Jarle Skoftedalen Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 I Spania er det jo hele norske kolonier og mange av disse (jeg tar ikke alle under en kam nå) ser ut til at de tror de eier landet de har kommet til.. Men det blir noe annet, de norske som kommer dit krever ikke masse sosialstøtte og leilighet og de koster ikke Spania et utall millioner hvert eneste år!!! Og det er vel fortrinnsvis eldre som flytter dit? De krever vel ikke heller Stavkirker og jeg tror ikke de eldre der går i gjenger og gjør faenskap? hehe... Det blir på en helt annen måte..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pesos Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Glemte å si at jeg ikke mente å ta alle under en kam, for all del. Finnes hyggelige utlendinger oxo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen_sandnes Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 jeg tror ikke de eldre der går i gjenger og gjør faenskap? hehe... . haha å om de hadde gjort ville d vel bare blitt komisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zender Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Greit nok det, jeg ser forskjellen. Men jeg synes likevel at vi skal være forsiktige med å ta alle under en kam. Jeg bodde på vestkanten i Oslo i et bofellesskap for noen år siden. Der måtte jeg stå opp midt på natten og roe ned ei dame i 40 årene som truet med å drepe en gutt fra Ghana som bodde der. Han var en grei gutt og hadde ikke gjort henne noe galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Jeg vil først få uttrykke at jeg på INGEN måte er rasist! Så er det gjort Som sagt, jeg er ikke rasist (jeg hverken frykter eller hater andre pga. hudfargen), men jeg er i aller høyeste grad realist. Er det realistisk at en stor muslimsk folkegruppe som har tilegnet seg makt i næringsliv, politikk osv vil prøve å forandre agendaen slik at den gavner et muslimsk samfunn? Sannsynligvis... Min konklusjon: Gjerne så mange som mulig av forskjellig bakgrunn - det er bra! Men, dette må tøyles på en langt bedre måte enn i dag. Jeg synes også terskelen for å bli deportert skulle vært langt lavere. Og jeg skulle også ønske at straffene for alvorlige fobrytelser var hardere - både for nordmenn og innvandrere! Der traff du spikeren på hodet, Henrik. Jeg hadde ikke kunnet si det bedre selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Dersom en helg haug med nordmenn bosatte seg i Pakistan, hadde de selvfølgelig prøvd å påvirke kulturen til å bli mer vestlig. Samme gjelder motsatt. Hvis man prøver å sette seg inn i deres situasjon, skjønner man jo hvorfor de vil bygge moskéer, osv. Jo, muslimer er generelt sett mer knyttet til religionen sin enn f.eks kristne. De ber 5 ganger om dagen, og de lever etter Allahs ord. Det var en bitte liten avsporing. Blir ganske kvalm av rasismen jeg leser i denne tråden (ja, det ER rasisme). Hvis man kommer ut på bygda, så er det helt omvendt. Ungdomsgjenger/mopedgjenger banker gjerne opp tilfeldige innvandrere de også. Rett og slett bare fordi de har en annen hudfarge. Kan vi ikke bare alle være venner, og prøve å møte dem med åpne sinn? Jeg ser mange som hevder at de har det, men det virker allikevel ikke slik! Jeg er selvfølgelig enig i at innvandrere bør få seg jobb. Men, dessverre, er det slik i norske bedrifter at man ofte heller ansetter enn som heter Ola fremfor en som heter Ali. Innvandrere vil selvfølgelig ha jobb. Den støtten de får er ikke nok til å dekke mat, klær, hus, bil, regninger, etc. for en hel familie... Beklageligvis viser statistikker at kriminelle handlinger ofte blir utført av personer med utenlandsk opprinnelse, men jeg tror ikke denne hadde vært så høy, dersom de hadde blitt inkludert i samfunnet på en annen måte. Blitt vist "kjærlighet" av alle nordmenn. Og vær så snill, ikke kom her og kommentér at "de får jo masse penger!!", for det er ikke det samme. vil bare si at jeg støtter E36Turbo og NSS FULLT UT HER!!!! Og i fare for å bli kalt "rasist", 318IA du er ikke norsk bare så det er sagt... om jeg flytter til pakistan og bor der i 10 år er jeg IKKE pakistaner samme og jeg har pakistansk statsborgerskap! det er i alle fall min mening... .... Hva må til for å bli kalt norsk da? Han er født og oppvokst i Norge, og han følger (sannsynligvis) norske normer og regler. Er ikke det nok?? Må han være av arisk rase for at han skal kalle seg norsk? Hvis to svensker (eller engelskmenn) er bosatt i Norge, og får en unge. Er ikke den ungen da norsk, hvis den blir oppvokst i Norge? Det var litt bla-bla fra min side, men men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Vi kan ikke la være å ta opp innvandringsproblemer fordi vi er redd for å bli kalt rasist. Mentaliteten i mange innvandrer-miljøer er annerledes enn hos oss som er fødd og oppvokst i Norge. De har ofte et annet syn på kvinner og bruk av vold. De har også en større andel kriminelle. Dette er ikke løse påstander, men fakta som statistikkene slår fast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen_sandnes Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Desloch: jeg ville ikke sett på den ungen som norsk nei! