Gå til innhold

Det store valget...Hva bør man kjøpe ?

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Det er mulig Saab´en er mer spesiell enn Passaten, men den er langt fra en like gjennomført konstruksjon. 140 HK og 320 Nm ved 1750 rpm er nok til at Passaten kun bruker 0-100 km/t på 9,8 sekunder + at den har en topphastighet på 209 Km/t. Dieselforbruket er hyggelige 0,59 liter/mil ved blandet kjøring...også med den fantastiske 6-trinns DSG kassen. Igjen...den nye Passaten er noe helt annet og mye bedre enn tidligere Passat varianter... :wink:

Den er hakket vassere enn Saab 2-5 men Saaben leveres med en veldig trimmevennlig lett trykksturbo. (Spørs om det kjekt på en leasingbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nå har jeg eid veldig mye BMW og generelt så finner man de samme små irriterende feilene på alle biler man kjøper. Man får nok ikke en bil som er fri for småting. Når det er sagt så er det ikke stor forskjell i kvalitetene på verken Saab eller BMW. Hvor har du funnet din vitenskaplige rapport om at E46 er så mye bedre enn 9-5, bmwE9? Eller er det entusiastdelen av hjernen som snakker? Fordi følelsene for en bil kan ha mye å si på hvor god kvalitet den er... Jeg kjenner til den følelsen.... Først når man åpner sinnet for andre merker så bedrer det seg litt...

Jeg er ikke spesielt hårsår når det gjelder nyere BMW´er inkl. min egen...BMW (og mange andre bilmerker) er ikke hva de var. Mitt poeng er imidlertid at Saab 9-5 allerede var mer eller mindre dynamisk utdatert da den kom på markedet i 1998 bl.a fordi den i det store og det hele er basert på 9-3 som kom på markedet i 1998...som igjen er basert på 900 som kom på markedet i 1994. Saab har manglet penger til vesentlig utvikling de siste 15-20 årene...hvorfor tror du ellers at de i mange år manglet en fornuftig dieselmaskin...tiltross for at det var der markedet og pengene har vært og er...og den de til slutt kom med kom fra japanske Isuzu (også eid av GM). Enden på historien er at GM kjøpte Saab...og GM har bestemt ikke til hensikt å bruke for mange penger på et bilmerke som kun selger noen tusen biler i året.

Dette (Saab 9-2X) er hva som skjer når man ikke har penger til utvikling...selvom konseptet utvilsomt er litt artig er allikevel modellen et tragisk eksempel på simpel badge-engineering...altså gjenbruk av Subaru´s modeller... :roll:

92x.jpg

IMG_1596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg jobber sammen med har kjøpt seg en ny passat med dieselmotor nå.

Han hadde kjørt Oslo-Hemsedal med full bil. Forbruk: 0.58l/mil.

Hemsedal-Oslo hjem igjen: Forbruk: 0.46l/mil.

Det kan jo bare sies være jævlig bra.

Må si jeg liker stasjonsvogna MYE bedre enn sedanen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil Saab. Aller helst BMW selvsagt, men jeg ville holdt meg unna VW.

Jeg har selv eid en Golf IV 1999 modell og de som sier disse bilene er driftsikre og vedlikeholdsfrie tar grundig feil.

I løpet av de 2 årene jeg hadde bilen, byttet jeg motor, hjernen, gasspjeldpotensiometer, vindusviskermotor, katalysator, alt det elektriske, bremsekraftforsterker, starter, + masse småting og ting jeg ikke husker eller kan gjengi navnet på. Heldigvis hadde jeg ikke sentrallås for det har jeg hørt er et svakt punkt på VW... Den servicen VW gir er ikke heller blant de beste. Kommer selvsagt an på hvilken VW forhandler man handler hos...., men jeg har dårlig erfaring her.

Min BMW E46 2002 modell har jeg ingenting galt med til nå. Har også snakket med mange bilmekanikere fra forskjellige forhandlere som sier at de skjønner ikke at så mange velger VW. Er så utrolig mye galt med dem. Den tidligere modellen av Passat hadde VELDIG mye problemer hele veien. Kjenner også flere Passat og Caravelle eiere som angrer på sitt kjøp. Stort sett de fleste gjør det, i hvert fall de jeg har snakket med. Reparasjoner på 15 - 30 tusen pr. år er ikke så uvanlig. Bora har hatt sitt. For ikke å snakke om Golf. Kan godt hende Golf I, II og III var slitesterke, men min IV var ikke det... hehe..

Så gå for Saab du!

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man en Saab 9-5 i dag behøver man i allefall ikke være bekymret for at den blir mer gammeldags enn den er med det første. GM har i disse dager annonsert at den først får en avløser i 2009...små 12 år gammel (det er også et kraftig signal om manglende penger til utvikling). Når vi kommer så langt er vel den første faceliften for E90/E91 gjennomført og BMW allerede ved å fastlegge det endelige designet for dens etterfølger. Det vil overraske meg om Saab eksisterer som et eget bilmerke om 5 år hvis dette er alt GM har å by på...trist, men absolut en realistisk sorti. :roll:

Man bør iallefall prøvekjøre den nye Passaten før man går til innkjøp av en gammel 9-5...alternativt er det jo plenty av E39´er der ute og det er også en mye bedre bil enn Saab´en... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her bør du lese.

Saab 9-5 sitt disel motor ER TRAKTOR. en jeg kjenner har hevet kjøpet på grunnet av øresus. Dem motorene er uten commonrail. og den bruker nesten like mye som en bensin.

Men kjøper du en saab 9-5 disel 2006 modell, har dem nå kommet ut med commonrail motors. 1.9 TDCI 150hk, det er en disel motor fra himmelen. jeg har hørt den selv fyyy høres ut som en bensin rett og slett det erikke en en eneste knatring.

skal han ikke kjøpe en ny bil, hadde jeg gått for Passat 1,9 TDI 130hk, eller 2,5 TDI V6 150HK, det er jo den mest dritt bilen du kan få tak i, passaten som jeg hadde beggynte å løsne fra hvarandre 30.000km, så jeg hevet kjøpet og fikk tilbake pengene, også ble det BMW og jeg er så fornøyd så neste blir 525DA E60. Si til kameraten din at det er så mye feil med VW han kan leste testene så ser han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det kommer frem i tidligere innlegg her, er ikke akkurat de nyere(fra 96) Volkswagen kjent for kvalitet.... Får håpe de har forbedret seg kraftig med den nye modellen, den er iallefall blitt utrolig mye penere enn den var!! Men, jeg hadde helt klart valgt Saab av disse to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...