Gå til innhold

Fengsel eller betale bot

Divine
 Share

Anbefalte innlegg

betal heller, hva skal du gjøre i buret

Du kommer ikke i "buret" for å ha kjørt 25% for fort i 100 Km/t sone...etter laaaang ventetid kan du forvente å snekre paller etc. på Ilseng eller noe i den duren hvis du ikke ønsker å betale boten. Du bør betale boten som et forenklet forelegg...det er ikke hensiktsmessig å stå i strafferegisteret... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg veldig enig med innlegget over her ja:D

men, man kan jo se på rullebladet hva man har sittet inne for, og jeg vet situasjoner der arbeidsgiver ikke har brydd seg så mye ang fengselstraff siden det KUN var pga fartsovertredelse!

MEN! dette er jo ulikt fra situasjon til situasjon;) (arbeidsgiver og type jobb man søker etc)

Det som er at arbeisgiver sannsynligvis legger søknaden din i bunnen på bunken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan du velge straff i noen saker. Dette er saker hvor du i retten dømmes til x antall dager eller x antall kr. Da kan du velge.

For en vanlig farts bot kan du ikke velge. Her må du betale, eller så kan staten selge noe du eier på tvangsauksjon for å dekke boten / kravet.

At noen blir trukket i lønn har jeg liten tro på. I utgangspunktet har kunn du tilgang til din konto, og ingen kan trekke / overføre penger herfra uten ditt samtykke. Det er ikke så enkelt som å sende kravet til din arbeidsgiver. Dette har litt men arbeidslov ang forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker pluss en del andre ting. Dette er litt mer komplisert enn at statens innkrevnings sentral bare kan sende et krav til din arbeids giver.

Unntak har skjedd og kommer nok til å skje. Men det skal veeeldig mye til. For å unngå tvangsauksjon og slikt, kan mann jo bare passe på å ikke eie noe, pa papiret altså.... :)

dette er bare tull,statens inkrevningsentral sender brev til din arbeidsgiver og han er pålagt å utføre dette, dette kan jeg si helt sikkert etter en 8-10 bøter for legemsbeskadigelse og et par fartsbøter for endel år siden :cry: nytter ikke å lure seg unna!

er samme opplegge i inkassosaker,da kommer saken opp i forliksrådet,og så blir man trekt i lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare tull,statens inkrevningsentral sender brev til din arbeidsgiver og han er pålagt å utføre dette, dette kan jeg si helt sikkert etter en 8-10 bøter for legemsbeskadigelse og et par fartsbøter for endel år siden :cry: nytter ikke å lure seg unna!

er samme opplegge i inkassosaker,da kommer saken opp i forliksrådet,og så blir man trekt i lønn!

Det stemmer, jeg har såvidt vært borti en sak på jobb jeg også, hvor vi fikk brev om tvangstrekk fra lønn til en ansatt. Der var det noe tull med skatt/restskatt tror jeg. Lurer på om barnebidrag også i enkelte tilfeller kan bli krevd inn på den måten?

Sålenge det er staten som skal ha pengene så kan det utmerket godt trekkes fra lønna di, selvsagt før det kommer inn på din konto, de kan ikke gå inn på kontoen din. Det er arb.giver som må redusere din lønn, og betale differansen inntil staten.

Og angående om man kan velge bot eller fengsel, det kan man i utgangspunktet ikke sålenge det er snakk om forenklet forelegg (125 i 100-sone er såkalt forenklet forelegg). Hvis man derimot ikke eier nåla i veggen så kan soning erstatte forelegget. Når det gjelder domfelling, så får man ofte X kroner i bot, subsidiært (dvs. eller, men "rangert" etter første alternativ) så og så mange dager i fengsel. Heller ikke her kan man velge, men det blir fengsel om man ikke er i stand til å betale boten. Er man arb.ledig så er det jo heller ingen lønn å trekke boten fra.

NB! Alle fartsbøter, dvs. når man har kjørt for fort men under grensa for beslag i førerkortet er egentlig ikke en bot, men et forenklet forelegg. Forenklet forelegg får man på stedet, bot er det en politijurist som gir deg (administrav avgjørelse) eller ifm. med domfellelse i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret er greit nok.. er jo rene hotellet uansett. er så sure penger å betale..
har du sitti inne ? he he tror ikke du hadde kommet med den komentaren der hvis du hadde gjort det!!!

hehe helt nig med deg der... bimmerlars, du har tydeligvis ikke skjønt det :S buret er ikke litt hotell engang!!.. DUSTETE av deg å si.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk i 3. klasse på videregående var vi innom Kristiansand Kretsfengsel i forbindelse med en sosiologitur. De har det jammen ikke galt der. De baker, lager mat, kaker, spiller brettspill, har det skikkelig sosialt. På rommene, jeg velger å ikke si celler bevisst, er det tv, vindu, skrivepult og seng som også fungerer som sofa. De hadde alle fasiliteter man kunne tenke seg. De gikk på til og med på kino enkelte dager. Det eneste negative med å sitte inne nå for tida er nok alt utenom selve fengselsoppholdet, alt styret med strafferegister osv, fordi det så jammen ikke galt ut å sone her i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tviler jeg ikke på... men det er det man kaller åpen avdeling, vis dere så på "thomas gjertsen, på insiden av murene" det er det samme, det er folk som har sonet 80% av dommene sine.. osv.. så det kommer helt annpå soningsforhold, om du sitter på lukka eller ikke.. ingen her inne veit hvem jeg er,så kan jo si, når jeg satt i vartekt i oslo kretsfengsel på b blokka, så var det lufting en gang om dagen, en time, å 23 timer på cella, felste av dagene... å detvar det alle andre på b9 og b10 også hadde, som også var vanlige innsatte.. det er fra sted til sted, og dom til dom.. enkelt å greit!!

men siden vi er inne på soning for trafikk forselese, så kommer man jo til et veldig greit sted, med at man er ute hele dagen, å snekrer osv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...