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Ja, noen ødelegger for alle andre. Og det vil det aldri bli slutt på. Derfor hadde det vært fint om alle kunne se på mennesker som enkeltindivider, og ikke hele grupper. Det finnes gode og onde mennesker i alle folkeslag. Det er det jeg vil fram til. Man kommer ikke langt med fiendtlighet, det skaper bare mer problemer. Ja...la oss snakke litt om enkeltindivider. De fleste innvandrere i Norge som ikke kommer fra det vi så generaliserende kaller "vesten" er muslimer. Det å være muslim i bl.a Norge er problematisk; det viser snart 40 år med innvandring fra bl.a Pakistan...og resultatet så langt er ikke oppløftende for å si det forsiktig. Men er det religionen (altså gruppen muslimer) eller enkeltindividet som er problemet ? Jeg skrev litt om dette i BMWCCN´s forum for snart et år siden. Hvorvidt det er religionene eller menneskene som skaper div. konflikter rundt omkring i verden er etter min mening mest et spørsmål om i hvilken kontekst religionene praktiseres. I utgangspunktet er ikke et organisert livssyn (religion) et problem, men hvis livssynet blir politisk kan det være et problem. Islam er i utgangspunktet ikke et problem...og måten Islam praktiseres på de fleste steder i verden er heller ikke et problem. Jeg er med andre ord ikke mot Islam eller muslimer i alminnelighet...bare for å rydde evt. misforståelser av veien. Det som imidlertid er problemet for oss her i vesten er møtet mellom et sekularisert vesten (likhet/klasseløst - inkl. likhet mellom kjønnene) og et Islam som praktiseres konservativt...i relasjon til Sharia lovgivning og avvisning av moderne vestlig rettspleie og ytringsfrihet. Et konservativt Islam praktiseres bl.a av prestestyret i Iran, men f.eks ikke i ekstrem grad i land som Tyrkia, Dubai, Marokko m.fl. En helt annen ting er hva de ulike statsbærende grupperingene står for og hva som praktiseres blandt folk flest i landet...her kan det være store forskjeller. Hvorfor er tradisjonell Islam (konservativ) et problem her i vesten ? Først og fremst fordi enkeltindividet i tradisjonell Islam ikke har den samme betydning i relativ forstand som i de vestlige demokratier. Enkeltindividet er i et muslimsk samfunn underkastet Islam (Islam = underkastelse for Gud) og for Islam er det selvfølgelige målet alltid et muslimsk samfunn...alt er jo (bokstavelig talt) skapt i Guds (Allah´s) bilde. Tradisjonell Islam blir meningsløst hvis man ikke aksepterer denne utlegningen. Det handler altså om en religiøs "gruppeløsning" for hele samfunnet der enkeltindividet primært er underlagt samfunnet og familiens ønsker. Mange vestlige (spesielt fra akademiske miljøer) lar seg imponere av denne grunnleggende likhetstanken, men vestlige idealer som ytringsfrihet og demokrati (slik vi forstår det med sekulære stater) har tradisjonelt ikke kunnet praktiseres i tradisjonelle muslimske samfunn. Derfor finnes det heller ikke et muslimsk land som er en sekulær stat og med et demokrati slik vi forstår det. Tyrkia er iht. den statsbærende grupperingen definert som en sekulær stat, men store grupper av mer tradisjonelle muslimer i landet arbeider for å endre forfatningen...som ble grundlagt av Tyrkia´s store mann Mustafa Kemal Atatürk...til en forfatning som definerer en muslimsk stat. Mange innvandrere som i dag kommer til vesten kommer fra tradisjonelle muslimske samfunn...ofte fra fattige og lite utviklete land i midtøsten og Afrika. De kommer også ofte fra land med enten despotiske regimer (og/eller despotiske lokale "småkonger") og/eller fra land med borgerkrig og elendighet. Felles for disse innvandrerne er at de ikke kjenner andre samfunnsformer enn den tradisjonelt muslimske...og mange av dem har da også store problemer med å forstå vårt samfunn og normer der troen på enkeltindividets muligheter (menn og kvinner