Gå til innhold

Poll: Piggdekk elle piggfri.

Trotto
 Share

Hvordan er du skodd?  

97 stemmer

1. 1. Hvordan er du skodd?

• Jeg bor på Sørlandet og elsker piggfri
      7
    • Jeg bor på Sørlandet og elsker piggdekk
      2
    • Jeg bor på Østlandet og elsker piggfri
      25
    • Jeg bor på Østlandet og elsker piggdekk
      16
    • Jeg bor på Vestlandet og elsker piggfri
      11
    • Jeg bor på Vestlandet og elsker piggdekk
      11
    • Jeg bor i Midt-Norge og elsker piggfri
      6
    • Jeg bor i Midt-Norge og elsker piggdekk
      10
    • Jeg bor i Nord-Norge og elsker piggfri
      2
    • Jeg bor i Nord-Norge og elsker piggdekk
      8

Anbefalte innlegg

jeg kjører med piggfrie piggdekk

det er det dårligste du kan kjøre med. og tror ikkje det er lovlig heller,

ups..hvordan det. er ikke piggdekk vanlig vinterdekk da som det er stappa piiger i.

Nei langt derifra, piggdekk har en helt anen gummiblanding enn piggfrie vinterdekk. Så dette vil eg absolutt ikkje anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ups..hvordan det. er ikke piggdekk vanlig vinterdekk da som det er stappa piiger i.

Nei langt derifra, piggdekk har en helt anen gummiblanding enn piggfrie vinterdekk. Så dette vil eg absolutt ikkje anbefale!

oi. da lærte jeg no nytt, dette skal jeg få fikset hvis jeg får fiksa bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "vanlige" vinterdekk ? I dag finnes det to slags skikkelige vinterdekk...piggfrie vinterdekk med lameller i mønsteret og piggdekk som ikke har lameller, men grovt mønster og pigger. I tillegg finnes det "pseudo" vinterdekk som f.eks kontinentale helårsdekk uten pigger som man kan kjøre i over 200 km/t med på Autobahn, men de er absolut ikke brukbare i Norge (og knapt nok i Danmark) pga. for hard gummiblanding. Vinterdekk som er konstruert for pigger, men solgt uten pigger er ubrukelige på norske vinterveier. Jeg vet for min tidligere Mercedes-Benz 190E 2,3 ble smadret nyttårsaften 1989/90 med slike dekk... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid følt meg mest komfortabel med piggdekk, men har de siste årene kjørt piggfritt.

Dette synes jeg går helt greit i Bergensområdet ihvertfall.

Må være litt forsiktig på de værste dagene, men kjører man med fornuft går det meste bra.

Dekk er ferskvare :!: noe som gir meg dårlig samvittighet med tanke på hvor gamle vinterdekk jeg har nå.

Jeg kjører i tilegg med hurtig kjettinger som har reddet meg ut av flere situasjoner.

En gang sperret jeg veien for 11 utrykningskjøretøyer, de fleste av de hadde jo kjettinger eller firhjulstrekk. Da angret jeg på piggfrie vinterdekk. Men det viste seg jo at de ikke helt visste hvor det brant på tross av navigasjonsutstyr og greier så det gikk jo rimelig greit. Trodde jeg skulle få kjeft, men da jeg kjørte ned ruten spurte brannmannen om jeg visste hvor nr 46 var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den startet også uten problemer i 38 kalde på Ringebufjellet... :wink:

Det gjorde min Taunus også - på Våler. Men differensialen bak nektet å flytte på seg. Men, hehe, er vel ingen fare for å bli stående i en lang bratt bakke i Danmark da? ;)

Nei; lange bratte bakker har vi ikke så mange av, men skikkelige snestormer med påfølgende snefonner som er over 3 meter høye har vi nesten hver eneste vinter... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "vanlige" vinterdekk ? I dag finnes det to slags skikkelige vinterdekk...piggfrie vinterdekk med lameller i mønsteret og piggdekk som ikke har lameller, men grovt mønster og pigger. I tillegg finnes det "pseudo" vinterdekk som f.eks kontinentale helårsdekk uten pigger som man kan kjøre i over 200 km/t med på Autobahn, men de er absolut ikke brukbare i Norge (og knapt nok i Danmark) pga. for hard gummiblanding. Vinterdekk som er konstruert for pigger, men solgt uten pigger er ubrukelige på norske vinterveier. Jeg vet for min tidligere Mercedes-Benz 190E 2,3 ble smadret nyttårsaften 1989/90 med slike dekk... :cry:

merker man dette på kjøringa, merka ikke noe på min, kanskje derfor jeg gikk til helvete med bilen igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker man dette på kjøringa, merka ikke noe på min, kanskje derfor jeg gikk til helvete med bilen igår.

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du skriver, men noe tyder på at du til slutt merket på kjøringen at vinterdekk uten pigger (som er beregnet på pigger) er helt ubrukelige. I praksis er slike dekk like ubrukelige som piggdekk der piggene er slitt bort... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt piggfritt siden jeg kjøpte bmw n for 3 år siden. og har pendla til Trondheim over Dovrefjell på piggfritt i to år. ikke no problem..

det er mye snø her også. 21cm på tirsdag. opp bakkene uten brøyting på piggfritt så det blåser.

funker helt topp, men seff bør de ikke være gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk som piggene er tatt ut av er det verste ein kan køyra med.. Livsfarlig både sommer og vinter.. Nei, då ville eg heller køyrt med gode sommerdekk!!!

Bur på vestlandet, nærmere bestemt Sogn og Fjordane.. ingenting som duge bedre enn piggdekk.. Men som sagt, så lenge ein køyre nåkelunde vetigt så går det fint med piggfritt....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...