kanonrøret er den tyngste enkelt-delen på kanonen. Røret er 19.76 meter langt og veier 110 tonn.

Den var av samme type som kanonene ombord i slagskipene "Bismarck" og "Tirpitz".

21i4p5woq6cxpz3a6hlq.jpg

wxyt9fy21p23fkdldksh.jpg

750p7xjyvkh2zmmvl7qs.jpg

nfjcd0levxuavcyzh9lq.jpg

http://www.kanonmuseet.no/?node_id=1&menu_id=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av min samling :

En av mine uniformer,Wehrmacht M36 høgt dekorert major i panzer abteilung.

6bs4fe15il8tyq3vwkq1.jpg

Medaljer tilhørende uniformen over,pluss K98 bajonett,M42 hjelm,dødsmerke tilhørende politi-soldat fra 2 foto-album eg har.

0u45jtnuvo7pi8fvdjz8.jpg

Nevnte politi-soldat(Oberwachtmester)'s foto-album fra hans tjeneste i Norge

v1wuezqit3xsu8m9y95z.jpg

ai57jjas58lwuolmw3fy.jpg

Endel originale aviser fra inn- og utland frå krigens begynnelse til slutt,t.o.m norske aviser fra 9 april '40 som beskriver de tyske angrepene,samt mye annet tysk og norsk litteratur,kart og papirer,noe veldig sjeldent.

8ewymumalmfx2fav8hib.jpg

Norsk SS propaganda og litteratur materiell og bøker

snv265nse0nutwoe2vom.jpg

epvllhlvfmhzh5ahc095.jpg

Sjelden norsk innmeldingsskjema for Waffen-SS samt reisepass til samme soldat(navnet er sensurert av hensyn til eventuell familie)

eoo1fs6kiyew6iin3esa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært smålig fascinert av andre verdenskrig... Tøft å ha slike ting hjemme! Hvor skaffet du dem?

Fått tak i dem over lang tid,noe kjøpt i utlandet,det meste hos private (loftsfunn etc..) Ligger mye i hjemmene til folk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som var brukbart av tysk militært utstyr etter krigen i Norge ble overtatt som krigsbytte av den norske staten. Dette gjelder kjøretøyer, våpen, militære installasjoner (kystfort, flyplasser/baser, marinebaser), fly, ubåter, ammunisjon og annet materiell. Jeg skjøt f.eks med tyske Mausergeværer fra krigen da jeg var i Heimeværnet i perioden 1983-85. Stempelet av Der Reichsadler (Riksørnen) var ganske enkelt hurtig slipt vekk (man kunne ane konturene). Vi bodde også i gamle tyske kaserner da jeg var i militæret i 1988-89 (både på Gardermoen og på Lahaugmoen).

Noen ganger dukker det imidlertid opp ukjente ting... f.eks fly og skipsvrak. Det står også en og annen utrangert og temmelig rusten Opel bil/lastebil på noen gårder, men ellers tror jeg det aller meste er spottet for mange år siden.

Det som imidlertid kommer frem mer og mer er bilder, brev, smykker og sølvgjenstander som folk har oppbevart i skjul hjemme. Den eldste generasjonen som husker krigen er nå gamle og mange faller etterhvert fra. Dette betyr at gamle sår nå kommer frem fordi den yngre generasjonen ikke har personlige følelser knyttet til tingene. Det kan være venne/kjærestebrev fra tyske soldater... eller bilder og gaver. Mange skammet seg over disse tingene, men som alltid er den første kjærligheten litt sår og et vennskap er et vennskap på tvers av storpolitiske hendelser. Det føltes ofte bedre å gjemme tingene enn å kaste tingene.

Tilsvarende hadde mange tyske soldater (spesielt offiserer) muligheten til å ta bilder (samt ta imot venne/kjærestebrev/gaver) da de var kommandert til tjeneste i Norge. Mange etterlatte følte nok skam over krigen og hvordan tyskerne tok seg til rette i bl.a Norge... og bildene havnet derfor nederst i en kasse på loftet eller i kjelleren. Disse tingene kommer nå frem igjen og havner typisk på eBay eller mer korrekt i Bundesarchiv og/eller på museer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/article431986.ece

Tor Christian Jevanord har ei helt fantastisk samling av krigseffekter, håper virkelig han får opp ett museum snart.

Nå ligger alt oppe på Setnesmoen HV leir og der kommer man ikke inn uten videre.

Her er forresten ett par av bilene som er gjenfunnet de siste årene:

233l79kx7id8mpe11spc.jpg

046oylrxk0bgu9zfr85t.jpg

Ikke stort igjen dessverre.

Tidlig på 90-tallet ble det faktisk funnet en Schwimwagen langs Rauma elv ikke langt herfra, den befinner seg nå hos en av norges fremste samlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke denne filmen. En russisk T34-76A tanks ifra WWII blir trukket opp ifra en myr. Der har den ligget siden krigen og den ser nesten ny ut når den kommer opp igjen. Ganske spesielt.

Er flere filmer av flere tanks de finner som har ligget i myrere og blitt veldig godt bevarte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...