i like stor grad) er absolut helt elementært og avgjørende. Man gifter seg med den man ønsker, man blir kjærester med den man ønsker, man er religiøs kun hvis man ønsker det, man kritiserer offentlig den eller det man ønsker, man stemmer på det politiske partiet man ønsker, man bor der man ønsker etc. Og det er...og dette er viktig...kun den uavhengige dømmende makt (rettsvesenet) som kan avgjøre om du som privatperson har gjort noe galt. Ingen...hverken prester, biskoper, imamer, politikere, kongen, statsministeren, presidenten, naboen,...eller andre har noen rett til å avgjøre om dine valg er riktige eller gale. For en tradisjonell muslim er dette faktum ikke bare meget vanskelig å forstå, men også helt umulig å akseptere...dessverre ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Bra innlegg. For en tradisjonell muslim er dette faktum ikke bare meget vanskelig å forstå, men også helt umulig å akseptere...dessverre ! Sant. Likt er det også andre veien. Vi er født og oppvokst i et sekularisert samfunn, og har ofte en tendens til å "se ned på" muslimer og deres syn på f.eks kvinner. Dersom jeg hadde blitt oppvokst som muslim et annet land, så hadde selvfølgelig dette synet vært så hardt banka inn at det måtte skje VELDIG mye hvis det skulle forandret seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jødahl Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Vi nordmenn er vel mest opptatt av at pakistanere kommer til landet og KUN lager bråk og ugagn! Er ikke å legge skjul på at VELDIG mange av de fremmedkulturelle lager mye bråk! Sier vel sitt når 70% av all kriminalitet i oslo foregår i grønland, eller gjør det ikke det? Ikke for å være rasistisk, men jeg har faktisk lite respekt for pakistanere og andre utlendinger som kun lager dritt for alle oss andre. Jeg vet også at det er veldig mange unntak her, at det finnes mange "gode", men der finnes det også mange "vonde" nordmenn! Helt ærlig syntes jeg de som får problemer med lovens "lange" arm skal bli sendt hjem igjen! Hvorfor skal vi slite med de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Señorita86 Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Har ikke lest alle innleggene i denne tråden, så det kan hende noe av det er tatt opp tidligere.. Jeg er heller ikke rasist, men jeg er selv, og skjønner veldig godt at andre er, skeptisk til våre nye landsmenn. Når man kommer som flyktning/asylsøker til et land og får innvilget oppholdstilatelse, burde det være en selvfølge at man oppfører seg i forhold til de lover og regler som er i det aktuelle landet. Men det er det dessverre mange som ikke klarer, og da skjønner jeg veldig godt at de som er født og oppvokst i landet reagerer med avsky. Og denne avskyen fører selvfølgelig til at alle blir tatt over en kam i veldig mange tilfeller. Hvis man kommer fra et f.eks. krigsherjet land til Norge, bør man være utrolig takknemlig for at man blir tatt imot og får muligheten til en ny og bedre start. Hadde situasjonen vært omvendt, at det var nordmenn som flyktet til f.eks. Pakistan, hadde vi garantert ikke kunnet oppføre oss sånn som mange pakistanere som kommer til Norge gjør. Jeg syns det er helt bak mål at de som kommer hit skal kunne kreve moskéer og bønnerop osv osv. Norge har kristendom som statsreligion, da får også de som kommer hit rette seg etter det og praktisere religionen sin privat. Hvis vi hadde kommet til Pakistan og begynt å kreve å få sette opp kirker her og der kan man jo bare tenke seg hvordan det hadde gått... Vi hadde ikke kommet så langt med det! Er ikke kristen eller noe selv, men det er de som er det, og hvorfor skulle ikke de fått fortsette å praktisere religionen sin i et annet land hvis de som kommer hit kan gjøre det? Ble kanskje mye rot i det over, men poenget er at hvis man blir tatt imot av et annet land når det er vanskelig i hjemlandet, så oppfører man seg ikke så utakknemlig som mange gjør! Da er det en selvfølge at rasisme utvikler seg. Altfor mange innvandrere driter i norske lover og regler, og fortsetter å leve akkurat som de gjorde i hjemlandet (f.eks. æresdrap og omskjæring). Hva slags idiotsk oppførsel er det? Det blir akkurat det samme som (bare i mye alvorligere grad) å begynne i ny jobb, og så komme til sjefen å si "du, din jævla idiot, jeg gidder ikke å høre på det du sier, vi gjorde det ikke sånn der jeg jobba før, så da gidder jeg ikke å gjøre det nå heller." En sånn type holdning er rett og slett til å spy av! Reglene for utsendelse bør også absolutt bli strengere. Så lenge vi bare truer med å sende ut, men aldri gjør det, kommer ikke advarsler om utsendelse til å bli tatt seriøst heller. Vi kan ikke holde på å si "tar vi deg én gang til, sendes du hjem", og så si "du får eeeen sjanse til" hver gang denne personen blir tatt igjen senere.... MEN. Vi kan ikke legge all skyld på innvandrerne heller. Hvis vi tenker på alt mange av dem har vært igjennom, er det ikke rart de har lite respekt for myndigheter osv. Tror vi hadde fått til et mye bedre "samhold" mellom nordmenn og innvandrere hvis vi hadde tilrettelagt litt mer for de som kommer. Med tilrettelagt mener jeg obligatorisk norskkurs for ALLE, jobb, utdannelse osv. Mange trenger også psykologisk hjelp pga alt de har vært igjennom. Hva kan vi forvente av dem hvis de ikke får den hjelpen de trenger? Jeg syns Norge burde endre innvandringspolitikken - ta inn kun de som virkelig trenger det, og gi dem den hjelpen de trenger for å komme seg ut i en skikkelig jobb og få et verdig liv her. Det virker sikkert kjempesnilt at vi tar inn såpass mange som vi gjør, men når det ikke finnes et skikkelig opplegg til dem, blir det ikke så snilt likevel. Det kan ikke kalles et liv hvis du sitter i en leilighet et eller annet sted i Oslo dag ut og dag inn, ikke kan språket, og ikke aner hvor du er eller skal gå dersom du går ut. Det bør myndighetene tenke på. Det er ikke rart mange innvandrere blir kriminelle når man tenker på hvordan mange av dem har det! Skal ikke gå inn på hele regla om eldre og eldreomsorg i Norge nå, men jeg mener også at før Norge kan hjelpe hele verden ved å "be dem hjem", må Norge hjelpe seg selv. Og en annen ting: Så lenge nordmenn lager seg "kolonier" i Spania der de stenger gatene på 17.mai, nekter å lære seg spansk og blir sure for at lokale restauranter ikke kan lage fårikål, har vi egentlig ingenting å klage over. Det blir akkurat det samme som når vi sier at innvandrerne "tar over landet." Så de som mener at det er greit å flytte til Spania og forsette akkurat samme levesettet som man hadde i Norge, de bør virkelig tenke seg om en gang til. Spanjolene er ikke overlykkelige for å få tusenvis av arrogante, gamle nordmenn inn i landet sitt de heller! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Helt enig med Aguilera.. Har møtt og snakket med haugevis av utlendinger og har fortsatt til gode å møte en som kan gjøre et godt inntrykk på meg og jeg er egentlig ikkje noe vanskelig person å bli venn med enten du er utlending eller nordmann.Er det mulig?Jeg er så heldig å ha mange kjekke kjenninger fra mange steder. Både Pakistan, Iran, Irak, Egypt, tidligere Jugoslavia og helt sikkert andre steder jeg ikke kommer på i farten. Barna mine har også venner fra andre verdensdeler, og jeg skjønner ikke helt hvordan det i dag går an å si at man ikke har truffet en eneste koselig utlending? Da er det på tide å åpne sinnet, og ta bort skylappene. Ellers er jeg enig med Gunnar, at det blir litt tåpelig å starte en slik diskusjon her. Har ikke sett så mye rasisme her jeg Så enig som det er mulig å bli!(med Gaute) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 Ikkje fordi jeg er rasistisk eller har noe mot "invandrere" Men mange ganger så er faktisk "invandrerne" rasistiske mot oss nordmenn enda de kommer til vårt eget land.. Så det er ikke altid bare nordmenn som er rasistisk.. Det kan man jo se på hvis vi f. eks. flytter til en landsdel hvor folk aller vanligst er mørkhudete, du føler deg mange ganger uønsket der også skal jeg si deg.. Og det jeg skal frem til med det jeg har skrevet nå: ENTEN DU ER MØRK ELLER LYS SÅ ER DU SAMME ART! Ingen verken mørke eller sorte er annerledes bortsett fra hudfargen, og hudfargen har vel ikke noe å si har det vel?? Det skulle så absolutt vært sånn at alle skulle kommet seg BORT fra rasissme, og heller prøve å være hyggelige og hjelpsomme, og la være å skule på andre fordi de har annen hudfarge.. INGEN ER OUTSIDERE! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenlis Skrevet Oktober 11, 2005 Share Skrevet Oktober 11, 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107259 Dette er vel ikke direkte gjort av en innvandrer, men en norsk-chilener. Dette er et lite eksempel på hvem som starter dette og er hovedmann. ....... Kanskje dette sporer av diskusjonen litt, men, her våknet ihvertfall jeg. Aldri sett noe lignende innenfor vold. Guuuuud, hvorfor var ikke jeg på den bussen!!!??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg